Startsida / Inlägg

Volkswagens: Två tyska förare till våra två team

av Anna Andersson

Volkswagen planerar för att starta med både Audi och Porsche i Formel 1.
Men de ställer ett krav. På förarnas nationalitet.
– Jag utgår i från att vi försöker att ha två tyska förare i våra två team, säger VW:s koncernchef Herbert Diess.

Volkswagen har sagt ja. Nu arbetar VW med att ordna plats för både Audi och Porsche i Formel 1. Det handlar om rollen som motortillverkare från och med 2026. För Porsches del pratas det i nuläget om ett samarbete med Red Bull, som letar efter en ny partner till det nya motorreglementet som införs 2026. För Audis del så har det pratats om att stallet kanske vill att köpa in sig hos Sauber och då ta över dagens Alfa Romeo, det har också pratats om ett samarbete med McLaren, Williams eller Aston Martin.

 Audi och Porsche i Formel 1
Mercedes med Schumacher och Rosberg 2010 (TT/AP )

Men ingenting är klart. Ingenting mer än att båda motortillverkarna har börjat arbeta med att ta fram motorer till det kommande reglementet.

Och nu kommer alltså uttalandet om att hitta två tyska förare, samma taktik som Mercedes använde sig av när de kom tillbaka till F1 år 2010. Då hette förarna Nico Rosberg och Michael Schumacher.

Audi och Porsche i Formel 1

Men för Porsche och Audi blir det en utmaning. I Formel 1 återfinns i dag två tyska förare med ordinarie platser. Sebastian Vettel, som 2026 närmare sig 40 år och Mick Schumacher som har haft svårt att hävda sig mot Kevin Magnussen. I supportserierna Formel 2 och Formel 3 finns inga ordinarie förare från Tyskland.

Pascal Wehrlein kör visserligen för Porsche i Formel E och han har erfarenheter av F1, men är det en framtidsförare? Nico Hülkenberg? Knappast. Han lär vara utsorterad som superinhoppare till 2026.

VW har ytterligare en önskan. Det är att VM i Formel 1 återigen gör Tysklands GP till en återkommande del av VM-kalendern.

– Jag vet att det finns planer på ett tyskt G och att Formel 1 också ska stanna i Tyskland, säger Herbert Diess.

– Jag tycker alltid att det är bra när det inte bara är race i Asien, Bahrain eller Doha.

Du kan se hela det långa inlähggt med VW:s chef här, Dialog mot Diess.

Redan i går skrev jag en del om VW i bloggen. Läs det här.

Snabba nyheter

Sedan skickar vi en tanke till Tony Brooks som avled i veckan. Han var VM-tvåa 1959 och vann sex GP-lopp och tog tio pallplatser under sin karriär. Före sin död var han den äldsta levande GP-vinnaren i Formel 1. Tony Brooks blev 90 år gammal.

Här kan du också lyssna på veckans podd, Plattan i Mattan, med det senaste snacket inför helgens deltävling i Miami, vem som egentligen kör en Red Bull genom USA och vår F1-skola.

En bild av två rätt framgångsrika herrar – nummer sju binder dem samman.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB