Startsida / Inlägg

Binotto övertygad – Red Bull kan inte fortsätta i samma tempo

av Anna Andersson

Red Bulls har utvecklat bilen i en rasande fart – trots ett budgettak  i Formel 1.  Det får Ferraris teamchef Mattia Bonotto tro på en vändning:

– Jag hoppas att Red Bull ställer in utvecklingen av sin bil någon gång. Det finns ett budgettak, säger han.

– Annars förstår jag inte hur de kan utveckla i ett sådant tempo. De måste vara oroliga.

 

budgettak i Formel 1
Max Verstappen efter segern i Miami. Hans tredje vinst i år. (TT)

2022 infördes ett budgettak i Formel 1 och det begränsar samtliga team. Stallen får göra av med 140 miljoner dollar under en säsong ( även om det finns vissa undantag). Red Bull har valt att ha en mycket aggressiv utveckling av bilen under inledningen av säsongen och den regerande världsmästaren Verstappen har vunnit de tre lopp där han har tagit sig i mål. Bland annat har han vunnit de två senaste deltävlingarna på Imola och i USA, vilket har minskat VM-ledningen för Ferraris Charles Leclerc som inledde säsongen bäst.

Ferrari har däremot valt en annan strategi. Stallet hade vissa uppdateringar med sig till helgens tävling i USA, men planerar att göra en större förändring från och med nästa deltävling i Spanien den 22 maj.

– Jag har hela tiden sagt att man måste vänta minst fem deltävlingar för att se den sanna bilden av hur bra de olika teamen är, säger Mattia Binotto till bland annat Sky och Motorsporttotal.com.

Högt tempo trots budgettak  i Formel 1

VM-ledare Charles Leclerc (TT/AP)

Nu har F1 genomfört fem deltävlingar och Ferrari leder både konstruktörsmästerskapet och förarmästerskapet. Men tendensen är att Red Bull har en bättre toppfart och en bättre form.

– Det stämmer att Red Bull har förbättrat sin bil. De har gjort uppdateringar och under de två senaste loppen har de varit ett par tiondelar snabbare per varv än vad vi har varit, förklarar han.

– Det är ingen tvekan om att vi måste börja uppdatera bilen för att hålla samma tempo.

Han avslöjar också att Ferrari kommer med ett stort antal uppdateringar de kommande tävlingshelgerna. SAmtidigt är han tydlig med att stallet måste hushålla med sina resurser under de kommande 18 deltävlingarna.

– Det är ingen överraskning att vi har med oss ett stort paket till Spanien och det kommer att vara viktigt för oss. Varje gång vi har en nyhet med oss så hoppas jag att det nya paketet fungerar så att vi kan knapra in lite av det avstånd som Red Bull har skaffat sig, säger han.

– Vi har inte nog med pengar för att uppdatera bilen till varje race. Inte för att vi inte kan, utan på grund av budgettaket. Därför måste vi försöka att göra uppdateringen vid det tillfälle som vi anser är rätt.

Asfalten i Miami – en katastrof

Efter helgens deltävling i Miami får banan hård kritik av flera förare. Framförallt anser de att asfalten var under all kritik.

– Det är en fantastisk bana, men asfalten håller inte F1-nivå, påtalar Lando Norris.

Han säger att asfalten slets under helgen och ”bokstavligen förvandlades till skit ”.

–Alla förväntade sig ett race med riktigt bra racing, men med den här asfalten är det inte möjligt: Varje gång man lite för långt ut så tappade man direkt två sekunder.

Max Verstappen kritiserar sektor två som han anser är för långsam för dagens långa och tunga F1-bilar medan Esteban Ocon, Alpine skyller kollisionen mellan Mick Schumacher och Sebastian Vettel på asfalten.

– Innan vi kom hit fick vi besked om att de där stenarna från Georgia skulle vara fantastiska, den bästa asfalten i världen. Men det var en kkatastrof, det gick inte att köra om, säger Alpineföraren som gick i mål som åtta efter ett taktiskt väl genomfört lopp.

– En av anlednignarna till att Mick rörde vid Sebastians bil är att det inte går att köra om på insidan. Man tappar en halv sekund när man lämnar idealspåret. Det fungerar inte. Vi borde ha kört på den typen av asfalt som finns i Jeddah, den är perfekt.

Korta nyheter

Det har ryktats om att Williams kan sparka Nicholas Latifi redan under årets säsong. Det tillbakavisas av stallchef Jost Capito:

– Latifi behöver lite mer tid att vänja sig vid den nya bilen, men han har vårt fulla stöd. säger tysken till sky.

– Att byta förare under säsong kommer inte på fråga. Det finns ingen anledning att göra det så länge samarbetet med en förare fungerar. Det är alltid svårt att integrera en förare under säsongen, även om Oscar Piastri är en stor talang och har förtjänat en plats i Formel 1. Jag är säker på att han kör F1 nästa år.

I Williams?

Max Verstappen tog sin 23:e GP-seger i USA. Det är lika många som Nelson Piquet och Nico Rosberg. Han ligger på plats 12 i listan av samtliga GP-vinnare i F1.

Mercedes erkänner att plats fem och sex var det bästa som teamet kunde leverera i Miami.

– Bilen såg lovande ut i fredags, både med mycket och med lite bränsle. Därför är det en besikelse tat vi inte har minskat avståndet till toppen, säger Andrew Shovlin.

– Vi lurar inte oss själva och tror att vi kan utmana Red Bull och Ferrari de kommande veckorna. Vi måste se till att vi minskar gapet varje varv.

Grattis Joel!

Den svenske Ferrarijunioren Dino Beganovic levererade en riktigt bra helg på Imola och han leder sitt mästerskap. I England visade Joel Granfors också bra form när han körde hem karriärens första GB3-seger i ett lopp på Silverstone och tog över ledningen i mästerskapet .

– Vilken helg, kommenterar Joel Granfors.

– Snabbast på träningen, snabbast i kvalet, och första segern i land. Jag kunde inte önska mig så mycket mer. Vi har haft väldigt bra fart den här helgen. Vi tog pole position med över tre tiondelar och bilen har fungerat perfekt. Stort tack till teamet och alla som hjälpt mig hit!

Mästerskapet kör tre lopp varje tävlinghelg och har genomfört två av åtta tävlingshelger.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB