Svenske Ferrariföraren om succén och vägen mot Formel 1
avRaceledig helg, därför ger F1-bloggen plats åt en längre intervju med Dino Beganovic och hans väg mot Formel 1.
Han vann på Imola. Han vann på Monza.
Nu leder Ferrarijunioren Dino Beganovic mästerskapet och han vet precis vart han vill.
– Planen är Formel 1 om tre, kanske fyra år, säger han.
18-åringen från Linköping är fortfarande den enda svenske föraren som fått chansen att utbilda sin till racerförare i Ferraris egen akademi. Han är en av nio förare i akademin och gör nu sin tredje säsong i Italien där han bor i Ferraris hus, tio minuter från den mytomspunna fabriken i Maranello, Italien.
– Jag är en mer komplett förare nu än när jag kom hit. Det är en stor skillnad, hela jag har utvecklats, både som förare på banan och även som person. Det finns en kultur här hos Ferrari som man växer in i. Det gör helheten till en annan, säger Dino Beganovic.
Vid sidan av banan är han alltid lika ödmjuk och alltid lika välformulerad. Han är mycket väl medveten om vilken möjlighet som han har fått och att den väg han vandrar kan leda till Formel 1.
Dino Beganovic satsar mot Formel 1
Ferrari satsar inte på en förare utan potential och ambition. Det har teamet bevisat gång på gång under sina mer än 70 år i Formel 1. Stallet gett okända förare som Niki Lauda och Gilles Villeneuve chansen att utvecklas till legendarer och hjälpt Felipe Massa till en framgångsrik karriär. Sedan 2009 har teamet byggt upp Ferrari Driver Academy och den förste föraren som tog sig hela vägen till kungaklassen var Jules Bianchi, som sedan avled sommaren 2015 efter en olycka nio månader tidigare. Programmet har även lotsat förare som Sergio Perez, Charles Leclerc och Mick Schumacher till Formel 1.
– Mick är fortfarande en del av akademin. Han är här och kör i simulatorn ganska ofta, vi snackar och har en rätt bra kontakt eftersom han tillhör akademin. Annars är det oftast förarna i Formel 2 och Formel 1 som jobbar tillsammans. Vi är längre ner på stegen och har ännu inte nytta av den informationen kring de bilarna som de arbetar med, säger Dino Beganovic.
– Däremot har vi mer kontakt med stallchefen Mattia Binotto och sportchefen Laurent Mekies. De vet precis vad vi gör och får regelbundet rapporter om hur vi presterar.
Beganovic och Ferrari mot titeln
Sverige inte har haft en F1-förare sedan Marcus Ericsson lämnade 2018 och inte en Ferrariförare sedan Stefan Johansson körde för teamet för mer än 35 år sedan.
Beganovic arbetar på stegen mot toppen och gör sin andra säsong i Formula Regional European Championship. Han har imponerat under inledningen och inför den tredje deltävlingen, i Monaco i samband med Formel 1, leder han mästerskapet.
– Ända sedan vi inledde säsongen med tester har målet varit att slåss om mästerskapstiteln och efter den här inledningen är målsättningen den samma. Nu handlar det om att nollställa inför varje helt och jobba vidare. Analysera varje tävlingshelg och hela tiden förbättra oss.
•I fjol hade du en tung säsong i samma serie och det länge innan du var redo att vinna. Nu är du obesegrad. Vad har du utvecklat?
– Vi valde det här mästerskapet för att de är det med bäst konkurrens och i år har jag har mer erfarenhet och är bättre förberedd. Jag vet hur man sätter upp en helg, har lättare att hitta referenser på banan och har arbetat många timmar med teamet i fabriken. Vi har jobbat hårt tillsammans för att göra en förändring, man måste förstå bilen och de man arbetar med. Det är ett hårt arbete.
•Hur ser din plan för framtiden ut?
– Om allt går som planerat är det Formel 3, supportklass till Formel 1 nästa år och därefter Formel 2. Sedan får man se hur många år man behöver den serien innan det går att ta klivet till Formel 1. Förhoppningsvis så går det bra direkt, planen är att köra Formel 1 om tre, kanske fyra år.
Vägen till Formel 1 är sällan rak, även om förare som George Russell och Charles Leclerc vann sina supportserier debutsäsongen och avancerade direkt till F1. Fjolårets mästare i Formel 2, Oscar Piastri, fick däremot ingen förarplats i år utan han är reservförare hos Alpine och Marcus Ericsson tävlade fem säsonger i GP2, dåvarande F2, innan han avancerade till Formel 1.
– Utbildningen här bra. Det är inte som en vanlig skola utan det är fokus på en själv och utvecklingen för att man ska nå hela vägen till Formel 1. Det handlar mycket om fysisk träning, mental träning, analyser och att lära sig att förstå hur bilen är uppbyggd. För att kunna köra snabbt måste man förstå hur bilen är uppbyggd. Man måste veta varför man gör vissa ändringar i inställningarna och ur det påverkar bilen för att kunna utveckla farten. Det är viktigt att hela tiden fokusera på vad som kan bli bättre. Sedan studerar vi italienska, för i Ferrari ska alla förare kunna prata italienska.
•Du är Ferrariförare, din insats värderas varje dag. Hur hanterar du pressen?
– Första året var tuffast, då var jag yngst med två års marginal. Nu har jag en annan erfarenhet och ett annat ansvar. Man har ett flerårigt kontrakt, men det måste bekräftas av Ferrari i slutet av varje år. Det betyder att man måste prestera, man måste sköta sig på och vid sidan av banan. Det är det som gäller om man vill ha chansen att nå toppen.
På tal om F1-teamet Ferarri, teamet letar efter en ny färg för att bilen ska bli lättare. Mer läser du här.
Här kan du lyssna på veckand F1-podd, Plattan i Mattan, med nedsnacket efter Miami GP. Finns även där poddar finns. Nu är det dags att snacka upp helgens tävling i Spanien, ny podd kommer i morgon och då har vi fint besök av Felix Rosenqvist!
Här är tiderna inför Spanien GP
Fredag 20 maj :
Kl 14.00-15.00 Träning 1
Kl 17.00-18.00 Träning 2
Lördag 21 maj:
Kl 13.00-14.00 Träning 3
Kl 16.00-17.00 Kval
Söndag 22 maj:
Spanien GP kl 15.00-17.00
Precis som vanligt kan du följa vår livebevakning i F1-målservice. Kval och race med livekommentarer.