Startsida / Inlägg

Därför fick Max Verstappen problem med DRS

av Anna Andersson

Max Verstappen hade stora problem med sin DRS. Det hade inte hans kollega.

Nu avslöjar Red Bull vad som låg bakom felet.

– Viktreducering, säger Helmut Marko.

Max Verstappen
Max Verstappen(AP/TT)

Red Bulls motorsportkonsult antyder att Max Verstappen fick nya delar till sin RB 18 inför tävlingen i Barcelona, men de ställde också till problemen med tillförlitligheten. Det var orsaken till att  han ibland kunde använda sin DRS och ibland inte, vilket orsakade en enorm frustration hos Verstappen.

– I det tempo som vi utvecklas nu kan vi inte göra allt för båda bilarna, säger Marko enligt motorsporttotal.com.

– Vi vandrar på en tunn tråd här, tio kilo ger ungefär tre och en halv tiondel per varv här och vi kunde inte förutse att den defekten skulle uppstå. Vi trodde att vi hade löst problemet efter kvalet, men vi fick lära oss ännu mer i dag.

Marko förklarar att det är just vikten som ligger bakom problemet med Verstappens DRS och att Perez inte hade samma delar och därför inte samma problem.

– När man inser att man väger för mycket så måste man börja minska vikten på delarna. Här gick vi över gränsen och då böjs delarna eller också så har de inte den styvhet som krävs.

Max Verstappen
Ny VM-ledare (AP-TT)

Max Verstappen leder VM

Max Verstappen var vansinnig under loppet och reagerade kraftigt över radion när han gång på gång försökte att aktivera sin DRS, men det fungerade inte.

– Där fick han väl ett litet vredesutbrott, men det är fullt förståligt när han försöker att trycka ner knappen 50 gånger på en och samma raka, säger Christian Horner.

Lösningen den här gången var att inte trycka på knappen  för DRS när han körde över kantstenen utan efteråt.

– Vi sa till honom att behålla lugnet och bara trycka en gång. Han tryckte på knappen gång på gång och då stängde han vingen igen. Som tur var så tryckte han en gång vid rätt tillfälle och  då gick det, säger Marko.

Enligt motorsportkonsulten ska problemet vara löst till Monaco, även om just DRS inte är någonting som avgör på den trånga stadsbanan intill Medelhavet.

– Vi är medvetna om problemet och vet vad som orsakade det. De är fem dagar dit och varje dag har 24 timmar, alltså ska det inte vara något problem, säger han.

– Vi hade problem med vikten redan förra säsongen. Så vi vet om det och i Monte Carlos spelar två kilo mer eller mindre ingen avgörande roll.

Vill du läsa mer om Spanien GP gör du det här och vill du läsa mer om Mercedes återkomst till toppen gör du det här. Efter uppkörningen i Barcelona tror Lewis Hamilton på vinster under 2022.

Indy 500 – två svenskar topp 8

Marcus Ericsson kvalade in som femte bästa förare när kollegan Scott Dixon tog pole position. Den framgången gör att han satsar på en vinst på söndag den 29 maj.

Felix Rosenqvist kvalade in som åtta, svensken som haft farten hela helgen drabbades av ett tekniskt problem.

– Det var synd att vi åkte på ett problem just i dag och jag är positivt överraskad över att vi ändå lyckades slå några bilar i Top 12. Vi tappade fart av någon anledning och tvingades dreva om vår utväxling, så med tanke på det måste vi vara nöjda med topp åtta, säger han.

– Vi har skaffat oss ett väldigt bra utgångsläge. De är fullt möjligt att vinna från tredje led. Bilen har känts riktigt brai trafik under träningen så jag ser verkligen fram emot nästa helg. Vi har alla chanser.

Dixon tog sin femte pole position i Indy 500 ( 2008, 2015, 2017 samt 2021) och satte också ett nytt hastighetsrekord, 234,046 mph, 376,580 km/h.

Hela resultatlistan till Indy 500 finns här

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB