Startsida / Inlägg

Ricciardo kritiseras av McLaren F1

av Anna Andersson

Lämnar Daniel Ricciardo McLaren F1 efter 2022? För första gången uttalar sig nu VD Zak Brown kritiskt mot den populäre föraren.
– Bortsett från Monza har våra förväntningar inte blivit uppfyllda, säger Brown.

McLaren F1
Daniel Ricciardo, McLaren F1 (TT)

Daniel Ricciardo körde hem segrar för Red Bull och tog Renault till pallplatser innan han flyttade till McLaren för att ersätta Carlos Sainz och bli teamkollega med Lando Noris.
Det var inför säsongen 2021 – men säsongen blev en besvikelse. Bortsett från segern på Monza i Italien kunde Daniel Ricciardo inte konkurrera med sin teamkollega och 2022 har inte börjat mycket bättre. I Barcelona körde en sjuk Lando Norris (halsfluss) in på poängplats för McLaren F1, medan Daniel Ricciardo inte hade någonting med poängen att göra utan slutade tolva.

– Vi skulle önska att Daniel var betydligt närmare Lando och att vi hade en bra intern kamp. Men Daniel trivs helt enkelt inte i bilen och vi försöker att göra allt vi kan, säger Zak Brown till Sky.
– Barcelona var ännu en helg fylld av besvikelser.
I VM-tabellen blir det ännu tydligare, Norris har tagit 39 poäng, Ricciardo 11. I fjol vann Norris kampen inom McLaren F1 med 160 mot 115 poäng.

Kör Ricciardo för McLaren F1 2023?

När Ricciardo skrev på för McLaren F1 under våren 2020 sades det att det var ett kontrakt över flera år, men frågan är om det stämmer. I samband med Spanien GP fick han frågan om han hade pratat med McLaren om 2023.
– Nej det har vi inte, men jag är säker på att vi gör det innan sommaruppehållet, svarade Ricciardo.
Då kom den intressanta följdfrågan: Måste ni prata om du har ett treårskontrakt?

– Det stämmer, svarade Ricciardo.

– Du har precis fått mig att svara på en sak som jag inte borde svara på. Bra poäng där.
Svaret tyder på att det handlar om ett tvåårskontrakt med option och frågan är om McLaren vill fortsätta samarbetet med Daniel Ricciardo som hunnit fylla 32 år och inte alls har presterat på den nivå som teamet hade räknat med.

Zak Browns kritik är tuff och Daniel Ricciardo är medveten om sin situation.

– Det han säger är inte fel. Det stämmer rätt bra med verkligheten. Jag tar inte den kommentaren personligt, utan jag har ett rätt tjockt skin. Ingen är tuffare mot sig själv än vad jag är, säger Daniel Ricciardo under dagens presskonferens.

–Jag vill inte slåss om plats tio, utan jag vill högre upp.

Snabba nyheter

Ferrari hade en stor uppdatering med sig till Spanien förra helgen. Nästa kommer i sommar.
– Kring Storbritanniens GP, säger Mattia Binotto enligt motorsporttotal.com.
Det betyder den första helgen i juli. För övrigt har Ferrari koll på vad som gick snett i Spanien.

– Vi har förstått problemet. Det är det viktigaste och vi har gjort ett par förändringar, sa Leclerc på dagens presskonferens.

Sergio Perez och Red Bull har pratat om roller efter tävlingen i Spanien, där Perez fick lämna plats åt sin teamkollega som vann loppet efter en stallorder.

– Vi har pratat med varandra. Vi förstår varandra och är överens, säger han på presskonferensen.

– Jag har förtroende för teamet och för att de kommer att låta mig vinna.

Än så länge har han inget kontrakt för 2023.

– Det är aldrig enkelt att skriva avtal med Helmut och Christian, men jag tror att vi tar tag i det snart.

Enligt tävlingsledningen kommer domarna att titta extra på att kontrollera track limits, alltså den vita banbegränsningen, vid kurva 10 och 11 i Monaco, i Chikanen innan tunneln.

McLaren kör med en hyllning till Ayrton Senna på sin bil. Han är en av de stora förarna i historien om Monaco Grand Prix. En guide till helgens tävling får du här.

Aston Martin vs Red Bull

Haas teamchef Günther Steiner ökar trycket på Mick Schumacher. Tysken som tog en plats i Q3 förra helgen har ännu inte tagit någon poäng.

– Vi måste ta poäng överallt och vi måste göra det med båda förarna. Det ligger hårt arbete bakom det, men någongång så måcte vi lyckas, säger stallchef Steiner till motorsporttotal.com.

Aston Martin hade en stor uppdatering till Spanien GP. Bilen påminde om en grön Red Bull och det gick bättre, men plats 11 och 15 är inte vad teamet förväntar sig.

– Den data vi har ser lovande ut, men i kvalet fick vi inte ut det som vi ville få ut ur bilen, men det var ett steg framåt, säger teamchef Mike Krack.

– Det var varmare än förväntat vilket gjorde bilen mer överstyrd. Det överraskade oss.

Nu ska bilen vidareutvecklas för Monaco, Baku, Montreal och Silverstone.

– Detta är ingen kopia av Red Bull, vi bygger vår egen bil, hävdar Krack.

Och just den diskussionen kring Red Bull och Aston Martin fortsätter.

– Att göra en välgjord och snygg kopia är okej, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko som är utbildad jurist

– Men eftersom det är Aston Martin så tror jag inte att de når vår nivå speciellt snabbt även om de hade haft samma tekniska möjligheter som vi. Men man måste på ett generellt sätt se över, vad är tillåtet och vad är inte det? Hur långt får det gå?

Diskussionen lär fortsätta.

Missa nu inte veckans avsnitt av Plattan i Mattan. I Sportbladets F1-podd snackar vi om Charles Leclercs förbannelse i Monaco, om Mercedes comeback och Red Bulls DRS. Du hittar den här. Resultaten från träningarna hittar du i vår målservice – F1-live.

Är du inte intresserad av IndyCar?

Läs intervjun med Kenny Bräck  eller lyssna på förra veckans podd där Felix Rosenqvist berättar om hur Indy 500 skiljer sig mot resten av säsongen.

Indy 500 startar på söndag kväll. 18.45.

Vi håller också koll på Dino Beganovic som gjort en riktigt bra inledning av den här säsongen. Han har pole position för Prema när Formula Regional European Championship by Alpine tävlar i Monaco.

 

 

 

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB