Startsida / Inlägg

Monaco GP i F1 – Riskerar Hamilton bestraffning efter läckt foto?

av Anna Andersson

Inför Monaco GP i F1 snackas det om en liten detalj. Rörde Lewis Hamilton Sergio Perez bil? Ett foto som läckt från Parc Ferme har väckt en livig diskussion.

Kommer Hamilton att bestraffas?

Monaco GP i F1
Riskerar Hamilton böter? (AP/TT)

Ett foto från helgens deltävling i Spanien har väckt enorma diskussioner i media och på sociala medier. På bilden syns Lewis Hamilton väldigt nära Sergio Perez Red Bull och det påminner om en incident i Brasilien 2021 när Max Verstappen vidrörde Hamiltons bil efter kvalet och fick böta 500 000 kronor.

Bilden från Barcelona visar hur Hamilton går i Parc Ferme och rör dig väldigt nära Sergio Perez bil. Hamilton kallades till en helt normal dopningskontroll efter loppet och det mesta tyder på att han rörde sig genom Parc Ferme efter att han lämnat sitt dopningsprov. Men vidrör han bilen? Det är oerhört svårt att se på bilderna om han rörde bilen eller inte, men gjorde han det riskerar han rejäla böter.

Max Verstappen fick böta en halv miljon kronor för att ha vidrört en Mercedes 2021.

En halv miljon i böter

Det är inte helt tydligt på bilderna om Hamilton rör Perez bil, men eftersom bilen är i Parc Ferme är det tydligt vilka regler som gäller. Han får inte peta på den, han får inte ens vara där utan tillstånd.

Verstappen dömdes 2021 enligt artikel 2.5.1 i FIA:s International Sporting Code (Internatioenlla Bilsportförbundets reglerbok) och där står:

”Enbart utsedda tjänstemän är tillåtna i Parc Ferme. Det är inte tillåtet att hantera, kontrollera, reparera eller arbeta med bilarna, om det inte om det inte har godkänts av ovan nämnda tjänstemän eller av de regler som tillämpas”.

Diskussionen kring fotot lär fortsätta – till dess att FIA kommer med en kommentar kring det inträffade.

Plattan i Mattan – Sportbladets podd om Formel 1

Nu har det senaste avsnittet av Plattan i Mattan släppts och Filip Lindfors berättar om sina upplevelser från läktarnplats i ett stekhett Barcelona, tillsammans diskuterar vi diskuterar ner Spanien GP med Mercedes comeback, Verstappens DRS-problem och Charles Leclercs snöpliga slut. Dessutom tipsar vi om avsnittet 10, då vi fick ett långt samtal med Felix Rosenqvist inför Indy 500 som avgörs i helgen. Han startar klassikern från ruta åtta och Marcus Ericsson från ruta fem. Felix berättar bland annat om skillnaderna mellan Indy och F1 och om skillnaderna mellan ett traditionellt race i IndyCar och Indy 500. Finns där i länken ovan eller där poddar finns.

Guide till Monaco GP i F1 2022

Det är dags för en klassiker, Monaco GP i F1. En klassiker där kvalet kommer att vara görande. Mer om det och om däckvalen (C3, C4 och C5) och tiderna läser du här.

Monaco GP i F1
Lewis Hamilton vann Monaco GP i F1 2008 (TT)

Längd: 3,337 km, vilket är säsongens kortaste. Man kör 78 varv. Det är det enda loppet under året som normalt pågår i hela två timmar
Avstånd till första kurvan: 210 m.
Antal kurvor: 8 vänster, 11 höger.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T2, T9)
Kurvor under 100 m/tim: 9 (T5, T6, T7, T8, T10, T15, T16, T18, T19)
Maxfart utan DRS: 285 km/tim.
Lägsta hastighet: 50 km/tim
Däckslitage: Stort
Bromsslitage: Stort
Bromszoner: 12 ( 6 hårda)
Antal växlingar per varv: 50.

Vinnande strategi 2021: 1 depåstopp, vilket de flesta förarna valde.
Depåstopp vid Monaco GP 2019: 23
Sannolikhet för att säkerhetsbilen kommer ut: 82 procent.
Race med säkerhetsbil sedan 2003: 9 ( 17 gånger har den varit ute på banan)
Banans F1-debut: 1950, samma år Formel 1 startade. 66 F1-lopp har avgjorts. Monacos GP har däremot kört sedan 1920-talet.
Första vinnare: 1950: Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, från pole position.
Antal segrar från pole: 30
Segrare från sämst startposition: 1996: Olivier Panis, Ligier, vann från startplats 14.

Omkörnignar:  Snittet ligger på 12 omkörningar per race, men många är är det färre än så. 2021: 1 2019: 2 2018: 6 2017: 3 2016: 15 2015: 13

Statistik inför Monaco GP i F1

Topp 8 i kvalet till Monaco GP 2021

1. Charles Leclerc, Ferrari
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Carlos Sainz, Ferrari
5. Lando Norris, McLaren
6. Pierre Gasly, AlphaTauri
7. Lewis Hamilton, Mercedes
8. Sebastian Vettel, Aston Martin

Snabbaste kvalvarvet

Absolut: 1:10.166 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2019)
2021: 1:10.346 (Charles Leclerc, Ferrari)
2019: 1:10.166 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:10.810 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:12.178 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2016: 1:13.622 (Daniel Ricciardo, Red Bull)

Förarna med flest pole position

Ayrton Senna (5)
Jim Clark (4)
Juan Manuel Fangio (4)
Alain Prost (4)
Jackie Stewart (4)
Michael Schumacher (3)
Niki Lauda (3)
Stirling Moss (3)

Topp 8 i Monaco Grand Prix i Formel 1 2021

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Carlos Sainz, Ferrari
3. Lando Norris, McLaren
4. Sergio Perez, Red Bull
5. Sebastian Vettel, Aston Martin
6. Pierre Gasly, AlphaTauri
7. Lewis Hamilton, Mercedes
8. Lance Stroll, Aston Martin

Snabbaste varvet

Absolut: 1:12.909 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2021)
2021: 1:12.909 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:14.279 (Pierre Gasly, Red Bull)
2018: 1:14.260 (Max Verstappen, Red Bull)
2017: 1:14.820 (Sergio Perez, Force India)
2016: 1:17.939 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Senaste fem vinnarna

2021 Max Verstappen Red Bull
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Daniel Ricciardo Red Bull
2017 Sebastian Vettel Ferrari
2016 Lewis Hamilton Mercedes

Förarna med flest vinster:

Ayrton Senna  (6)
Graham Hill  (5)
Michael Schumacher  (5)
Alain Prost  (4)
Lewis Hamilton  (3)
Nico Rosberg  (3)
Stirling Moss  (3)
Jackie Stewart  (3)
Sebastian Vettel  (2)
Juan Manuel Fangio  (2)

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB