Startsida / Inlägg

Mångmiljonsponsor – och mångmiljonsatsning

av Anna Andersson

McLaren har haft en tveksam inledningen på säsongen, men efter Lando Norris pallplats och inför Miami Grand Prix kommer den stora nyheten.
En miljonaffär med en ny huvudsponsor – en av de största börserna för kryptovaluta.

Miami Grand Prix
Daniel Ricciardo ler – ny miljonsponsor inför Miami Grand Prix (TT)

Miami Grand Prix eller Formula 1 Crypto.com Miami Grand Prix som är det officiella namnet har öppnat dörren för en ny typ av sponsorer. McLaren presenterar nu en ny huvudsponsor som också har med kryptovalutor att göra. Börsen OKX. Enligt uppgifter till tyska Sky är affären värd flera hundra miljoner dollar. Från och med helgens deltävling Miami Grand Prix bär bilarna den nya sponsorns logotype och VD Zak Brown är lyrisk:
– Debuten i Miami är en bra möjlighet för oss att starta upp det här betydande samarbetet, säger han i en kommentar.

Det är alltså debut i Miami i helgen. Banan är 5,4 km lång. Racet avgörs under 57 varv. Förarna kör motsols och ställs inför 19 kurvor, 12 vänster och 7 höger.

Mer om däcken och vilka tider som gäller i helgen läser du här.

Plattan i Mattan

Avsnitt åtta är nu ute och vi snackar upp Miami GP, allt från bana, till marina, däck Eifeltorn och pyramider. Sedan så klart veckans nyheter och snackisar , samt en svenskkoll där Marcus Ericsson ger en förklaring till Month of May.
Du hittar podden här.
Har du mer tid att lyssna så kan du också lyssna på gårdagens avsnitt av Nordegren och Epstein i P1. Där fick jag äran att prata F1 och hållbarhet, ungefär en halvtimme in i programmet.

Senaste snacket inför Miami Grand Prix

Får Nicholas Latifi sparken. Allt fler rykten säger att mästaren i Formel E, Nyck De Vries är på väg in. Mer om det läser du här.
Här kan du också läsa om Ferraris uppdatering till helgen och planer framöver. Även Aston Martin kommer med uppdateringar till helgen.
– Vi vill ha med oss uppdateringar till varje race, säger teamchef Mike Krack.
– Vi vill fortsätta att uppdatera bilen. Ibland med större uppdateringar och ibland med mindre. Det är viktigt att vi fortsätter att utveckla oss.

Volkswagens chef bekräftar att det finns konkreta planer för att både Porsche och Audi ska leverera motorer till Formel 1 från och med det nya motoreglementet inleds 2026.
– Båda har redan börjat utveckla motorer, säger VW:s chef Herbert Diess till Wolfsburger Allgemeine Zeitung och Wolfsburger Nachrichten.
– Vi har också fått bekräftat att vi med ett F1 projekt får mer pengar till fabriken i Wolgsburg än vad vi skulle få utan Formel 1.

Max Verstappen och motorsportkonsult Helmut Marko (TT)

Nysatsning för Red Bull

2030 kan arbetet i vindtunneln försvinna helt från Formel 1. Ändå förbereder Red Bull för att bygga en helt ny vindtunnel. Det skriver Auto, motor und sport.
Det handlar om många miljoner Euro för en satsning som kan leverera de första delarna 2024, sex år innan vindtunneln möjligen förbjuds. Fram till dess är arbetet i vindtunneln starkt begränsat och toppteamen får använda betydligt mindre tid än de team som ligger i botten. Tiden räknas ut efter fjolårets VM-tabell.
– Vi håller på och söker de tillstånd som krävs, förklarar motorsportkonsult Helmut Marko för tidningen.
Vindtunneln planeras till fabriken i Milton Keys och enligt tidningen kostar bygget mellan 50 och 75 miljoner – och lär bara kunna användas till och med 2030.

Därefter vill F1 satsa på CFD (Computational Fluid Dynamics) för att utveckla aerodynamiken.
Samtidigt ska vi också ha i åtanke att om nu Porsche och Red Bull hittar ett samarbete till 2026 skulle den typen av toppmodern anläggning naturligtvis kunna ge teamet och den nya motorleverantören många fördelar innan ett förbud väntas tillträda.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB