Startsida / Inlägg

Avgör däcken Spanien GP i F1 2022?

av Anna Andersson

Charles Leclerc har pole position Spanien GP i F1 2022. Det bär betyda seger.

Eller?

Kommer Ferrari att fortsätta äta däck?

Spanien GP i F1 2022
Charles Leclerc eller Max Verstappen (TT)

Pole position i Barcelona brukar betyda seger. Så brukar det se ut, men är det en lika självklar sanning i år? Det är den stora frågan. Sett till hur säsongen har utvecklats sig så har Ferrari med Charles Leclerc varit snabba, men också haft ett stort problem med däckslitage. Nu har teamet en uppdaterad bil, en lättare bil  – men Charles Leclerc behövde hämta nya däck efter sin miss i Q3 och det kan bli en viktig detalj racet. För hans Ferrari har slitit däck och den sista sektorn i Barcelona är väldigt tufft mot däcken. Nu förstörde han ett set i kvalet.

Dessutom kommer det att vara mellan 35 och 40 grader varmt under morgondagens race och det påverkar också däcken.

– Jag utgår i från att däcken kommer att avgöra, i jämförelse med Red Bull har vi haft större problem med däckslitaget de senaste loppen och  jag hoppas verkligen att vi får till det på ett bättre sätt den här helgen, sa Leclerc till media efter kvalet.

Två stopp i Barcelona?

Även Max Verstappen, som startar som tvåa, är väl medveten om att däcken kommer att få en avgörande betydelse och också att Ferrari har haft större problem att hantera dem än vad han och Red Bull har haft.

– Vi har legat bra till när det gäller däckslitage, men i morgon kommer det att vara ännu varmare än i dag, förklarar Verstappen som efter kvalet också fick en märklig förklaring till vad som strulade för hans egen del.

– Det var ett skitdumt fel, säger Red Bulls Helmut Marko till Sky.

– Det är bara att det inte händer i racet. Nu är det inte så illa eftersom vi ändå tog en plats i första led.

Enligt däcktillverkaren Pirelli är en strategi med två stopp, medium-medium-soft det snabbaste alternativet, medium-soft-soft, är något långsammare. Enligt de uträkningar som däcktillverkaren har gjort ska förarna undvika att köra det allra hårdaste däcket. Det är allt för långsamt under de rådande förhållandena, men ni som läste veckans inlägg om just däcken vet att Mario Isola inför helgen faktist spekulerade i om det däcket skulle kunna spela en avgörande roll den här helgen.

Mer om kvalet läser du här.

Plus och minus i kvalet till Spanien Grand Prix

Haas Mick Schumacher tog sig till Q3 för första gången i sin karriär. Han tog sig vidare när Lando Norris (McLaren) fick sin tid struken efter det att britten varit över den vita linjen i utgången av kurva 12. Det är en milstolpe för tysken som har fått rätt mycket kritikt efter sin kollisison med Sebastian Vettel i USA.

Ett minus däremot för Aston Martin som trots en rejäl uppdatering tappade båda bilarna i Q1 och för Fernando Alonso som inte gick vidare till Q2. Alpine tappade även Esteban Ocon i Q2. En klar besvikelse för stallet.

Alla resultat hittar du i vår målservice. Där kommer jag också att följa racet live. Du hittar målservicen här.

Alla pratar om den gröna Red Bullbilen, det gjorde F1-bloggen i går också.  Det handlar alltså om Aston Martins bil som ser ut som en kopia av en Red Bull.

Vad gör Red Bull?

De ser till att skapa en PR-möjlighet – och ställer fram sommareditionen av deras sportdryck på bänken framför sina chefer. Snacka om att nyttja möjligheterna.

Spanien GP i F1 2022 – är pole nyckeln till segern?

Pole position har en enorm betydelse i Barcelona. Det har körts 31 lopp där, vid 74 % av de racen har polesättaren vunnit. Vid 23 tillfällen har killen som haft pole position vunnit, vid åtta tillfällen är det en annan förare som har vunnit. Senast det hände var 2019 då Bottas hade pole, men Mercedeskollegan Hamilton vann.

Notera att Alonso vann från ruta fem 2013, Verstappen från ruta fyra 2016 och Michael Schumacher från ruta 3, 1996. Vid alla andra 28 tillfällen har segraren stått i första startled.

Missa nu inte heller kvalet till IndyCar som avgörs i kväll. Felix Rosenqvist går ut som fjärde förare och Marcus Ericsson är 25:a av 33 förare. Det brukar vara en fördel att gå ut tidigt och varje förare brukar få kring tre försök, men det är en långdragen historia. Tiderna hittar du här.

Vill du ha mer koll på IndyCar och skillnaden mellan Indycar och Formel 1? Lyssna på Felix Rosenqvists intressanta förklaring. Han gästade Plattan i Mattan i veckan och bjöd verkligen på sig själv. Givetvis prstade vi om Spanien GP också, men ni får ursäkta min förkylda stämma.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB