Startsida / Inlägg

”Det kommer att koka över någon gång”

av Anna Andersson

Charles Leclerc mot Max Verstappen. Nästa runda avgörs under Spanien GP i F1. Men hur länge är fajten så fylld av respekt som den har varit i år?

– Det kommer att koka över någongång. Det är ofrånkomligt, säger Red Bulls teamchef Christian Horner.

Spanien GP i F1
Charles Leclerc och Max Verstappen i kampen om titeln 2022. (AP/TT)

Ferraris Charles Leclerc leder VM med 19 poäng inför den sjätte omgången, Spanien GP i Formel 1. Verstappen har vunnit de två senaste deltävlignarna och knaprat in försprånget, mentrots den tuffa kampen har den präglats av respekt.

Kampen om VM-ledningen har varit långt i från lika infekterad som den fajt som pågick mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton under stora delar av fjolårets säsong. En av anledningarna sägs vara det faktum att Leclerc och Verstappen mött varandra sedan de var barn och fajtades mot varandra även när de körde go-cart.

– De första racen den här säsongen var episka, säger Red Bulls teamchef Christian Horner till motorsporttotal.

– Men om det fortsätter på samma sätt kommer det att koka över vid någon tidpunkt. Det är ofrånkomligt.

Tuff kamp under 2022

Han räknar med en mycket intensiv VM-kamp under hela 2022.

– Framförallt under den andra halva av säsongen.

Han tror också med att Mercedes snart kommer att vara med och slåss om segrar igen och med tanke på hur stämningen var under fjolårets säsong finns det väl en risk att en tredje part kan skapa stora sprickor i den kamp som just nu ser väldigt harmoniskt ut.

Det har pratats om en hel del uppdateringar till helgen men Haas väljer att avvakta. Enligt teamchef Günter Steiner finns det så mycket potential i bilen som teamet ännu inte har fått ut och därför väntar stallet i fyra eller fem race till. Ferrari har däremot varit tydliga med att det kommer en uppdatering till helgen.

Spanien GP i F1 – däckval

Vad kan vi vänta oss inför Spanien GP i F1? Det är nog den mest välkända banan som förarna kör under hela säsongen. De har testat på banan om och om igen, det känns om de flesta kan köra banan i sömnen. Layouten på banan gör att den lämpar sig bra för tester och en bil som fungerar bra i Barcelona brukar fungera bra över hela säsongen.

De två första sektorerna har kurvor som flyter i varandra, medan den tredje sektorn är betydligt mer teknisk och utmanade. Där finns det en risk för högt däckslitage och en varvtid som såg bra ut efter två sektorer kan lätt gå om intet i den avslutande sektorn.

Detta är också en bana där det har varit väldigt svårt att köra om, men en möjlighet är i den första kurvan efter start.

– Här finns en bra möjlighet för teamen att se vilka framsteg de har gjort med sina bilar sedan starten av säsongen när vi testade här, säger Pirellis Motorsportdirektör Mario Isola.

– Det kommer att vara betydligt varmare, så de lär köra mer på de hårda däcken och det kan också vara nyckeln till racet. Tidigare har Barcelona varot en klassisk tvåstoppare. Det blir intressant att se om de nya däcken kan lock anågon till att testa en strategi med ett stopp.

Pirelli har i år med sin de tre hårdaste alternativen, i fjol vann Lewis Hamilton efter att ha använt soft-medium-medium, men samtliga förare mellan plats två och åtta körde med soft-medium-soft.

Tiderna till Spanien GP i F1 hittar du här.

 

Indy 500

I helgen drar det i hop för kval till världens största racingspektakel, Indianapolis 500 och inför den händelsen fick vi Felix Rosenqvist som gäst till vår podd, ”Plattan i Mattan” det blev ett långt samtal kring skillnaden mellan Formel 1 och Indycar, hur teamen jobbar med att förändra bilen till det stora racet den 29 maj,  hur det är att köra 200 varv på en oval och 300 knyck över Hallandsåsen. Du lyssnar här. Eller där poddar finns.

– Detta var riktigt kul, sa Felix Rosenqvist efter podden.

Svensken som var sexa i helgens GMR Grand Prix är nu laddad inför träningarna som pågår fram till lördag och kvalet som avgörs på lördag samt söndag.

– Känslan är väldigt bra just inför Indy 500 i år. Till att börja med har jag kört racet tre gånger nu och det i sig är en stor hjälp mentalt. Man är mycket mer avslappnad och kan lägga energin på rätt saker.

– Sedan har vi en väldigt bra bil på ovalerna. Jag tog pole i Texas, som är den bana som mest liknar Indy och jag trivs med den känsla som bilen ger i häga farter.

Tävlingen avgörs under 500 miljes, 800 km, vilket är 200 varv på Indianapolis Motor Speedway. En svensk förare ha vunnit tävlingen, Kenny Bräck år 1999.

Mer om det i Plattan i Mattan.

Alla tider som gäller inför Indy 500 2022

106:e Indianapolis 500

Indianapolis Motor Speedway

Tisdag 17 maj
Fri träning 1: 15.00-17.00
Fri träning 2: 21.00-00.00

Onsdag 18 maj
Fri träning 3: 18.00-00.00

Torsdag 19 maj
Fri träning 4: 18.00-00.00

Fredag 20 maj (Fast Friday)
Fri träning 5: 18.00-00.00

Lördag 21 maj
Fri träning 6: 15.00-16.30
Kval: 18.00-23.50

Söndag 22 maj
Träning (Last Chance): 17.30-18.30
Träning (Top 12): 18.30-20.00
Kval Last Chance): 20.00-21.00
Kval (Top 12): 22.00-22.55
Sista kvalet: (Fast 6): 23.10-23.40

Måndag 23 maj
Fri träning 7: 18.00-20.00

Fredag 27 maj (Carb Day)
Fri träning 8: 17.00-19.00

Söndag 29 maj
106:e Indianapolis 500: 18.45
TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB