Startsida / Inlägg

Hamilton om kärleken till Silverstone

av Anna Andersson

Det är dags för F1 på Silverstone 2022. Det handlar om F1 på klassisk mark och ett lopp som väcker så många tankar och känslor. Det var här Formel 1 startade sin historia år 1950 och det var här som uttrycket Manselmania skapades. Den förre världsmästaren, Nigel Mansell, vann loppet fyra gånger, skapade hysteri på banan, var dessutom grym på att köra i kapp sina konkurrenter och dessutom en gentleman. Vi minns hur han gav den trefaldige världsmästaren Ayrton Senna skjuts år 1991. Det är en klassiker du kan se här.

Det var också här på Silverstone som den intensiva fajten mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton startade för ett år sedan.
Ni minns väl situationen som mynnade ut i att Hamilton tog sin åttonde seger, samtidigt som Verstappen befann sig på sjukhus och som i förlängningen också ledde till den omtalade incidenten på Monza där Verstappens hjul gjorde märke i Hamiltons hjälm?

Storbritannien GP i Formel 1 – en hemmaförares perspektiv

För ett par år sedan så fick jag möjligheten att prata med ett par brittiska F1-förare om just Silverstone och jag publicerar deras tankar en gång till:

Jenson Button, världsmästare för Brawn GP som också tävlade för McLaren (AP/TT)

Jenson Button, världsmästare 2009:

”Det är en av världens bästa banor, Becketts är den bästa kurvkombinationen inom hela motorsportvärlden om du frågar mig. Du kan helt enkelt inte tro att det är sant när du ser hur snabbt du kör där. Här kördes det första F1-loppet 1950 och det är otroligt häftigt att se bilder på förare som Jim Clark, Jackie Stewart, Ayrton Senna och Nigel Mansell.”

David Coulthard, vinnare 1999 och 2000:

”Becketts är min absoluta favoritdel av banan, det är många höghastighetskurvor efter varandra där. Man känner farten, man känner att man lever och pulsen går upp. Det är härligt, det är världens bästa kurva.”

Lewis Hamilton, kan ta den nionde segern på Silverstone (TT/Reuters)

Lewis Hamilton, åtta segrar på Silverstone och sju VM-titlar.

”Silverstone är en höghastighetsbana med så många fantastiska kurvor att det är svårt att plocka ut någon. Man måste ha ett bra fäste när man kör i låga hastigheter, men också en mycket stabil bil när man kör i höga hastigheter. Sedan måste man hitta rytmen, bara följa med bilen från Woodcote, flyta med och låta den ta dig hela vägen ända bort genom Club. När allt fungerar är känslan helt oslagbar.”

Damon Hill, världsmästare 1996, vinnare 1994:

”Det är en historisk bana, precis som Spa, Monza och Monaco och det är en bana som är riktigt viktig för motorsporten. Jag har varit där sedan jag var bebis, det är en del av mitt liv. Det är en bana som alltid har en plats i mitt hjärta, i mitt liv, mitt minne och i min karriär. Min pappa har kört där, jag har kört där och min son har gjort det. Det som gör den så speciell är dels atmosfären med fansen, men även om banan. Den är snabb, med många snabba kurvor och den är varierad. Det är en rolig bana att köra fort på.”

F1 på Silverstone 2022 –  alla tider

Fredag:
Träning 1 kl 14.00-15.00
Träning 2 kl 17.00-18.00

Lördag:
Träning 3 kl 13.00-14.00

Kval
Kl 16.00-17.00
Söndag:
Storbritannien GP 16.00-18.00

Däckvalen F1 på Silverstone 2022

När vi diskuterar däcken inför F1 på Silverstone 2022 är det viktigt att komma i håg att Silverstone, vid sidan Spa och Suzuka, är en av de banor som ställer högst krav på däcken. Därför har Pirelli nominerat de tre hårdaste alternativen, C1, C2 och C3. Snabba och krävande kurvor som Maggotts och Beckets är väldigt utmanande, men vädret är en annan intressant faktor. En tävlingshelg i juli kan innehålla allt från strålande sol och 30 gradig värme – till tio grader och ösregn.

I fjol blev det en tidig rödflagg och nästan alla de förare som var kvar efter incidenten mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen körde två stinter, start på medium och för att avsluta på hårda däck.

– De nya reglerna är designade för att förarna ska kunna följa varandra, precis som vi såg i Kanada, och däcken är designade för att däcken inte ska överhetta ytan vara stabila och fungera i ett bredare däckfönster. Detta ska vi testa den här helgen, på en av årets mest utmanande banor, säger Mario Isola, motorsportchef hos däcktillveraren Pirelli.

Just däcken diskuterar vi närmare i veckans avsnitt av Plattan i Mattan. Det släpps här i morgon onsdag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB