Startsida / Inlägg

Kanada GP – Latifis sista race?

av Anna Andersson

Den hetaste nyheten inför Kanada GP i F1 2022 handlar om Williams. Sparkar stallet Nicholas Latifi efter hans hemmarace?

Kanada GP i F1 2022
Är Nicholas Latifi på väg bort från F1? (AP/TT)

Under våren har det varit många rykten kring Nicholas Latifi och hans framtid. Han har inte nått upp till sin nya teamkollega Alexander Albon. Han har gjort ett par ödesdigra misstag och i söndags fick han sitt race förstört av en bestraffning som han drog på sig inför formationsvarvet. Därefter drabbades han av ytterligare en bestraffning för att han ignorerat en blå flagga.

Nu ökar intensiteten på de ryktena igen.

Enligt racingnews365.com kan de vara så att Oscar Piastri sitter i Latifis Williams på Silverstone den första helgen i juli. Williams sägs vara väldigt irriterade på Latifi som kvaddat bilen vid ett flertal tillfällen, vilket kostat teamet både dyra pengar och poäng.

Samtidigt så hävdar Latifi att hans kontrakt gäller.
– Jag vet att jag kommer att köra för resten av den här säsongen. Mer än så kan jag inte säga, citeras Latifi av motorsport-total.com.

Latifi lämnar Williams?

Enligt nyhetssajten skulle Piastri ha kört det första träningspasset i Storbritannien, på fredagen den 1 juli. Nu har dock den förfrågan gått vidare till Jack Doohan, son till den tidigare roadracingförare Mick Doohan. Jack Doohan har tidigare varit medlem av Red Bulls juniorteam, men har nyligen bytt till Alpines satsning.

Oscar Piastri kommer från Australien, han har Mark Webber som manager och han vann Formel 2 2021. Han tillhör Alpine, men där är han reservförare och får ingen körtid vare sig i F1 eller i F2 ( där en mästare inte får lov att försvara sin titel).

Han sägs ha varit hos Williams och testat ut sitt säte och på så sätt skulle Alpine kunna hjälpa honom in till Formel 1 och få körtid hos Williams, samtidigt som de på ett smidigt sätt kan fortsätta utbilda Jack Doohan för F1 – och låta sina nuvarande förare Fernando Alonso och Esteban få chansen under en säsong till.

När vi är inne på Williams så meddelar teamet att ett större uppdateringspaket är på gång, när det komemr avgörs under veckan.

Hamilton i Kanada GP i F1 2022

Efter loppet i Baku var Toto Wolff osäker om Lewis Hamilton skulle kunna köra Kanada Grand Prix. Han sa tydligt att det finns en risk att den flerfaldige världsmästaren inte kan köra kommandehelg.

Nu svarar Lewis Hamilton med en story på Instagram.
– Jag kommer att köra nästa helg. Det finns ingenting i världen som skulle kunna hålla mig borta från Kanada.

Det var mycket snack om porpoising och det faktum att Lewis Hamiltom hade en värre resa över Bakus gator än hans kollega.

Enligt Hamilton finns det en förklaring.
– Under lördagen tappade jag en tre tiondelar på honom på rakan, säger Hamilton enligt motorsport-total.com.
– Jag hade ett par delar på bilen som vi experimenterade med. Det hade inte han. Tyvärr fungerade de inte som vi hade hoppats.

Korta nyheter

Kolla in denna – det är riktigt intressant:

Men notera att 2009 bröt Felipe Massa och Kimi Räikkönen sedan deras bilar gått sönder, men Kimi fick i alla fall ett resultat. Han stod inte som DNF.

Så nu fokus Kanada. Minns ni den där junidagen 2011 när Jenson Button körde ett av tidernas mest galna race? Han hade nog samtliga platser i det loppet, var inblandad i incidenter, det var rödflaggor, punkteringar och jag vet inte vad. Men han vann.

Tider för Kanada GP i F1 2022

17 juni

Träning 1 kl 20.00-21.00
Träning 2 kl 23.00-0000
18 juni

Träning 3 kl 19.00-20.00
Kval 22.00-23.00
19 juni

Kanada GP i F1 2022 kl 20.00-22.00

Däckvalen i Kanada GP F1 2022

Efter två års pandemifrånvaro är Kanada GP tillbaka i F1-kalendern och Pirelli levererar samma däckalternativ som i Monaco och Baku, C3, C4 och C5. Banan har vissa likheter med den i Baku, men här är väderförhållandena betydligt mer osäkra. Racet 2011, som jag nämnde ovan, var det sex säkerhetsbilar och tävlingen pågick i många timmar.

– Kanada väcker många frågetecken för teamen, vädret är oförutsägbart, den data som finns är tre år gammal och sedan dess har däcken förändrats rejält. Dessutom är det en bana som sällan används, säger Mario Isola från Pirelli.
– Jämfört med 2019 när vi var i Montreal senast kommer förarna att tycka att däcken är stabilare. Att de har ett bredare spektra och risken för att de överhettar är mindre. Lägg där till att depårakan är en av de kortaste på hela kalendern. Det kan ta mindre än 20 sekunder för en bil att genomföra ett depåstopp och det kan öppna upp för olika strategier.

I morgon är det onsdag. Äntligen dags för en guide och för vår F1-podd Plattan i Mattan.

Det är härligt med racevecka!

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB