Startsida / Inlägg

Häftig kritik mot Hamilton inför Canada GP

av Anna Andersson

I dag kommer en guide till Canada GP i F1 2022, men först veckans mest omtalade krönika.

Lewis Hamilton är årets stora förlorare.
Det hävdar Ralf Schumacher.
– Antingen är George Russell en makalös förare bättre än alla andra, eller också har Hamilton haft en fantastisk bil som kompenserat det mesta, skriver han.

Canada GP i F1 2022
2017 tangerade Lewis Hamilton Ayrton Sennas rekord på flest antal pole position i karriären i samband med Canada GP i F1. (AP/TT)

Ralf Schumacher tävlade i F1 under tio års tid och vann tio lopp, han är bror till Michael Schumacher och farbror till Mick Schumacher. Men han är också expert för tyska Sky Sport och efter varje lopp skriver han krönikor åt sin uppdragsgivare.
Den senaste analysen ägnar han åt Ferrari, Red Bull, sin brorson och även Lewis Hamilton.
Och då plockar han fram de tuffare orden.

”Lewis Hamilton är fram till nu säsongens stora förlorare. George Russell, som kom till stallet inför säsongen, ligger oftast före VM-tvåan i resultatlistan och han kvalar också bättre. ”Tidernas största förare” som stallchef Toto Wolff så vackert alltid kallar honom får rejält med stryk av en nykomling och det är oroande. Jag är förvånad. För mig finns det bara två alternativ. Antingen är George Russell en makalös förare bättre än alla andra, eller också har Hamilton haft en fantastisk bil som kompenserat det mesta.”

Experternas dom inför Canada GP i F1

Det är en krönika som kommer att diskuteras i depån inför Canada GP i F1 2022.

En annan tidigare F1-förare, den dubble världsmästaren Mika Häkkinen, analyserade  loppet i Baku i sin krönika.

– Charles Leclerc måste fundera över vad han måste göra för att turen ska komma hans väg. Han har tagit pole position i fyra lopp, han levererade ett briljant kval på lördagen. Han fick ut allt han kunde ur den bilen och jag tror att vi hade fått se en riktigt bra fajt med Max Verstappen om racesegern, men nu fick vi aldrig den möjligheten eftersom Ferraris motor gick sönder.

– Vi är bara tre lopp från mitten av säsongen. Ferrari måste verkligen lösa de problem de har med tillförlitligheten och ha mer självförtroende när de tar fram en strategi. Red Bull kommer att straffa varje misstag de gör, precis som vi såg i Baku.
MIka Häkkinen påtalar att Max Verstappen kan tacka Sergio Perez för segern.

– Det är inte bara att han följer strategin utan också att han får ett fem sekunder långt depåstopp i ett avgörande läge. Red Bull har två starka förare i sitt team, medan Ferrari lider av att Carlos Sainz Jr ha väldigt mycket otur, samtidigt som han inte heller har den fart som krävs för att matcha Charles.
Nu kikar vi mot Canada GP 2022.

Uppsnack med Plattan i Mattan

Canadas GP i F1 är ett race där flera förare faktiskt tagit sin första GP- seger, så som Jean Alesi 1995, Lewis Hamilton 2007, Robert Kubica 2008 och Daniel Ricciardo, 2014.

Är det dags för George Russell eller kanske Carlos Sainz?

Banan på minner lite om stadsbanan i Baku, men utan murar.

– Banan påminner lite om Melbourne, men det är också lite Monza light, säger Marcus Ericsson som tävlade i F1 under fem säsonger. Numera tävlar han i IndyCar och han leder mästerskapet efter en mycket bra månad där han bland annay vunnit Indy 500.
– Halva banan är stadsbana och resten är en racerbana, det är långa rakor och en del chikaner. Man behöver en bil som är bra rakt fram och en som är bra på att bromsa in över kantstenarna.

I veckans avsnitt av Plattan i Mattan så snackar Filip och jag ner förra helgens tävling och även upp Canada GP. Där pratar vi bland annat om Ferraris problem, de mest minnesvärda racen i Montreal och det finns ett par stycken, Filip lovar också att käka upp sin hatt, eller var det katt?

Guide inför Canada GP i F1 2022

Circuit Gilles Villeneuve

Varvets längd: 4361 m/70 varv
Avstånd till första kurvan: 260 m
Antal kurvor: 6 vänster, 8 höger
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T5, T12)
Under 100 km/tim: 3 (T2, T6, T10)
Bromsslitage: Högt.
Däcken och helgens tider hittar du här.
Bromszoner: 6 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Vinnande strategi 2019: 1 stopp ( flest förare valde dock 2 stopp)
Antal GP: 40.
Segrar från pole position: 19.
Första segrare: 1978: Gilles Villeneuve, Ferrari
Seger från högsta startposition: 10, 1981, Jacques Laffite, Ligier.
Chans för säkerhetsbil: 50 procent.

Statistik inför Canada GP i F1 2022

Topp 8 i kvalet 2019:

1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Charles Leclerc, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Renault
5. Pierre Gasly, Red Bull
6. Valtteri Bottas, Mercedes
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Lando Norris, McLaren

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:10.240 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2019)
2019: 1:10.240 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2018: 1:10.764 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:11.459 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:12.812 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:14.393 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Flest pole positions:

Lewis Hamilton (6)
Michael Schumacher (6)
Sebastian Vettel (5)
Nelson Piquet (3)
Ayrton Senna (3)
Ralf Schumacher (2)
Alain Prost (2)

Canada GP i F1
Ferraris Sebastian Vettel var mycket irriterad över en bestraffning på fem sekunder som han ansåg var väldigt orättvis och flyttade skyltarna efter målgång. Hamilton tog sin sjunde seger i Kanada 2019 (AP)

Topp 8 i Canada GP

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Charles Leclerc, Ferrari
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Renault
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Pierre Gasly, Red Bull

Snababste varvet:

Absolut: 1:13.078 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2019)
2019: 1:13.078 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:13.864 (Max Verstappen, Red Bull)
2017: 1:14.551 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:15.599 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:16.987 (Kimi Räikkönen, Ferrari)

Senaste fem vinnarna:

2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Sebastian Vettel Ferrari
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Lewis Hamilton Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes

Flest vinster

Lewis Hamilton (7)
Michael Schumacher (7)
Nelson Piquet (3)
Sebastian Vettel (2)
Ayrton Senna (2)
Alan Jones (2)

Omkörningar per race:

2019: 28
2018: 11
2017: 29
2016: 27
2015: 36

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB