Startsida / Inlägg

Hård kritik mot Mick Schumacher

av Anna Andersson

Mick Schumacher kraschade i Monaco.
Det var hans andra rejäla olycka 2022 och det kostar Haas flera miljoner kronor.
Nu får han hård kritik – av sin farbror.
– Det var hans eget fel, säger Ralf Schumacher.

 

Mick Schumacher
Vilken framtid möter Mick Schumacher? (AP/TT)

I Monaco kraschade Mick Schumacher. Det var en rejäl smäll på banans snabbaste del och bilen gick i två delar. Det är andra gången den här säsongen som Michael Schumachers son kraschar illa och det har får konsekvenser. Både för honom och för hans team.

– Vi är inte nöjda med att han är med om ännu en svår krasch. Vi måste se hur vi hanterar det framöver, säger stallchef Günther Steiner i ett uttalande från teamet.
Den typen av kollisioner är ett extra stort problem när nu F1-teamen lever under ett budgettak. I år ligger det på 140 miljoner dollar och en totalkvaddad bil kostar många miljoner.  Inför tävlingshelgen i Monaco gav Steiner intervjuer där han påtalade att han inte tror att förarna tänker allt för mycket på just budgeten.

– I första hand tänker de på sin egen karriär, men när du hela tiden orsakar krascher så har du ingen karriär.

Kritiken mot Mick Schumacher växer

Kritiken mot Mick Schumacher växer efter helgens krasch. Han har ännu inte tagit någon poäng i Formel 1, han har blivit frånkörd av sin teamkollega Kevin Magnussen och han har gjort ett par misstag vilket gör att pressen på honom ökar.

– Monaco var en helg att glömma för Mick. Kollisionen var hans eget fel. Andra förare körde förbi på samma ställa utan några problem, men det gjorde inte han, säger farbror Ralf Schumacher som är TV-expert på Sky i sin kolumn efter loppet.

– Han kom ut där det var blött och det är ett misstag som inte får hända. Då blir du hårt straffad, direkt. Det var också det vi fick se.

Ralf Schumacher påtalar också att kraschen ställer till det för Haas. Det amerikanska teamet har en stram budget och i slutändan finns det en risk att den typen av olyckor kan påverka de finansiella möjligheterna  att utveckla av bilen.
Det handlar om att de pengar som skulle ha använts till en utveckling av bilen istället behövs för att reparera den samma.

– Han förstör inte bara hela racet för sig själv och teamet, en kvaddad bil har även ekonomiska följder för teamet, påpekar Ralf Schumacher.

Mick Schumachers krasch i Monaco (AP/TT)

Skador för miljoner

Den förre föraren Ralf Schumacher är inte den enda experten som kritiserar Mick Schumacher.

Han får medhåll av Christian Danner.
– På något sätt så måste han fundera över detta. Hans fart har blivit rätt bra och han hänger med i tempot, men han kan inte fortsätta att krascha på det sättet, säger den tidigare F1-föraren till motorsport-total.com.
– Det handlar om skador för flera miljoner och just ett sådant team kan använda pengarna till bättre saker än reparationer.

Om två veckor väntar GP-deltävlingen i Baku. Det är också en stadsbana, men det är en väldigt snabb stadsbana med tajta murar och utan avåkningszoner.
Där är det absolut inte tillåtet att krascha.

Snabba nyheter F1

Om ni inte redan har noterat, så kan den tävling som kördes i söndags ha varit det sista GP-loppet i Monaco. Det finns inget kontrakt för 2023. Läs mer här.
Däremot finns det nu ytterligare förarkontakt att redovisa och det ser trångt ut i toppteamen det kommande året. Här kan du läsa mer om det.

Det gäller med ett undantag, McLaren. I går påpekade VD Zak Brown att det treårskontrakt som stallet har med Daniel Ricciardo kan brytas.

– Det finns saker som binder oss samman och andra saker som inte gör det, citeras han av motorsporttotal.com

Med andra ord verkar det handla om en prestationsbaserad klausul, om Ricciardo inte presterar kan han få sparken.

– Jag har pratat med Daniel och vi får inte de resultat som vi båda hade hoppats på, säger VD:n

Plattan i Mattan

Detta var en händelserik helg vilket också ger en välfylld podd. Vi snackar ner Monaco GP i Plattan i Mattan och vi snackar också ner Indy 500 där vi faktiskt har fått tag på Marcus Ericsson. I podden får du höra hans tankar och lycka efter segern i Indy 500.
I går publicerades också en lång och mycket ärlig intervju med Marcus här på bloggen. Den hittar du här.
När vi ändå är inne på IndyCar så är det dags för Linus Lundqvist att hoppa in i bilen igen. Han tävlar i Indy Lights, supportklassen under IndyCar, och han leder mästerskapet efter 4 av 14 race.

– Detroit blev min favoritbana i fjol och det är extremt belönande att få till ett riktigt bra varv där, säger Linus Lundqvist.
– Det är tufft både fysiskt och mentalt med alla ojämnheter och så höga insatser mellan murarna, men det är precis en sådan utmaning som jag attraheras av.

I helgen handlar det om två race, ett på lördag och ett på söndag, och som vanligt går det att följa Linus på hans hemsida.

Även IndyCar med Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist tävlar i Detroit i helgen. Det var där Felix Rosenqvist kraschade så illa förra året och Marcus vann ett av loppen.

När vi är inne på IndyCar kan vi berätta att Andretti Motorsport till 2023 avslutar samarbetet med Alexander Rossi efter sju år. Han ersätts av Kyle Kirkwood som debuterar i IndyCar för A.J. Foyt Enterprises i år. Det ryktas nu om att Rossi är aktuell för McLaren där Pat O´Ward har förlängt sitt kontrakt.

Om Rossi kommer till McLaren, får han då köra en tredje bil för teamet eller måste Felix Rosenqvist leta efter en annan styrning?

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB