Startsida / Inlägg

Var det sista chansen för Carlos Sainz?

av Anna Andersson

Carlos Sainz var på väg mot en andraplats under F1 Österrike 2022. Men bröt sedan bilen började brinna.
Ferraris förare har brutit fler än en tredjedel av säsongens lopp.
– Det är hjärtskärande, säger han.

Carlos Sainz bröt Österrike GP (AP/TT)

Ferrari har drabbats av ett antal mekaniska fel den här säsongen och Carlos Sainz som vann i Storbritannien senast nollade nu sedan hans bil börjat brinna – när han var på väg att ta en andra plats och köra in en dubbelseger till teamet.
Tillförlitligheten är avgörande under en hel säsong och helgens missräkning kan få stora konsekvenser. Dels kunde Charles Leclerc inte ta in så många poäng i kampen om VM  som han hade hoppats och dels så tappade Sainz själv mark i mästerskapet.

Hoppade ur den brinnande bilen

Sainz har nu brutit fyra av elva lopp och när Ferrari bestämmer sig för vilken förare de ska satsa på så lär det inte vara den av teamets förare som ligger sämst i VM.
– Det var en väldigt märklig situation. Jag såg hur funktionärerna kom för att stanna bilen, men i backspegeln såg jag också elden och jag blev överraskad över att ingen kom snabbare för att hjälpa mig, säger Carlos Sainz till Sky.

– Till slut fick jag hoppa ur bilen, trots att den var i rörelse. Det är allt annat än optimalt och det måste vi hitta en lösning på framöver.

Han erkänner också att Ferrari har ett problem med tillförlitligheten:
– Det är allt annat än perfekt och vi måste titta närmare på problemen. Den här gången kostade det oss många viktiga poäng. När jag har en snabb bil som går sönder skulle jag hellre ha en långsammare bil som inte går sönder.

– Som team stod vi inför en fantastisk comeback, men så gick den ena bilen  plötsligt sönder, helt utan förvarning. Det är hjärtskärande.
I VM-sammandraget har Max Verstappen nu 38 poängs försprång på Charles Leclerc, men Ferrari tappade också möjligheten att verkligen knapra in Red Bulls försprång i det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet.

Tuff dag för Verstappen i F1 i Österrike 2022

Max Verstappen hade hoppats på ännu en seger hemma på Red Bull Ring. Han vann sprinten och han startade först – men han hade inte en chans mot Ferrari. Charles Leclerc körde om honom vid tre tillfällen.
– Det var en väldigt tuff dag. Det verkade som om vi hade stora problem med däcken, oavsett vilken gummiblandning vi använde så hade vi problem. Däckslitaget var allt för stort, men med tanke på hur tuff den här dagen var är en andraplats riktigt bra.
Han tog det snabbaste varvet och tappade bara sex poäng på Leclerc i sammandraget. Just nu leder Max Verstappen VM med 38 poäng före Charles Leclerc och det återstår två tävlingar innan sommaruppehållet, Frankrikes GP om två veckor och deltävlingen i Ungern den sista juli.

Mercedes Lewis Hamilton körde in som trea, George Russell som fyra. När varken Ferrari eller Red Bull tog in två bilar i mål gjorde Mercedes återigen ett riktigt bra race och efter att både Russell och Hamilton kraschat i fredagens kval var det inte många som räknade med två silverpilar bland de fyra bästa.
– Jag hade inte förväntat mig detta, detta är fantastiskt bra poäng, säger Hamilton som nu har varit trea, tre race i rad.
Stallet hade inga större förhoppningar inför tävlingen i Österrike utan har satt fokus på Frankrikes GP om två veckor – så helgen gick verkligen med plus.

Säsongsbästa under F1 Österrike 2022

Mick Schumacher tog sina första poäng i Storbritannien förra helgen. I Österrike körde han in på plats sex vilket är karriärens bästa resultat. För övrigt var Leclerc seger i Österrike Ferraris första sedan 2003. Då vann Micks pappa Michael Schumacher tävlingen för Ferrari.
– Jag är väldigt glad över det som vi som team har lyckats med och vi tar oss allt närmare topp tio, säger Mick Schumacher.
Och den här gången var både han och kollegan Kevin Magnussen klart inom topp tio – poäng för båda bilarna från Haas.

Fernando Alonso viftade med fingret år Yuki Tsunoda – samtidigt som han kör i 200 knyck. Han var inte alls nöjd med japanens körning och Red Bull har haft problem med 22-åringens temperament. Helmut Marko kallade honom till och med för problembarn och har vidtagit åtgärder. Mer om det läser du här.

Återigen ett bra race, men det ska vi snacka vidare om i vår F1-podd, Plattan i Mattan, som kommer på onsdag.

Detta tar jag med mig från helgen:

  • Tjänstgörande sportredaktör: Olle Stefansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB