Startsida / Inlägg

”Blir ett stort problem”

av Anna Andersson

Är Red Bull och Ferrari nu jämlikar?
Den frågan väcks inför Frankrike GP i F1 2022.

Frankrike GP i F1 2022
Ferrari och Red Bull på samma nivå? (TT)

Under början av säsongen öppnade Red Bull vingen och flög förbi Ferrari på DRS-rakan. Den tiden är förbi.
I alla fall enligt Christian Horner.
– De har säkerligen kommit närmare oss sett till farten på raksträckorna, sa Red Bulls stallchef till motorsporttotal.com efter Österrike GP.
Under den tävlingen körde Ferraris Charles Leclerc om Red Bulls Max Verstappen vid tre tillfällen – på banan. Det hade inte hänt för ett par månader sedan.
– Vi låg lite efter Red Bull sett till farten på rakorna, framförallt i DRS-zonera, säger Mattia Binotto.

Så är det inte längre.

I Kanada fick Charles Leclerc en ny bakvinge som skapar ett mindre luftmotstånd.
– Sedan tävlingen i Storbritannien har vi den på båda bilarna och jag tror att det är den som gjort skillnaden och minskat avståndet mellan oss, även om jag tror att de fortfarande har en liten, liten fördel.
Men den är, enligt Binotto, så pass liten att den inte spelar någon större roll utan de två VM-kombatanterna Red Bull och Ferrari är nu på samma nivå.
– Det blir spännande att se vad det betyder under de kommande tävlingshelgerna, säger Horner.

Problem under Frankrike GP i F1 2022

Nu väntar Frankrikes GP och Ungern GP och Red Bull kommer från två tävlingshelger utan en GP-seger. Det har inte hänt tidigare i år.

Nu har Ferrari vunnit på Silverstone och på Red Bull Ring, men i sammandraget ligger Max Verstappen fortfarande 38 poäng före Charles Leclerc. I helgen tävlar Formel 1 på Paul Riciard i Frankrike och efter tävlingen i Österrike där det var ett himla hallå med alla bestraffningar för förare som kört över banbegränsningen kan vi räkna med en liknande cirkus. I Österrike körde förarna över den vita linjen vid 43 tillfällen.
– Jag tror att det kan bli ett stort problem på Paul Ricard, säger Mick Schumacher.
– Det ser lite löjligt ut när man kör en centimeter från bana och får ett straff på fem sekunder. När man kör av på det sättet tjänar man sällan någon tid alls. Det gör det ännu värre.

Det finns även risk att det blir värre än så kommande helg, Paul Ricard är en stor asfalterad parkeringsplats med flera olika banor och på många ställen är det just den vita linjen som begränsar bansträckningen.
– Jag tycker att ett problem är att vissa typer av banor bjuder in förarna till att köra över banbegränsningen, säger Red Bulls teamchef Christian Horner.
– Det var många förare som bröt mot bangränserna på Spielberg. Jag är mer oroad över Paul Ricard, där man verkligen kan spara tid. Uppenbarligen finns det stora asfaltsområden där som inbjuder till köra bredvid linjen.

Vi kommer att snacka upp Frankrikes GP här på bloggen i veckan, men även i onsdagens avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan. Har du inte hört det senaste avsnittet, där vi snackar ner Österrike GP, pratar om Vettels pappa och hur en grön reporter hanterar en vrålande V10 kan du göra det här.

IndyCar

#7: Felix Rosenqvist, Arrow McLaren SP Chevrolet

Vi säger grattis till Felix Rosenqvist som tog en efterlängtad pallplats i Toronto Kanada. Han var trea när Scott Dixon tog sin 52:a seger och tangerade Mario Andrettis rekord.

– Ett väldigt roligt race att köra, och fantastiskt att äntligen vara tillbaka på pallen, säger Felix Rosenqvist.

– Vi fick verkligen slåss för det idag. Som loppet utvecklade sig var vi tvungna att göra omkörningarna ute på banan och göra riktigt bra depåstopp, och vi satte båda delarna idag. Vi tog möjligheterna när de kom och klättrade sakta men säkert framåt.

Det var 85 händelserika varv, med bland annat fyra situationer med gulflagg och Rosenqvist var knappt bakom Colton Herta som startade i pole position och 1,3 sekunder efter vinnande Dixon.  Detta var Rosenqvists första pallplats seda flytten till Arrow McLaren inför förra säsongen.

– Om det inte hade varit för den sista gulflaggen tror jag att vi hade varit i bäst läge av alla vad gäller bränslesituationen, men nu fick både Colton och Scott också möjlighet att köra fullt hela vägen till mål, fortsätter Rosenqvist.

– Det var nära att jag tog Colton på sista varvet, men det räckte inte riktigt. Oavsett är jag väldigt glad över den här tredjeplatsen; den betyder mycket för mig och för hela gänget på bil #7 efter allt vi gått igenom.

Marcus Ericsson slutade femma och drygade utledningen i mästerskapet, men IndyCar är inne i en mycket intensiv period och redan kommande helg kör mästerskapet två ovalrace i Iowa.

MÄSTERSKAPSSTÄLLNING

NTT INDYCAR SERIES | Efter 10/17 race

1: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, 351 p.
2: Will Power (AUS), Penske, 316 p.
3: Alex Palou (ESP), Ganassi, 314 p.
4: Josef Newgarden (USA), Penske, 307 p.
5: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 307 p.

9: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren SP, 244 p.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB