Paus för Lewis Hamilton
avLewis Hamilton får ta en paus lagom till Frankrikes GP i F1.
Han ersätts av mästaren i Formel E – Nyck de Vries.
För Hamilton, som var trea i Österrike senast, så handlar det om en paus under fredagens första träning. Han har själv valt att lämna över sin bil till reservfäraren Nyck de Vries, medan George Russell har valt att lämna en träning vid ett senare tillfälle under hösten. Det bekräftar Mercedes.
Samtidigt satsar Mercedes på att göra en ny bra helg.
– Paul Ricard är en helt annan utmaning än vad vi ställts emot tidigare, den har en slät asfalt, olika typer av kurvor och långa raksträckor. Målet är att minska avståndet till toppen utterligare och förhoppningsvis ta en pallplats, säger stallchef Toto Wolff.
I år ska samtliga team ge en rookie möjligheten att köra bilen vid två fredagar under säsongen, men det är inte i alla stall som förarna själva får välja vilken fredagsträning de hoppar över.
Även Alfa Romeo väljer att låta sin testförare Robert Kubica köra fredagens första träning. Det kan också bli en förändring hos Haas denna helg. Mick Schuamcher skulle tagit emot ett pris i sin pappas ära i det tyska Bundeslandet Nordrhein-Westfalen, men han mådde inte bra och stannade hemma. Om han inte hinner kurera sig till lördag är det Pietro Fittipaldi som hoppar in.
Däckvalen till Frankrikes GP i Formel 1 2022
Pirelli har gjort sina däckval inför helgens deltävling, Frankrikes GP, C2, C3 och C4. Detta är en välkänd bana, väl balanserad med snabba kurvor och raksträckor, samt långsamma kurvor och mer tekniska partier. Detta är en väldigt bra testbana och banbredden ligger på 12 meter vilket gör att det finns gott om plats att köra om, men problematiken ligger i att det inte finns någon naturlig banbegränsning i form av murar eller grusfållor utan det är den där vita linjen vilket gör att det finns risk för att förare kör över den – och bestraffas. De färgare områdena utanför banan är dock gjorda för att sakta ner de förare som kommer utanför banan.
Ifjol vann Max Verstappen med två stopp, de flesta anndra valde att göra ett stopp.
– Årets tävling avgörs ungefär en månad senare än tävlingen i fjol vilket gör att det kommer att vara betydlgit varmare. Samtidigt överhettas årets däck inte lika snabbt som de vi använde förra året, förklarar Pirellis chef Mario Isola.
Notera också att vinden kan ställa till det på Mistralrakan, som fått namnet av den kända franska vinden. Mistral är en så kallad fallvind eller katabatisk vind, där kall luft passerar över en bergsformation och sedan ner över ett lägre område.
Located in Le Castellet, the Paul Ricard Circuit is a well balanced track with flat out and technical sections that pose a challenge for the tyres!
This is all you need to know about the #FrenchGP: https://t.co/qImgJWV5TN#F1 #Fit4F1 #Formula1 #Pirelli #Pirelli150 @F1 pic.twitter.com/t3JSqO348U
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) July 19, 2022
I veckans ansvitt av Plattan i Mattan snackar vi upp Frankrikes GP i F1, pratar om varför jag inte alls gillar banan och oroar mig lite för ett mega kaos, vi pratar också om regeländringen som kommer till Belgien GP. Tack för att du lyssnar.
I gårdagens F1-blogg hittar du en guide till Frankrike GP på Paul Ricard och den tuffa smäll som kan drabba Ferrari redan i helgen.
IndyCar – dubbla race i Iowa
Felix Rosenqvist kommer med en pallplats från helgens tävling i Toronto och Marcus Ericsson har ledningen i mästerskapet inför helgens drabbning på Iowa Speedway. Nu väntar en kort, unik oval med varvtider på bara 18 sekunder samt med dubbla mästerskapspoäng i potten när två race ska köras.
– Pallplatsen i söndags ger mig ännu mer energi in i den här helgen i Iowa, säger Felix Rosenqvist.
– Det är en totalt annan typ av bana än Toronto, men vi har haft en väldigt bra bil på ovalerna i år och jag tog pole i Texas. Jag tror att det här är en ny bra chans för oss. Dessutom kvalade jag in i topp tio till båda racen i Iowa senast vi var där 2020. Jag känner mig förhoppningsfull.
Det första loppet körs på lördag och sträcker sig över 250 varv. Det andra på söndag då totalt 300 varv ska avverkas. Startuppställningen till båda racen bestäms i lördagens tidskval, där varje förare sätter två flygande varv. Det första formerar gridden till race 1, och det andra till race 2.
– Det är ännu viktigare än vanligt att komma in i den här helgen på rätt sätt, förklarar Rosenqvist.
– Vi har bara en träning, och i kvalet har vi två varv på oss som kan avgöra i princip hela helgen. Det är två långa race, absolut, men varvet är så otroligt kort. Om man inte är med där framme från start är risken stor att man snabbt blir varvad. Det är oftast förödande. Detta blir en speciell helg, helt klart.
Helgens två race markerar IndyCar-säsongens elfte respektive tolfte deltävling.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 11-12
Iowa Speedway
Newton, Iowa (USA)
Fredag 22 juli
Fri träning: 22.30-00.00
Lördag 23 juli
Kval: 16.30-17.45
Race 1 (250 varv): 22.00
Söndag 24 juli
Race 2 (300 varv): 21.25
TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay