Startsida / Inlägg

Honda mot comeback i F1?

av Anna Andersson

Efter Max Verstappens VM-titel lämnade Red Bulls motortillverkare officiellt Formel 1. Ett halvår senare funderar Honda på comeback i F1.

Honda på comeback i F1
Max Verstappen och Red Bull vann VM med en motor från Honda (TT)

Ibland går det undan. Motortillverkaren Honda lämnade samarbetet med Red Bull efter säsongen 2021. Red Bull tog över hanteringen av motorn under namnet Red Bull Powertrains, men det är fortfarande HRC (Hondas sportavdelning) som sköter motorerna i praktiken.

Till 2026 kommer ett helt nytt motorreglemente, Porsche och Audi är intresserade av att kliva in i sporten och nu funderar även Honda på en comeback i F1.
I samband med helgens F1-lopp på Red Bull Ring fanns Koji Watanabe, president för Honda HRC på plats i Spielberg. Där var även Hondas VD Toshihiro Mibe , styrelseledamoten Seiji Kuraishi och HRC:s direktör Yasuaki Asaki.

– Formel 1 är motorsportens kungaklass och vi har alltid ett öga på vad som händer inom F1, säger Watanabe till motorsporttotal.com.
– Vi har avslutat vårt engagemang och vi har ännu inte pratat om vad som händer 2026. Det finns ingen plan, men vi har inte stängt dörren.

Nu funderar Honda på comeback i F1

Samtidigt så följer man sportens utveckling mot nya motorer och fossilfria bränslen med spänning.
– Som jag förstår så handlar det om att arbeta mot motorer med noll Co2-avtryck. Honda arbetar åt samma håll, om vi skulle samarbeta med F1 så behöver vi alltså inte avvika från vår plan.
Han påtalar att ett nytt engagemang i F1 skulle kunna vara en bra möjlighet för Honda.
– Vi avslutade vårt engagemang för att koncentrera oss på massproduktion av personbilar samt fossilfria bränslen. Det är vår högsta prioritet även framöver, men när vi känner att vi har nått vårt mål skulle vi kunna fundera över F1.

Tre nya motortillverkare 2026?

I dag finns fyra motortillverkare i F1, Ferrari, Mercedes, Renault och Red Bull Powertrains som tog över Hondas motor när utvecklingen stoppades efter förra säsongen. Till 2026 kommer ett nytt motorreglemente, men exakt vad det innehåller är inte klart än. Mercedes, Ferrari och Renault väntas vara med då, precis som Audi och Porsche som fått klartecken från Volkswagens Group och arbetar för att kliva in i F1.

– Om vi ska göra en comeback i F1 behöver vi ta ett beslut inom de närmsta tolv till arton månaderna, säger president Watanabe.
– Men fram till och med 2025 är Honda en partner till Red Bulls båda team. Detaljerna är inte helt klara, men HRC en typ av teknisk partner till de båda teamen.
Dessutom funderar nu alltså Honda på comeback i F1.

Korta nyheter om Formel 1

Nu är det dags att trycka ”Plattan i Mattan”. I denna veckas avsnitt av Sportbladets F1-podd snackar vi ner Österrikes GP, vi pratar om Carlos Sainz motor, diskuterar Ferraris strategi och Mercedes förväntningar. Vi snackar om Fernando Alonsos finger, Sebastian Vettels pappa samt lite annat smått och gott om livet mellan kobbar och skär.
Tack för att du lyssnar på podden och läser bloggen. Var och en av er är lika viktig i vårt arbete för att ha en bra plattform för Formel 1 här på Sportbladet.

Michael Masi, tidigare tävlingsledare för F1 och mannen som var ansvarig för de avgörande besluten under fjolårets VM-final, har nu lämnat FIA. Det bekräftar bilsportförbundet. Masi flyttar hem till Australien för att vara närmare sin familj och anta nya utmaningar, skriver FIA.

Den tidigare F1-gurun Bernie Ecclestone står åtalad för bedrägeri. För att han har undanhållit den brittiska staten ungefär 400 miljoner pund. Mer om Bernie Ecclestone läser du här.

Ha en härlig onsdag!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB