Startsida / Inlägg

Så ska Red Bull slå tillbaka i Frankrike

av Anna Andersson

Ferrari satsade allt på kvalet. Carlos Sainz drog Charles Leclerc till pole position i Frankrike GP i F1.

Men nu tänker Red Bull slå tillbaka.

– Vi satsar allt på racepacen, säger Red Bulle Helmut Marko.

 

pole position i Frankrike GP i F1
 Max Verstappen och Helmut Marko i samspråk (AP/TT)

Carlos Sainz startar sist i Frankrike GP, det visste han redan innan han satte sig i bilen. Ändå satsade han allt, körde brutalt bra och tog sig till Q3. Inte heller där ville han spara på sin nya motor utan istället sysselsatte han sig med avancerad teamkörning. Carlos Sainz drog fram kollegan Charles Leclers till pole position. Till slut blev differansen mellan Leclerc, Ferrari, och tvåan Max Verstappen, Red Bull, tre tiondelar.

Men i morgon blir det en helt annan historia.

Red Bull som är brutalt snabba på raksträckorna, medan Ferrari har en fördel i kurvorna, är förberedda för att ta änu en seger och hjälpa Max Verstappen att utöka ledningen i VM.

– Vi satsar allt på racepace. Sett till de däckval som har Pirelli  har gjort har vi möjligheten att välja mellan att göra ett eller två stopp, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko till tyska Sky.

– De vann väl en och en halv, kanske två tiondelar med sin teamkördning. Med andra ord är inte avståndet speciellt stort. Vi har en riktigt bra utgångsposition i morgon.

Leclerc med pole position i Frankrike GP i F1

Red Bull har sina förare, Max Verstappen, i andra rutan och Sergio Perez i den tredje rutan.

– Ärligt talat var detta ett bra sätt att begränsa skadorna. Jag har inte varit någonstans den här helgen, säger Perez.

– Jag har haft väldigt stora problem och fram till kvalet var detta årets sämsta helg.

Mercedes Lewis Hamilton startar som fyra och McLarens Lando Norris som femma.

Charles Leclerc har alltså pole position i Frankrike GP, men samtliga resultat ser du nedan.

 

Detta var en stor besvikelse för Pierre Gsly, som har en uppdaterad AlphaTauri på hemmaplan, men även för Mick Schumacher som gjorde ett riktigt bra varv i Q1, men inte hade koll på banbegränsnigne och fick sin tid struken. Haas som tagit poäng med två bilar två lopp i rad har nu två bilar i den avslutande delen av startgridden.

Snabba nyheter

Carlos Sainz har tagit en ny motor och ska starta i sista led, precis som Kevin Magnussen.

Notera också att deltan för depåstoppstiden kommer att öka eftersom man måste hålla 60 km/timmen på en längre sträcka i år jämfört med tidigare. Den förändringen kommer att kosta tre-fyra sekunder. Det skulle ge en deltatid på 26 sekunder.

Alpine Teamchef Laurent Rossi räknar med att se samtliga av teamets förare i F1 2023, Fernando Alonso, Esteban Ocon och Oscar Piastri. Tanken är att köra Alonso och Ocon hos Alpine och låna ut ut Piastri till Williams, som kollega till Alexander Albon.

– Vi räknar med att låna ut Oscar till ett annat team, under förutsttning att vi får tillbaka honom, säger Rossi under dagens presskonferens.

– Många förare lånas ut  till andra team för att lära sig alla trix. Kommer han tillbaka sedan så är det bara bra för oss.

IndyCar och tips

När vi tryckte Plattan i Mattan i onsdags snackade vi upp Frankrike GP, de kommande reglerna och vi pratade också om den nya F1-dokumentärern som FIA har släppt. Du kan lyssna på vår F1-podd, Plattan i Mattan, här.

I gårdagens blogg har jag gått igenom lögnanklagelserna mot Michael Schumacher.

Sedan hittar du däckvalen till Frankrike GP här och guiden till Frankrike Grand Prix i F1 finns här.

IndyCar kör på den korta ovalen i Iowa denna helg. Ett varv tar typ 18 sekunder. Där kör Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist två lopp denna helg. Ericsson startar från P15 och Rosenqvist från P11 i kväll.

Det första loppet startar klockan 22.00 i kväll, lördag och där har Will Power pole position. Det andra avgörs 21.25 på söndag och då är det återigen Will Power som har pole position. Det blir tufft för Ericsson, för Power är hans främsta utmanare i kampen om mästerskapstiteln.

Så i morgon är det F1 kl 15.00 och IndyCar till kvällen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB