Startsida / Inlägg

Porsche köper andelar av Red Bull

av Anna Andersson

Inför Ungern  GP i F1 släpps en spännande nyhet. Red Bull och Porsche startar ett unikt samarbete. De blir likvärdiga partners när biltillverkaren köper 50 procent av F1-teamet.

Red Bull och Porsche
Max Verstappen kan köra för Red Bull/Porsche från och med 2026 (AP/TT)

2026 inför Formel 1 ett nytt motorreglemente ochdå vill två av Volkswagenkoncernens företag gå in i Formel 1. Det handlar om Porsche och Audi.

Under en lång tid har det pratats om att Porsche ska bli motorleverantör till Red Bull, som vann VM i F1 2021 och nu leder mästerskapet.

Men i och med att ansvariga myndigheter i flera länder har en publiceringsskyldighet läcker det nu ut uppgifter som säger att Porsche köper 50 % av Red Bull. Motorsporttotal.com skriver att det i veckan publicerades officiell information i Marocko om att man godkänt den gemensamma ansökan som Porsche AG och Red Bull GmbH lämnat in tillsammans. Enligt ansökan ska Porsche förvärva 50 % av aktierna i Red Bulls F1-program.

Red Bull och Porsche likvärdiga partners i F1

Porsche och Red Bull var tvingade att berätta om sitt projekt för det nationella konkurrensverket i Marocko, vilket gjorde att nyheten läckte ut. De behöver också göra det i  ytterligare ett tjugotal länder utanför EU eftersom den typen av ansökningar måste offentliggöras när de har godkänts.

FIA, internationella bilsportförbundet, har ännu inte fastställt motoreglementet för 2026 och det är troligen en av anlednignarna till att samarbetet mellan Red Bull och Porsche inte har kommunicerts officiellt än.

Samtidigt som Porsche köper 50 procent av Red Bulls F1-program så kommer systerteamet AlphaTauri att tillhöra Red Bull till hundraprocent även i framtiden och deras bilar ska utrustas med motorer från Porsche.

När det gäller Audi skriver motorsport-total.com att det fortfarande pågår samtal mellan Saubers ägare Finn Rausing och Audi. Där sägs Audi vilja köpa 75 procent av Sauber som är teamet bakom Alfa Romeo.

Grunden till Mercedes problem i F1

Till Frankrike kom både Red Bull och Ferrari med modifierade golv och Mercedes kom med ett par uppdateringar, men det blir inga större ändingar i Mercedes koncept i år.

– Jag tror inte att vi kommer att ändra utseendet på vår bil fundamentalt i år, säger Mercedes Andrew Shovlin,  trackside engineering director, till motorsporttotal.com.

– Men jag skulle bli överraskad om nästa års bil ser likadant ut.

Årets bil har inte alls varit den framgång som Mercedes hoppats på. Även om stallet tog två pallplatser i söndags och teamet ligger trea i VM så vet det om att deras bil ännu inte kan vinna av egen kraft. Men vad är det då som har fungerat på bilen?

– Inte mycket, säger stallchef Toto Wolff.

– Men vi vet inte vad som fungerar och vad som inte gör det. Det är det stora problemet.

Mercedes debref efter Frankrike GP:

Korta nyheter inför Ungern G i Formel 1

Ungern GP i F1 är ett race som körts sedan 1986 och där det är svårt att köra om. Det vet vi. Dessutom kan väderförhållandena förändras vilket kan göra racet ännu svårare ur ett förarperspektiv. I nuläget väntas sol och 33 grader på fredag, 27 grader och åskskurar under lördagen och under söndagen väntas temperaturen sjunka till 23 grader. Det är även risk för regn under hela eftermiddagen.

•••

Haas har uppdaterignar till en bil i Ungern, till Kevin Magnussen. Mick Schumacher får däremot vänta. Han behöver dock inte göra något motorbyte i Ungern utan väntar till Belgien GP i slutet av augusti.

•••

När vi ändå förbereder oss för Ungern GP så vill jag skicka med ett minne från 2014.

Eller denna från 2021:

 

I veckans Plattan i Mattan snackar vi upp Ungerns GP, kikar närmare påå en klassisk omkörning och så diskuterar vad det var som hände i Frankrike – utan någon sprintgenomgång denna gång. Lyssna du med, är det att föredra eller inte? Låt oss höra din åsikt!

Vill du hellre ha en guide i skriven form finns här. Ungern GP i Formel 1.

Däcken och tiderna hittar du här.

För övrigt gör den förre F1-föraren Daniil Kvyatt comeback. Han ska köra NASCAR i Indianapolis.

Ha en härlig torsdag!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Samuel Abrahamsson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB