Kritiken mot Leclerc: Så blir han inte världsmästare
avCharles Leclerc gjorde en miss. Det kostade honom en seger – och möjligen också en VM-titel. Inför Ungern GP i F1 får han kritik.
– Det misstaget får han inte göra, säger Jac Villeneuve.
Den tidigare världsmästaren skriver en krönika till Formula1.nl efter varje VM-lopp. och efter Frankrike Grand Prix han inte nådig i sin kritik mot Charles Leclerc. Ferraris förare hade ledningen, men gjorde ett misstag vilket satte hans bil i muren och kostade honom många viktiga VM-poäng.
– Han erkänner själv att han inte förtjänar att vinna VM när han kör på det sättet, skriver Villeneuve.
– Jag förstår det inte. I Österrike kunde han hantera pressen, men inte nu. Det är den stora skillnaden mot Verstappen. Den typen av misstag händer inte honom.
Verstappen har nu 63 poängs försprång i sammandraget och det är mycket när en seger ger 25 poäng. Leclerc har brutit tre lopp i ledningen i år – det är lika mycket som 75 poäng.
– Vi har ett mästerskap med två bilar som är ungefär lika bra, men en av dem har ett stort försprång i VM skriver Villeneuve.
– Detta är det bästa exemplet på hur man vinner mästerskap.
Och på hur man inte gör det…Även Nico Rosberg var inne på samma linje hos Sky:
– Det är extremt bitter för Charles. Du kan inte göra sådana misstag om du vill slå Max Verstappen i kampen om VM. Det kan du inte tillåta dig själv, säger världsmästaren från 2016.
– Jag har så svårt att förstå det. En toppförare snurrar inte av, mitt i kurvan, inte på det sättet.
A reminder of your standings after race 12/22… 📊@Max33Verstappen and @redbullracing are well out in front#FrenchGP #F1 pic.twitter.com/tlXnKLMMiJ
— Formula 1 (@F1) July 25, 2022
En annan sak som diskuterats efter söndagens lopp är Sergio Perez omstart. Du hittar Red Bulls kritik mot Sergio Perez här. Nu är det full fokus mot Ungern GP. Det är det sista loppet innan F1 går på ett välbehövligt sommarlov och nu väntar en hoppig bana med 14 kurvor som är oerhört svår att köra om på. Det gör att kvalet på lördag blir väldigt viktigt.
Ungern GP i F1 – tiderna som gäller:
Fredag 29.7:
Träning 1 kl 14.00
Träning 2 kl 17.00
Lördag 30.7:
Träning 3 kl 13.00
Kval kl 16.00
Söndag 31.7:
Ungern GP i F1 kl 15.00.
Däckval Ungern GP i F1
Pirelli har valt däcken C2, C3 och C4. Samma varianter som i Frankrike på en bana där det kan bli upp till 60 grasder i asfalten.
– Ungern är känd som en bana där det är svårt att köra om, men med de nya bilarna och de nya däcken har vi sett flera bra omkörningar i år, säger Pirellis Mario Isola.
– Vi hoppas att så är fallet även på Hungaroring, en tajt och kurvig bana där bilarna ofta samlas i grupper. Banan är också känd för sitt varma väder, även om det har regnat två år i rad. Så vi har lärt oss att inte dra förhastade slutsatser.
The #Fit4F1 teams head to Budapest for the #HungarianGP this weekend, marking the halfway point of this season ahead of the summer break. 🇭🇺☀️
This is all you need to know👇https://t.co/LL18B9MUj8#F1 #Formula1 #Pirelli #Pirelli150 @F1 pic.twitter.com/ZYzNZngfNI
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) July 25, 2022
Korta nyheter från Formel 1
Haas skulle ha fått sina uppdateringar till tävlingen på Silverstone, sedan till Le Castellet, men nu finns det delar till en bil i Ungern. De går till Kevin Magnussen som har flest VM-poäng i teamet.
Det är tungt för Mick Schumacher som också riskerar att behöva byta motor och få en bestraffning. Det skriver motorsporttotal.com. Undrar lite varför man inte gjorde det i Frankrike när han ändå startade från plats 17? I Ungern är det nästintillomöjligt tat köra om.
Lewis Hamilton suckade efter Frankrike GP. Mercedes tappar för mycket på raksträckorna i förhållande till Red Bull.
– Jag tryckert gasen i botten, men han bara försvinner, säger Hamilton om Max Verstappen.
– När man tappar fyra tiondelar på rakan kan man inte göra någonting.
Frankrike väntades vara en bana som passar Mercedes. De var tvåa och trea, men kan fortfarande inte vinna av egen kraft. Det är målet.
– Samt att vi kan vara med och slåss m titeln nästa år, säger Toto Wolff.
Så räkna med att Mercedes komemr att ge allt under hela säsongen. Till nästa år är det inga större regeländringar och det arbetet som görs i år kan samtliga team dra nytta av nästa år.