Startsida / Inlägg

Bråket om F1-talangen skakar F1

av Anna Andersson

Daniel Ricciardo lämnar McLaren. Det är absolut ingen skräll – men startar ett stort bråk om talangen Oscar Piastri.
Han som Alpine redan har presenterat som förare till 2023, men som själv hävdar att han inte alls har kontrakt med det franska stallet. Han vill hellre köra med McLaren.
Hänger ni med?

Daniel Ricciardo lämnar McLaren
Daniel Ricciardo lämnar McLaren (AP)

I somras presenterades Fernando Alonso som ny förare för Aston Martin, där han ersätter Sebastian Vettel. Ett par timmar senare presenterade Alpine hans ersättare, Oscar Piastri.
Den unge föraren från Australien som vann Formel 2 förra året och som i år har varit reservförare till Alpine och till McLaren. Piastri har varit en del av Alpines/Renaults akademi i flera år och de har satsat stora summor på att han en dag ska vara utbildad nog att köra för stallet. Nu ska han få chansen, tycker Alpine.
Men det finns ett krux.

Oscar Piastri vill inte.

I pressmeddelandet från Alpine fanns inget citat från Oscar Piastri och bara några timmar efter att Alpine bekräftade honom som ny förare till 2023 dementerade han själv uppgifterna på twitter. Troligen för att han har någonting annat på gång. Det stavas McLaren.

Daniel Ricciardo lämnar McLaren

När nu Daniel Ricciardo lämnar McLaren, trots att han har ett år kvar på kontraktet, är vägen öppen.
Eller?
Alpine hävdar att Piastri ska köra för dem – och det gör McLaren också.
– Jag är övertygad om vad som kommer att hända för oss framöver och det ska jag att berätta när vi är redo säger McLarens VD Zak Brown när han möter media inför Belgien GP.
– Vi vill koncentrera oss på racingen den här helgen och även under resten av året och därför var det viktigt för oss att klargöra detta redan i dag.

Eller också är det så att juristerna nu diskuterar hur de ska hitta en lösning. Kanske blir det helt enkelt ett byte? Där McLaren kör med Piastri nästa år och Daniel Ricciardo återvänder till Alpine?

Ricciardo tävlade för stallet när det hette Renault, innan han kom till McLaren för snart två år sedan. Eller lämnar han Formel 1? Det finns inte så många platser kvar till F1 2023. En hos AlphaTauri, en hos Alfa Romeo, en hos Williams, en hos Haas och en hos Alpine – men Ricciardo har vissa krav när det gäller lön och vissa förväntningar på resultat.

Men inget av de ovan nämnda stallen kan leverera varken det ena eller det andra.

Konflikten om Oscar Piastri

Daniel Ricciardo har inte alls lyckats hos McLaren, han har fått storstryk av sin kollega Lando Norris och verkar inte alls trivas i bilen. Han har inte heller kunnat köra in de poäng som stallet behöver för att säkra en fjärdeplats i mästerskapet och kampen mellan McLaren och Alpine har Lando Norris mestadels fått hantera själv. Därför är det inte alls någon överraskning att han nu får sparken. Det pratas om att McLaren löser honom ur kontraktet, det vill säga betalar en rejäl summa för att han ska lämna. Det visar hur missnöjt stallet är.

 

Värt att notera är att McLaren är inblandade i en liknande konflikt i IndyCar. Där har teamet har presenterat Alex Palu som förare till nästa säsong, men Palus nuvarande team Chip Ganassi Racing hävdar att de har rätten till Palu. Där pågår en juridisk konflikt mellan de två teamen.

Korta nyheter inför F1 på Spa

Vill du ha mer uppsnack inför helgen, testa Sportbladets F1-podd ”Plattan i Mattan”. Där går jag och min kollega Filip Lindfors igenom vad som hänt under sommaren, team för team, förare för förare och pratar också om de senaste snackisarna. Ett bra omtag på säsongen med andra ord. Vi snackar även om situationen mellan Daniel Ricciardo och McLaren. I eftermiddag kommer vi att köra en livechatt på sportbladet.se.

Mick Schumacher får en uppdaterad Haas till helgens deltävling i Belgien, men han har inget kontrakt till 2023 och Sebastian Vettel lägger av. Det skulle kunna betyda att F1 2023 startar helt utan någon tysk förare. Det har inte hänt sedan 1981. Lite skillnad mot 2010 när det var sju tyska förare som tävlade i F1.
Ralf Schumacher som tidigare kört för William och Toyota är inte förvånad.
– Motorsport har blivit för dyrt, säger Ralf Schumacher till sport1.
– En normal säsong i gokart kostar två miljoner kronor. En säsong i någon av supportklasserna börjar på runt fem miljoner kronor. Vem har råd med det?

Haas presenterar en ny sponsor, Hentec Markets, det ska handla om en deal som är värd flera miljoner kronor fram till och med slutet av 2023.

Spa-Francorchamps har renoverats och byggts om, men det ändrar ingenting när det gäller DRS-zonerna. Den första återfinns 230 meter efter kurva 4 och den andra 30 m efter kurva 19. Här får du en ännu utförligare guide till F1 på Spa 2022 och du kan även läsa om däcken.
Får vi se Spa i F1 även 2023? Det är inte klart än, banan har nämligen inget kontrakt till nästa säsong.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB