Startsida / Inlägg

Galna summan för Schumachers bil

av Anna Andersson

F1 på Spa hör samman med Michael Schumacher. Det var hans vardagsrum och nu har hans röda Ferrari sålts för en rekordsumma – 66 miljoner kronor.

F1 på Spa
Michael Schumacher körde F1 på Spa 1998, den gången krockade han med David Coulthard i ett kaosartat lopp där bara sex bilar tog sig i mål. (TT)

Den Ferrari som den flerfaldige världsmästaren Michael Schumacher körde 1998, Ferrari F300,  har auktionerats ut. Den har sålts för 66 miljoner kronor. Bilen såldes av Ferrari år 1999, har haft samma ägare sedan dess och nu är det auktionsfirman RM Sotheby´s i Ontario, Kanada som sålt dyrgripen.

Vem som har köpt den är däremot inte officiellt.
Bilen byggdes i tio exemplar, denna har chassinummer 187 och är en av tidernas mest framgångsrika F1-bilar. Den körde fyra lopp år 1998 och vann samtliga. Enligt RM Sotheby´s är detta det enda Ferrarichassi som kört minst tre F1-lopp och aldrig någonsin fått stryk.

Under hela säsongen var det däremot inte Michael Schumacher som var bäst, utan VM i F1 1998 vanns av Mika Häkkinen. McLarens finländske förare samlade in 14 poäng mer än Schumacher sett till hela säsongen.
Nu lämnar vi Michael Schumacher och flyttar fokus mot årets säsong.

Guide till F1 på Spa-Francorchamps 2022

Snabbfakta om Circuit de Spa-Francorchamps, Belgien.
Längd: 7004 m (44 varv). Det är det längsta varvet under F1-säsongen.
Avstånd till första kurvan: 265 meter.
Helgens tider

Kurvor: 10 höger, 9 vänster.

Däck: 2021: C2, C3, C4
2020: C2, C3, C4
Kurvor över 250 km/tim: 6 (T2, T3, T4, T15, T16, T17).
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T18, T19)
Höjdskillnad: 102 meter
Bromszoner: 8 ( 2 hårda)
Genomsnittsfart: 230 km/tim.
Maxfart utan DRS: 325 km/tim
Debut: 1925, men i F1 sedan 1950. Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo vann det första loppet. Nino Farina, samma team, hade pole position.
Antal GP: 54.
Seger från lägsta startplats: 16, Michael Schumacher 1995, Benetton.
Segrar från pole position: 21.
Antalet omkörningar:
2020: 30
2019: 58
2018: 21
2017: 35
2016: 36

Statistik för F1 på Spa-Francorchamps

Kvalet 2021
1. Max Verstappen, Red Bull
2. George Russell, Williams
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Daniel Ricciardo, McLaren
5. Sebastian Vettel, Aston Martin
6. Pierre Gasly, AlphaTauri
7. Sergio Perez, Red Bull
8. Esteban Ocon, Alpine

Tid för pole position
Absolut: 1:41.252 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)
2021: 1:59.765 (Max Verstappen, Red Bull)
2020: 1:41.252 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:42.519 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:58.179 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:42.553 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förarna med flest pole positon:
Lewis Hamilton (6)
Juan Manuel Fangio (4)
Ayrton Senna (4)
Graham Hill (3)
Mika Häkkinen (3)
Alain Prost (3)

Belgien GP 2021

1. Max Verstappen, Red Bull
2. George Russell, Williams
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Daniel Ricciardo, McLaren
5. Sebastian Vettel, Aston Martin
6. Pierre Gasly, AlphaTauri
7. Esteban Ocon, Alpine
8. Charles Leclerc, Ferrari

Snabbaste varvet:
Absolut:1:46.286 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2020: 1:47.483 (Daniel Ricciardo, Renault)
2019: 1:46.409 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2018: 1:46.286 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:46.577 (Sebastian Vettel, Ferrari)

Fem senaste vinnarna av Belgien Grand Prix i Formel 1
2021 Max Verstappen Red Bull
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2019 Charles Leclerc Ferrari
2018 Sebastian Vettel Ferrari
2017 Lewis Hamilton Mercedes

Förarna med flest vinsteri Belgien GP:
Michael Schumacher (6)
Ayrton Senna (5)
Jim Clark (4)
Kimi Räikkönen (4)
Lewis Hamilton (4)

Däckval till Belgien GP i F1 2022

Pirelli har valt de tre mellersta däcken, C2 (hard), C3 och C4 (soft) till F1 på Spa i Belgien.

– I år har Spa-Francorchamps genomgått den största förändringen som vi har sett sedan vi kom till Belgien med modern Formel 1. I och med att det genomfördes ett 24-timmarslopp på Spa förra månaden, ett av årets största event sett till medarbetare och däck, har vi kunnat ta lite prover på asfalten, säger Pirellis chef Mario Isola.
– Vid sidan av att det är ny asfalt i fem kurvor har vi också nytt grus i avåkningszonen vid fyra kurvor och de ligger närmare racebanan än tidigare. Det gör att förarna måste vara väldigt noga med banbegränsningen och det finns också en risk att det kommer ut grus på banan när en förare kör av.

Asfalten är ny mellan kurva två och fyra, samt åtta och nio, där har man också gjort banan något jämnare. I kurva ett, sex, sju och nio är det nya grusfållor.

Notera också att det kan bli regn i helgen, enligt den nuvarande prognosen så finns det en risk för regn under samtliga tre dagar. Det kan dock förändras. Väderförhållandena i bergen kring Spa brukar kunna vara föränderliga. Ni minns väl katastrofracet 2021?

Korta nyheter inför Belgien GP i F1 2022

Red Bulljunioren Liam Lawson debuterar under Belgien GP i F1. Han ska köra för AlphaTauri under fredagens första träning. Han kör Pierre Gaslys bil.
I går meddelade Haas att Antonio Giovanazzi gör F1-comeback, nu är han ingen debutant, men i år måste varje team låta förare som ännu inte kört förrän två F1-lopp köra två fredagsträningar, en i varje bil. Det betyder att varje förare som regelbundet kör i F1 måste lämna plats vid en fredagsträning under året. Än så länge har varken Ferrari, McLaren, Alpine, Aston Martin eller Alfa Romeo släppt in någon debutant.

Red Bull har genomfört ett test, Mercedes också. Williams har redan använt sig av två framtidsförare.
Sportbladets F1-podd, Plattan i Mattan, är tillbaka. Efter ett antal veckor utan action, där vi gjort intervjuer med Dino Beganovic och Stefan Lill-Lövis Johansson ,så är det nu dags att snacka upp Belgien GP i F1 2022. Filip Lindfors och jag går igenom stall för stall och alla förare, samt deras säsonger.

Väl mött!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB