Ferraris plan för VM-fajten
avFerrari har en chans att vinna VM 2022. Att samarbeta – vilket kan betyda teamorder. Det bekräftar stallet inför F1 på Spa 2022.
Inför helgens omstart av F1 har Red Bull ryckt i från i båda mästerskapen. Stallet har 97 poängs försprång på Ferrari i teammästerskapet och i förar-VM har Charles Leclerc skrapat ihop 178 poäng.
Därmed är han tvåa, 80 poäng efter ledande Max Verstappen. Hans kollega Carlos Sainz är bara femma i VM.
Den säsongsstart som såg så lovande ut har bytts mot frustration, tillförlitlighetsproblem och strategiska misstag. Det gör att Ferrari är tvingade att prestera om de ska ha en chans att utmana Red Bull i kampen om titeln och inte enbart behöva försvara sig mot Mercedes som gått från att vara omkörda till att regelbundet köra hem pallplatser.
Därför kan det bli aktuellt med teamorder, något som numera är tillåtet även m det är avskytt bland fansen.
– Teamorder är en möjlighet när det är det bästa för stallet, Ferrari går alltid först, före allt annat, säger Laurent Mekies enligt Sky.
Omstart – F1 på Spa 2022
Den 45-årige fransmannen är tävlingsledare och vice stallchef hos Ferrari.
– Vi har två duktiga förare och vi behandlar dem på det sättet som gör att vi kan maximera resultatet sett tillmästerskapet, säger han.
– Det kommer givetvis at komma till en punkt, när det handlar om mästerskapet där vi måste ge en förare en fördel. De betyder inte bara att vi ska titta på den matematiska skillnaden utan också att det vi kommer till ett läge under säsongen när vi anser att det beslutet är det riktiga.
Just teamorder är ett omdiskuterat ämne i Formel 1, det förbjöds sedan Ferraris dåvarande stallchef Jean Todt år 2002 uttalat orden:
– Let Michael pass for the Championship.
Ferraris Rubens Barrichello hade ledningen av Österrike GP, men bromsade in och släppte förbi Michael Schumacher strax före målgång. Det ledde till ett hat mot Ferrari och att FIA (internationella bilsportförbundet) förbjöd stallorder – men 2010 senare tilläts de igen. Även denna gång efter en omdiskuterad situation där Ferrari var inblandat. Denna gång gav stallet Felipe Massa en förtäckt order om att släppa förbi Fernando Alonso innan de tillsammans tog en dubbelseger. De ledde till böter – och en förändrad regelbok.
Nu har mer än tio år passerat efter den senaste situationen och Ferrari kan känna sig tvingade att använda den kontroversiella metoden igen om de ska ha en chans att utmana om VM-titeln.
Snabba nyhter inför F1 på Spa 2022
Charles Leclerc kommer att starta F1 på Spa 2022 från ett av de sista leden. Ferrari bekräftar att han gör ett motorbyte, men han är inte ensam. Totalt är det sex förare som drabbas. Verstappen, Norris, Ocon, Bottas och Schumacher.
McLaren har många nyheter med sig till helgen. Det gäller bland annat en ny bakvinge, luftningen av bromsarna bak, diffusorn, motorhuv och främre hjulupphängning.
Nueva ala trasera y ala inferior única para McLaren. Ambas de baja carga.
New rear wing and beam wing for McLaren. Both low downforce spec. #F1 pic.twitter.com/cdbRYHIDVw
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) August 26, 2022
Alfa Romeo har med sig nyheter med till bakvingen och de har jobbat på framvingen. När vi är inne på Alfa Romeo/Sauber har den italienska biltillverkaren nu meddelat att de lämnar samarbetet efter 2023. Därmed är vägen öppen för Audi som i går bekräftade att de går in i F1 2026.
A taste of things to come 👀#F1 @audisport pic.twitter.com/kNTG3eICtF
— Formula 1 (@F1) August 26, 2022
Missade du torsdagens livechatt om F1 påSportbladet? Det gör ingenting. Lyssna på frågor och svar i en extra podd som vi släppte i går. Plattan i Mattan hittar du här.
Veckans däck får du nedan en guide till F1 på Spa finns också.
Resultatet av fredagens två träningar hittar du här.
We’re back and so are our tyres. From hardest to softest, these are the compounds in action for the #BelgianGP!
👏👏#F1 #Fit4F1 #Formula1 #Pirelli #Pirelli150 @F1 pic.twitter.com/q6689vQM9E— Pirelli Motorsport (@pirellisport) August 26, 2022