Leclerc missnöjd med Ferraris strategi
avHur är läget hos Ferrari inför F1 på Zandvoort? Charles Leclerc kritiserar inte sitt team offentligt – antyder ett missnöje internt.
Han var inte nöjd med det strategibeslut som kostade honom dyra VM-poäng i Belgien.
Kort före målgång av F1-deltävlingen i Belgien kallade Ferrari in Charles Leclerc i depån, de ville ge honom chansen att ta över det snabbaste varvet och på så sätt sno en poäng från Max Verstappen. Teamet ansåg att mjuka däck skulle hjälpa honom – men istället så förlorade han på det depåstoppet.
Ett depåstopp han själv inte ville göra.
– Jag vill inte ta den risken nu, men om ni verkligen vill försöka…jag vill inte ta risken, sa Charles Leclerc till teamet över radion.
Men han följde ordern. Han kom ut bakom Fernando Alonso, Alpine, fick kämpa sig förbi och kunde aldrig hota Max Verstappens varvtid.
Vad värre var – han körde för fort i depån och fick ett fem sekunders tidstillägg vilket i slutändan kostade honom två poäng.
Det var nog en hård smäll för Ferrari – för Mattia Binotto kom inte till den avtalde intervjun med SkyItalia efteråt.
Tiderna för F1 på Zandvoort
Fredag 2.9
Träning 1kl 14.00
Träning 2 kl 17.00
Lördag 3.9
Träning 3 kl 13.00
Kval kl 16.00
Söndag:
Nederländerna GP kl 15.00
Däckval F1 på Zandvoort
Pirelli har valt de tre hårdaste gummiblandningarna till F1 på Zandvoort och i år är det ett störer gap mellan C1 och C2 än vad det har varit tidigare. Därför kan det vara så att det finns en större anledning att använda fler än två mjuka set däck denna helg.
Kom i håg att bankningen i kurva 13 och 14 är runt 18 grader och det kan vi jämföra med att den gamla bansträckningen på Monza har en bankning på 30 grader, Indianapolis har en bankning på nio grader och Jeddah på 12 grader.
– De mest utmanande kurvorna förra året var just de bankade kurva 13 och 14, säger Pirellis Mario Isola.
– Vi har nominerat de tre hårdaste gummiblandningarna denna gång, det är fjärde gången i år efter Bahrain, Spanien och Storbritannien. De nya reglerna ska dock göra det enklare att köra om på en bana där det var svårt att köra om förra året.
Han påtalar att det nog kan vara ett större intresse för de mjuka däcken vilket i sådant fall leder till fler depåstopp.
The second outing in a triple-header of races takes @F1 to Zandvoort, in the homeland of current world champion: @Max33Verstappen 🦁
This is all you need to know about the challenging #DutchGP circuit: https://t.co/yNhDUeNICN#F1 #Fit4F1 #Formula1 #Pirelli #Pirelli150 pic.twitter.com/1u2vzpPwNX
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) August 29, 2022
Kort snack inför F1 på Zandvoort
En sak tar vi med oss från helgen i Belgien. Incidenten mellan Fernando Alonso och Lewis Hamilton. De två före detta teamkollegorna hade en het fajt och Alonso var riktigt frustrerad över radion och kallade Hamilton för idiot:
–Han körde på mig, vilken idiot. Stänger dörren från utsidan, jag menar. Vi hade en grym start men den killen vet bara hur man kör från pole position.
Den snackar vi också om i vår F1-podd, Plattan i Mattan, som släpps i morgon. Här ser du killarnas reaktioner efter racet.
Lewis and Fernando reflect on their opening lap tangle 🗣️#BelgianGP #F1 pic.twitter.com/pHw2wf8wiH
— Formula 1 (@F1) August 28, 2022
I veckan kommer också ett besked om Oscar Piastris framtid. CRB möttes unde rmåndagen och har tre dagar på sig attta ett beslut.