Mercedes satsar ur krisen
avEnergikrisen diskuteras i hela Europa så även inför Italien GP i F1 på klassiska Monza.
Energikrisen slår hårt mot Formel 1.
Mercedes kostnader har tredubblats och nu satsar teamet på solenergi.
Även i Storbritannien ökar energipriserna och det slår hårt mot de F1-team som har sina fabriker i landet.
– Vi pratar om miljoner i ökade kostnader, bara enegikostnaderna har ökat med mellan två och sex miljoner pund, men även kostnaderna för charterflyg och luftfrakten har stigit enormt mycket, förklarar Mercedes stallchef Toto Wolff.
Därför har stallet tagit saken i egna händer. Det investerar nu i en egen anläggning för solenergi.
– Jag försöker se oss som en högteknisk industri och med den positiva förändringen kommer vi att öppna för solpaneler som förser oss med energi. I dag använder vi oss enbart av grön el, men vi måste också göra vad vi kan för att vara koldioxidneutrala.
Anläggningen kommer att ligga i närheten av fabriken och förse den med energi. Planen är att ta den i bruk under 2024.
– Målet på kort till medellång sikt är att ha egna solpaneler som betalar sig inom 20 år, säger Wolff.
Däckval inför Italien GP i F1
Monza fyller 100 år, ni som följer bloggen och podden regelbundet vet att detta är en av mina absoluta favoritbanor.
Till årets deltävling har Pirelli valt däcken C2, C3 och C4.
The last in a triple-header of races, @F1 heads to Monza for the #ItalianGP 🇮🇹🏁
It’s a special race week, as #Pirelli enjoys its 150-year anniversary at home, while the circuit celebrates its 100th year!
👉 https://t.co/eS8R4FUE2R#F1 #Fit4F1 #Formula1 #Pirelli150 pic.twitter.com/0ZwTmlyCMH
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) September 5, 2022
– Monza är känt för sina höga hastigheter, snabba kurvor och det är viktigt att ha en bil som är i perfekt balans, säger Pirellis Mario Isola.
– Årets bakdäck bör inte överhetta lika mycket på den här banan där bilarna kör med mycket downforce och ofta använder sig av slipstream. I och med att det inte är något sprintrace på Monza i år kommer stallen att ha lite mindre information när de kommer till racet, jämfört med förra året. Det betyder att det också blir ett annat tänk när det gäller strategin.
Guiden till F1 på Monza finns här och tiderna för F1 på Monza här.
Ni har väl koll på att det finns en svensk F1-förare som vunnit tre lopp på Monza?
Korta nyheter inför Italien GP på Monza
Ferrari i gult? Vad? Gult inför hemmaracet på Monza. Vad tycks?
A bold and bright new look for the Ferrari pair this weekend 👀
How do you rate the change of colours? 🎨
📸 x @ScuderiaFerrari #F1 #ItalianGP #Autosport pic.twitter.com/oRLjlUHchq
— Autosport (@autosport) September 6, 2022
Trubbel för Ferrari – redan på väg till Monza.
Ferrari's problems continue as one of their trucks transporting components breaks down on its way to Monza 🙃
(via LunaNuova/FB) pic.twitter.com/snLJjHczUZ
— ESPN F1 (@ESPNF1) September 6, 2022
Plattan i Mattan är tillbaka i veckans F1-podd snackar vi om hur många däck som behövs på en F1-bil, murmeldjur, renar, rävar och duvor. Samt om fusket som skakade F1 och om F1 på Monza. Så klart – häng med du med.
I somras pratades det så mycket om Porsche och Red Bull, men ingen deal har presenterats. Det sägs att avtalet var klart och att Porsche var redo att betala en halv miljon euro, men affären tycks ha gott om intet.
Dino Beganovic kan inte följa Ferraris hemmarace på Monza i helgen. Formula Regional European Championship kör årets åttonde deltävling i Österrike och han leder mästerskapet
– Vi hade en väldigt bra helg på Spa innan uppehållet och målet är förstås att fortsätta så på Red Bull Ring. Det är en bana jag kan väl vid det här laget – jag har tävlat där tidigare i både Formel 4 och Formula Regional – och jag gillar den väldigt mycket, säger han.
Han kör ett race på lördag och ett på söndag.
Dino Beganovic tillhör Ferraris förarakademi, han är en av nio talanger som får chansen där och han är första och enda svensk i FDA. Vi gjorde en intervju med honom i Plattan i Mattan tidigare i år. Lyssna gärna.