Startsida / Inlägg

Michael Schumacher offrade sig själv – för Mercedes

av Anna Andersson

Michael Schumacher offrade sig själv – för Mercedes framtid.
Det hävdar hans tidigare vapendragare Ross Brawn.

Michael Schumacher
Michael Schumacher och Nico Rosberg. Rosnerg vann VM för Mercedes sex år senare  (AP/TT)

Den sjufaldige världsmästaren Michael Schumacher avslutade karriären hos Ferrari 2006. Då hade han vunnit fem VM-titlar i rad. Ross Brawn fanns vid Schumachers sida vid samtliga titlar, för Ferrari och även för Benetton. Brawn är i dag sportchef för F1, men han var också mannen som tillsammans med Nick Fry köpte Hondas F1 team för en pund 2009 och körde hem en VM-titel till Brawn GP samma år.

Därefter sålde de två britterna stallet till Mercedes och Brawn fortsatte som teamchef. Då värvade han två tyska förare, en ung Nico Rosberg och den tidigare mästaren Michael Schumacher som hunnit fylla 41 år.
Rosberg slog Schumacher varje år i mästerskapstabellen, men enligt Brawn var ändå Michael Schumachers comeback underskattad.
– Han var fortfarande enormt snabb, det bevisade han när han tog pole position i Monaco 2012, säger Brawn till F1-Insider.com.

– Den tar du inte om du inte har de speciella egenskaper som krävs. Precis som Lewis Hamilton har med en ung kollega vid namn George Russell som är vansinnigt bra hade Michael Schumacher  en ung Nico Rosberg.

Michael Schumacher byggde Mercedes grund

Under dessa åren var Mercedes inget överlägset team, det var Red Bull som vann titlarna. De kom först senare. När Schumacher lade av till 2013 och ersattes av Lewis Hamilton började resultaten komma. Från och med 2014, då det gjordes en större regeländring, var Mercedes näst intill oövervinnerliga.

– Som förare måste du alltid bestämma dig för om du vill vara en del av lösningen eller en del av problemet. Michael såg sin roll på ett nytt sätt, han ville vara en del av lösningen och vara med och bygga upp stallet, säger Brawn.
– På så sätt offrade han sig själv för stallets framtid. Han var en betydande del av det som lade grunden till Mercedes framgång.

Michael Schumacher skadade sig sedan svårt i en skidolycka året efter han hade avslutat sin karriär. Han rehabiliterar fortfarande sina skador hemma hos familjen i Schweiz. Hur han mår är det ingen utanför den närmsta kretsen som kan svara på, men namnet Schumacher är representerat i F1.

Hans son Mick Schumacher tävlar för Haas i F1, men är en av tre förare som inte har något kontrakt till nästa år. Alla stall och förare till F1 2023 hittar du här.

När vi är inne på silly season, Marcus Ericssons tips från den 1 augusti lever fortfarande:

Korta nyheter inför Singapore GP i F1

Det hetaste ryktet just nu är att Red Bull vill byta ut Sergio Perez. Han har bara tagit tre pallplatser på de nio senaste loppen och är 125 poäng efter Max Verstappen i sammandraget. Det gillar inte chefer som Christian Horner och Helmut Marko.

Enligt formula1news.co.uk har teamet därför börjat fundera i andra banor. Det är intresserat av att ersätta Perez med Nico Hülkenberg till 2023. Tysken körde en hel F1-säsong 2019 och tog då 37 poäng för Renault, sedan dess har han varit reservförare för Racing Point/Aston Martin där han har gjort riktigt bra inhopp när ordinarie förare har fått förhinder på grund av sjukdom.

Detta är, som så mycket annat inom F1, ett rykte. Men kom ihåg att Red Bull sparkat förare tidigare och tittat utanför boxen tidigare. Det var så Sergio Perez fick chansen när de sparkade Alex Albon inför 2021. När vi är inne på Alex Albon så gör han comeback för Williams i Singapore. Han missade tävlingen i Italien på grund av en blindtarmsoperation.

I gårdagens blogg kunde du läsa om vad som krävs för att Max Verstappen ska vinna VM-titeln i helgen och om att det blir sex F1 sprints till 2023.
Nu kan du även lyssna på det senaste avsnittet av Plattan i Mattan . Där kommer vi två av årets förare lite närmare och kikar på deras väg till F1. Vi snackar också upp helgens tävling i Singapore. Ni minns väl Crashgate – om inte så tar vi oss tillbaka till jätteskandalen år 2008.

Bahrain International Circuit meddelar att det de ska arrangera försäsongstester från den 23-25 februari. Säsongen startar i Bahrain den 5 mars. Här hittar du kalendern för alla race i F1 2023.

McLaren kommer med en ny stil till Singapore GP, vad tycker du om den?

Mercedes och Petronas fortsätter samarbetet efter 2025. Kontraktet har förlängts i förtid.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB