Startsida / Inlägg

Förare och team 2023 – lista med rykten och kontrakt

av Anna Andersson

Vilka förare kör F1 2023 och vilka måste lämna?
Det är en av höstens stora snackisar

Inför tävlingshelgen i Nederländerna stod det klart att Oscar Piastri får en förarplats hos McLaren 2023, därefter har flera team fyllt på med sina förare till 2023  och just nu är det bara två team som har platser kvar.  Det är Haas och Williams. En annan stor snackis är Mick Schuamcher, det har pratats om att hans tid hos Ferrari Driver Academy är över och att han får svårt att behålla sin plats hos Haas.
Men i en intervju med tyska TZ öppnar stallchef Günther Steiner upp för en förlängning av kontraktet.
– Allt är öppet, säger Steiner.
– Det handlar om prestation.

Vilka förare kör F1 2023
Gänget som startade F1 2022 – minus Vettel som var sjuk i covid. Han komemr itne helelr att finnas med 2023, men är det fler som lämnar F1?  (AP/TT)

Kör Mick Schumacher i F1 2023?

Under helgen i Italien förklarade han också att även om Ferrari inte kan bestämma vilken förare som kör för Haas 2023 så kan Mattia Binotto gärna komma med en rekommendation. Ferrari är fortfarande motorleverantör till Haas och i det amerikanska stallet arbetar flera tidigare Ferrarimedarbetare. Beslutet om vem som blir Kevin Magnussens kollega 2023 kommer Steiner att ta tillsammans med teamägare Gene Haas.
– Vi pratar om det när han kommer till Europa, efter Italien GP.
Med andra ord lär det inte komma något besked i frågan förrän i mitten av september, tidigast.

Vid sidan av Mick Schumahcer pratas det om tyske Nico Hülkenberg som har en gedigen F1-karriär bakom sig, men som varit reservförare år Aston Martin den senaste säsongen, samt om Antonio Giovanazzi. Italienaren lämnde F1 efter förra säsongen, har tävlat i Formel E, samt kört för Haas under en fredagsträning. Ett annat alternativ är Robert Schwarzman, Ferraris simulatorförare som kör med israelisk licens. Han kommer att köra fredags träningen för Ferrari i USA.

Vilka förare kör F1 2023?

Här är en genomgång över vilka förare som kör F1 2023 och hur långa kontrakt de har.

Red Bull

Sergio Perez – kontrakt till 2024

Max Verstappen – kontrakt till 2028
Kommentar: Inför säsongen skrev Max Verstappen på ett drömkontrakt, värt 500 miljoner kronor om året inför säsongen. Sergio Perez förlängde sitt kontrakt tidigare i år.

Ferrari

Carlos Sainz – kontrakt till 2024

Charles Lecerc – kontrakt till 2024
Kommentar: Ferrari har bundit båda sina förare till 2024, Sainz skrev på sitt kontrakt tidigare i år. När vill Ferrari inleda förhandlingarna med Charles Leclerc om framtiden? Och hur länge vill han binda sig till Ferrari? Det har varit lite väl kaosartat i år.

Mercedes

George Russell – kontrakt till 2023

Lewis Hamilton – kontrakt till 2023
Kommentar: Slutar Hamilton efter 2023? Det beror nog på vad Mercedes kan leverera. Britten fyller 38 år nästa år, men drömmer om VM-titel nummer åtta innan han vill göra något annat. Russell har ett kontrakt över flera år, det pratas om två år. Det pratas om att Daniel Ricciardo kan bli reservförare i teamet 2023 för att sedan tävla för Mercedes 2024.

McLaren

Lando Norris – kontrakt till och med 2025.
Oscar Piastri – kontrakt till och med 2024.

Kommentar: Stallet har brutit kontraktet med Daniel Ricicardo som under sina två år med McLaren har underpresterat och inte kört hem de poäng som teamen behöver för att kunna konkurrera i toppen av konstruktörsmästerskapet. Är Oscar Piastri ett bättre alternativ? Han har ännu inte kört F1, men vunnit Formel 3 och Formel 2 under sina debutsäsonger. Kontraktsbråket mellan Piastri, Alpine och McLaren har gett honom stora rubriker under hösten.

Alpine

Esteban Ocon – kontrakt till och med 2024

Pierre Gasly – ett flerårigt kontrakt.

Kommentar: När Fernando Alonso lämnade stallet presenterades Oscar Piastri, men Piastri hade inget giltigt kontrakt med stallet. Pierre Gasly tar över efter Alonso och Alpine blir ett helfranskt team.

Alpha Tauris Pierre Gasly kör för ALpine nästa år (AP/TT)

Alpha Tauri

Nyck de Vries – flerårigt kontrakt
Yuki Tsunida – kontrakt 2023

Kommentar: Tsunoda får sällskap av Nyck de vries som vann Formel E 2021 och som är reservförare för Mercedes och därmed har kört fredagsträningar för flera stall som kör med Mercedes motorer. Han tävlade för Williams på Monza och tog poängi sin debut.

Alfa Romeo

Valtteri Bottas – kontrakt till 2023
Zhou Guanyu – kontrakt till 2023
Kommentar: Bottas skrev på ett kontrakt över två år redan förra året och förlängde i september även med Zho. Han har bra stöttning från Kina, som är en viktig marknad. Alfa Romeo har förlängt samarbetet med huvudteamet Sauber i ytterligare en säsong, men lämnar troligen F1 efter det.

Aston Martin

Lance Stroll – kontrakt så länge pappa äger teamet
Fernando Alonso – kontrakt till 2024
Kommentar: Alonso ersätter Sebastian Vettel som avslutar karriären efter årets säsong. Alonso har skrivit på ett kontrakt över flera år, det pratas om två, med option på tre. Den dubble mästaren har hunnit fylla 41 år och lär inte stanna i F1 för evigt.

Haas

Kevin Magnussen – kontrakt till 2024
Nico Hülkenberg – flerårigt avtal.
Kommentar:  Nico Hülkenberg är tillbaka i F1. Den 35-årige tysken  tävlade i F1 på heltid fram till och med 2019. Sedan dess har han varit reservförare för Aston Martin. Han är en mycket erfaren förare som tävlat för stall som Williams, Sauber, Renault och Force India och blir kollega till Kevin Magnussen som har nästan lika mycket erfarenhet av F1 som Hulken.

Williams

Alexander Albon – kontrakt till 2024

Logan Sargeant – kontraktslängd okänd.

Kommentar: Logan Sargeant, som har fått chansen under ett par fredagstränignar i höst kör F1 för Williams 2023. 21-åringen körde i Formel 2 i år, han slutade på plats fyra.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB