Startsida / Inlägg

VD:n plan: En ny revolution i F1

av Anna Andersson

Nya regler i F1 till 2022, ett nytt motorreglemente till 2026.
Men det räcker inte.
Formel 1 står inför nästa regelrevolution.
Nu avslöjar F1:s VD Stefano Domenicali planen för framtiden.

Nya regler i F1
Kan nya regler skapa mer spänning under hela helgen? (AP/TT)

2021 infördes F1-sprinten vid tre tillfällen under en säsong. Inför årets säsong var sig sporten inte alls lik eftersom bilarnas utseende genomgick en stor förändringar och till nästa år får vi se tre lopp i USA.
Till 2026 kommer sedan ett nytt motorreglemente där sporten ska bli mer klimatsmart – men det är inte allt.

Det är långtifrån allt.

Vi kan vänta oss nya regler till F1 fortare än vad vi hade trott – och då handlar det inte om bilarna utan om tävlingshelgen.
F1:s VD Stefano Domenicali, som tidigare var teamchef hos Ferrari, vill att varje enskilt pass under en tävlingshelg ska ge någonting extra.

– Jag vill kämpa för att det alltid ska vara någonting som betyder något för mästerskapet. Vi kommer att ta upp frågan när F1-kommissionen har sitt nästa möte, fansen, arrangören, alla vill ha det. Sprintloppet var bara det första exempel på vad som kan förbättras, säger Domenicali i en lång intervju med den italienska tidningen ”Corriere della Serra”.

Nya regler i F1 och en revolution?

Han berättar också vilka förslag han har:

– Under en vanlig tävlingshelg, där fredagen har två träningspass bör antingen varje pass, eller enstaka kvalvarv ge poäng. Eller ska det vara kval för något annat, som ett kortare lopp på lördagen, så skulle det kunna vara istället för den tredje fria träningen. Kanske med någonting som förändrar det inrutade mönstret.

Han syftar på en omvänd startordning, ett förslag som diskuterats många gånger och alltid mött ett starkt motstånd. Samtidigt har de lopp där toppförare drabbats av bestraffningar och jagat genom fältet ofta gett en uppskattad underhållning.
– Vi har många förslag på bordet, många säger nej men vi ett par tillfällen i år har vi sett tjusningen i att ha en förändrad startordning. Det blir fler omkörningar och vi har en skyldighet att prova.

Plattan i Mattan – och kritik mot Daniel Ricciardo

Nya regler i F1
Mästare 1997, Jac Villeneuve (TT)

Jac Villeneuve är på väg att testa F1 igen, han ska köra för Alpine på Monza i veckan och på vägen passar den tidigare världsmästaren på att komma med hård kritik.

Mot Daniel Ricciardo.

Kanadensarenn Villeneuve kan inte förstå varför Alpine skulle vara intresserade av Ricciardo till 2023.

– Varför? Han hade två fruktansvärda år hos Renault och sedan två fruktansvärda år hos McLaren. Det är fyra år. Nästan hälften av hans tid i F1 har varit dålig, inklusive e åren när han har haft erfarenheten, säger Villeneuve till F1 TV.

– Det finns ingen anledning för Alpine att välja honom, och lägg där till att han redan kört för det stallet.
Enligt Villeneuve är det Ricciardos körstil som inte passar i de moderna F1-bilarna.

På Monza tvingades Ricciardo parkera sin bil så pass illa att hundratusentals åskådare upplevde ett antiklimax i slutet av Italien GP. De blev besvikna på målgången bakom säkerhetsbilen och även flera teamchefer var kritiska efteråt. I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan snackar vi bland annat ner Italien GP. Vi pratar om Ferraris nya strategimiss och den fantastiska debuten av Nyck de Vries, som ersatte Alex Albon.
Albon som är Williams ordinarie förare drabbades av svåra komplikationer i samband med en blindtarmsoperation.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB