Startsida / Inlägg

Red Bulls oro inför Singapore

av Anna Andersson

Max Verstappen har aldrig vunnit Singapore GP i F1. Red Bull har inte heller vunnit tävlingen sedan hybrid motorerna infördes.
– Detta blir ett av de svåraste loppen, säger Red Bulls stallchef Christian Horner.

Max Verstappen inför Singapore GP i F1
Tar Max Verstappen sin sjätte seger i rad? (AP/TT)

Tävlingen på Marina Bay Circuit har inte avgjorts sedan 2019, men sedan 2014 har Mercedes och Ferrari delat på vinsterna. Nu behöver statistik inte säga så mycket och på Monza (Italien) vann Max Verstappen trots att Red Bull inte lyckats vinna något lopp där under turboeran, men årets RB18 har varit väldigt bra på snabba banor.
Stadsbanan i Singapore är brutalt långsam.

– Banan in Singapore har fler kurvor än någon annan, den är ojämn och det är en stadsbana. Med andra ord en helt annan utmaning, säger stallchef Christian Horner till motorsporttotal.com.

Verstappen har vunnit de fem senaste loppen och kan avgöra kampen om VM i Singapore.

Tar han en sjätte seger i rad?
– Han har en stor uppgift framför sig, säger Horner.

Tiderna för Singapore GP i F1

Fredag 30.9
Träning 1 kl 12.00-13.00
Träning 2 kl 15.00-16.00

Lördag 1.10
Träning 3 kl 12.00-13.0
Kval kl 15.00-16.00

Söndag:
Singapore GP i F1 kl 14.00-16.00

Däckvalen till Singapore GP i F1

F1 är tillbaka i Singapore. Där har cirkusen inte varit sedan 2019, före pandemin. Sedan dess har bilarna förändrats och däcken likaså.
– De är helt nya däck sedan vi var i Singapore senast, det är nästan som ett helt nytt race, säger Pirellis chef Mario Isola.

Stadsbanan har även fått ny asfalt, vilket också har en viss påverkan.
– Singapore handlar om de långsamma kurvorna, alla 23, och om att maximera greppet i banan. Vi har tagit med de tre mjukaste gummiblandningarna för att maxa fart och mekaniskt grepp, men det kommer att vara viktigt att se efter bakdäcken.
Det gäller att hitta en bra balans i bilen, på den här nyasfalterade stadsbanan där vi kan förvänta oss att banan utvecklas mycket under helgen.

Korta nyheter

Alfa Romeo förlänger kontraktet med Zhou Guanyu. Kinesen är teamkollega till Valtteri Bottas även 2023. Här är ett inlägg med alla stall och förare i F1 2023.

I Spanien pratas det om att färdigställa F1-banan Jarama som ligger utanför Madrid för F1. Enligt tidningen Marca arbetar den spanska huvudstaden för att få ett GP-lopp till 2026 och deras tanke är då att byta plats med F1-loppet i Barcelona för att arrangera Spanien GP.
Renoveringen av den tidigare F1-banan väntas kosta mellan 40 och 50 miljoner kronor, F1 körde i Madrid mellan 1968 och 1981.

Det blir ingen Colon Herta i F1. Han har ingen superlicens och FIA (internationella bilsportförbundet) är stenhårt. Det görs inget undantag för amerikanen som tävlar i IndyCar.
Lite synd för Linus Lundqvist kanske, svensken som vann IndyLights och inte har någonting klart för nästa år skämtade om att han gärna ger bort sin superlicens mot att köra Hertas bil i Indycar 2023.

Ni som gillar IndyCar kan notera att Jimmie Johnson inte kommer att köra full säsong nästa år. Det skriver ESPN.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB