Startsida / Inlägg

Sauber + Audi = sant

av Anna Andersson

Audi är klart  för F1.
Som strategisk partner till Sauber – och Tyskland får ännu en motortillverkare i Formel 1.
– Vi hoppas att vi har en tysk förare och ett GP-lopp i Tyskland när vi kommer, säger Audis styrelseordförande Markus Duesmann.

Audi är klart för F1 2026
Audi är klart för F1 2026 (Audi)

I slutet av augusti meddelade Audi att tillverkaren kliver in i F1 i samband med det att det nya motorreglementet införs år 2026 och nu är det klart att det blir ett samarbete med Sauber som har 30 års erfarenhet av F1.
Drivlinan (Power Unit) ska tillverkas vid Audis kompetenscenter för motorsport i Neuburg, medan Sauber utvecklat och tillverkar bilen vid sin anläggning i Hinwil i Schweiz. Sauber är också ansvarigt för planering och genomförande av tävlingsverksamheten.

– Vi är glada över att ha fått en så erfaren och kompetent partner för vårt ambitiösa Formel 1-projekt, säger Oliver Hoffmann, teknisk utvecklingschef i ledningen för AUDI AG.
Audi har redan startat utvecklingen av drivlinan, som består av en elmotor, ett batteri, styrelektronik och en förbränningsmotor. Mer än 120 personer arbetar redan med projektet.

Audi är klart för F1 2026

Nu vet vi att Audi är klart för F1 2026, men inte hur stor del av Sauber som tillverkaren har köpt. Det har pratats om att tillverkaren tar över 75 procent medan 25 procent stannar hos affärsmannen Finn Rausing.
Sauber och Audi har arbetat tillsammans i Le Mans 24-timmarslopp och Audis DTM-team har använt sig av Saubers vindtunnel. Det är bara fyra timmars resa mellan Hinwill i Schweiz och Neuburg i Tyskland.

För Audi hart det varit väldigt viktigt att F1 gör en satsning på hållbarhet, att mästerskapet ska vara CO2-neutralt till 2030, att den elektriska drivlinan kommer att ha lika mycket effekt som förbränningsmotorn (544 hk) och turbomotorerna ska drivas av hållbart syntetiskt bränsle.
Vilka förare som är aktuella för stallet är inte klart, men Audi har hela tiden varit tydliga med att teamet vill ha minst en tysk förare i sina bilar. Just nu finns det ingen tysk förare bekräftad för F1 2023, Sebastian Vettel avslutar sin karriär och Mick Schumacher har ännu inte förlängt kontraktet med Haas.

Dino Beganovic klar för Formel 3

Dino Beganovic säkrade en titel i helgen.
Nu är han klar för FIA Formel 3 – det första steget på trappan mot Formel 1.
– Jag är extremt glad att få representera PREMA, ”mitt” team, i FIA Formel 3 nästa säsong, säger Dino Beganovic.

Dino Beganovic
Dino Beganovic kör för Prema i Formel 3 nästa år (Prema / FotoFormulaK)

18-åringen är en del av Ferraris förarakademi och har jobbat med Prema i tre år. Nu har han genomfört ett officiellt F3-test i Jerez och han blir en av förarna i det team som alltid är med och slåss om titeln.
– Testerna i Jerez var ett bra tillfälle att påbörja förberedelserna för 2023. Det har lagt en bra grund. PREMA har en fantastisk historik i Formel 3 och har vunnit minst en titel per säsong. Det här är helt rätt steg för både mig och teamet; en naturlig fortsättning för oss alla.

Dino Beganovic klar för Prema i Formel 3

Även Prema är nöjda med samarbetet med svensken och ser fram emot en framgångsrik säsong i F3 2023.
– Vi har gått igenom Formel 4 och Formula Regional med bättre och bättre resultat. Hans stint i FRECA visar tydligt vilken komplett förare han har blivit, säger René Rosin, teamchef PREMA Racing.
– 2023 blir ett nyckelår i att forma hans framtida karriär, och det finns stor potential. Vi kommer göra allt för att hjälpa Dino att lyckas från start. Vi är beredda att jobba hårt under vintern.
FIA Formel 3 är det första steget på de supportserier som avgörs i samband med Formel 1. Efter F3, väntar Formel 2 och därefter återstår kungaklassen som i nuläget hart totalt 20 platser.

VIlld u ha lite bättre koll på Dino? Lyssna på vår podd Plattan i Mattan där vi intervjuade honom tidigare i år.

I veckans avsnitt av Plattan i Mattan snackar vi om det fantastiska racet i USA, makalösa gubbar, om helgens tävling i Mexiko och hur den höga höjden påverkar bilar, förare och motorer.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB