Startsida / Inlägg

Mästaren: Stäng av Lance Stroll!

av Anna Andersson

Lance Stroll bestraffas för kollisionen med Fernando Alonso. Han flyttas tillbaka tre platser i starten av Mexiko GP i F1.

Det är inte tillräckligt. Inte enligt den förre världsmästaren Jac Villeneuve.

– Han borde stängas av ett race för incidenten med Fernando Alonso.

Mexiko GP i F1
Alpines Fernando Alonso i samband med USA GP, nu väntar Mexiko GP i F1. (AP /TT)

Incidenten mellan Lance Stroll och Fernando Alonso kunde ha slutat riktigt illa. Fernando Alonso, Alpine, försökte köra om Lance Stroll under USA GP i F1, men kanadensaren som kör för Aston Martin drog åt sidan. Bilarna kolliderade och  Alonsos bil flög in mot muren. Han fick skador på bilen, men lyckades ta sig till depån och reparera skadorna. Han körde sedan ett imponerande race upp till en poängplats – men bestraffades efter målgång för att hans sidospegel ramlat av.

Det gjorde att han ramlade ut från poängplatserna.

I efterhand bestraffades Lance Stroll med två straffpoäng på sin förarlicens och han flyttas även tillbaka tre platser i starten av Meciko GP i F1.

Men landsmannen Jac Villeneuve anser inte att det räcker.

– Det är patetiskt och superfarligt, skriver han i sin analys hos Formule1.nl.

– I Formel 4 och Formel 3 ser man ibland förare som kör som om de spelade TV-spel, hävdar Villeneuve.

Han anser att Alonso hade tur som klarade sig utan skador.

Tider för racet på Autódromo Hermanos Rodríguez

Nu har F1 lämnat USA för Mexiko GP i F1 och Autódromo Hermanos Rodríguez. Det betyder att det  återigen är F1 på kvällstid för oss i Europa.

Fredag 28.10

Träning 1 kl 20.00

Träning 2 kl 23.00

Lördag 29.10

träning 3 kl 19.00

Kval kl 22.00

Söndag 30.10

Mexiko GP i F1 kl 21.00.

Däckval Mexiko GP i F1

Formel 1 är tillbaka i Mexiko på Autódromo Hermanos Rodríguez. Det är en bana som många av förarna tycker om eftersom det är en häftig upplevelse att köra in på den del som påminner om en stadion. Mer om banan och vad som väntar på den höga höjden kan ni läsa i morgon. Nu ska vi prata om däcken och de val som Pirelli har gjort.

Det handlar om C2, C3 och C4.

– Mexiko är en helt annan utmaning jämfört med Suzuka i Japan och COTA i USA, säger Pirellis chef Mario Isola.

– Sett över en hel säsong måste våra däck klara av många olika förhållanden och olika karaktärer på de banor vi besöker. På Suzuka handlade det om sidokrafter och på COTA om att ha en välbalanserad aerodynamik. I Mexiko handlar det om traction och bromsar. Banan erbjuder inte speciellt bra fäste och bilarna genererar inte heller i så mycket downforce eftersom det är tunn luft på den höga höjden. Det gäller framförallt i de långsamma kurvorna. I år kanske det blir ett större slitage på framdäcken eftersom den nya generationens bilar understyr mycket genom långsamma banor. Det finns det många av i Mexiko.

Enligt Isola är detta en bana som kommer att utvecklas och bli betydligt snabbare under helgen. Han anser också att däcktemperaturen kommer att vara nyckeln till framgång.

I morgon hittar ni som vanligt en guide och ni får även vår podd, Plattan i Mattan där vi faktiskt blev lite oense denna vecka.

 

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB