Startsida / Inlägg

Nyheter kring Jeddah

av Anna Andersson

Vi har precis avslutat F1-säsongen 2022, men redan nu kommer det nyheter kring 2023. Det blir en säsong där det är ränkt att F1 ska köra rekordmånga lopp. 24 tävlingar är bekräftade, även om det finns ett frågetecken bakom Kina GP eftersom covidsituationen i landet fortfarande är ansträngd.

Oavsett om det blir 23 eller 24 lopp blir det tidernas längsta F1-kalender. Max Verstappen fick frågan om han är förberedd för det som kommer 2023

– Är man inte förberedd är det lika bra att lägga av, säger han till The Guardian.

– Vi är alla racerförare och älskar sporten. Det är klart att det är härligt med en sådan säsong som jag hade i fjol, men det är också skönt med en sådan som vi hade i år. Det är helt enkelt för tufft om varje år är som 2021. Men det händer inte så ofta så det måste vara okej.

Nästa säsong startar i Bahrain, där genomförs också testerna och nästa år handlar det om tre testdagar dagar under en säsong. Inte mer. Säsongens andra lopp avgörs i Saudiarabien, i Jeddah, och där har man nu genomfört vissa förändringar på banan. Kantstenarna eller kerbsen har anpassats i kurva 22 och 23 och i kurva 14 och 20 har sikten förbättrats

 

Korta nyheter fårn F1

Red Bull och AlphaTauri har ägnat sig åt lite go-kart:

och motoGP:

Sedan kan jag inte låta bli att dela denna:

Extreme E

Det blev inte någon ytterligare titel för Johan Kristoffersson i år. Det ville sig inte alls under den avslutande deltävlingen i Uruguay, det svenska ekipaget fick inte fick fullfölja ett enda race under helgen. I Q1 rullade Mikaela Åhlin-Kottulinsky, vilket innebar reparationsarbete istället för en styrning för Kristoffersson.

I andra kvalomgången tog Kristoffersson ledningen, men han blev påkörd bakifrån av Nasser al-Attiyah och Rosberg X Racing fick köra crazy race istället för semifinalen. Där träffade de på X44, och eftersom bara ett team går vidare från crazy race till finalen, stod det klart att minst en av titelkonkurrenterna skulle missa finalen. Väl i crazy race fick teamets bil en brysk behandling och bilen behövde repareras, men då var för många mekaniker i byteszonen och stallet diskades.  Till slut säkrade Lewis Hamiltons team X44 titeln, före RXR.

– Det är ett tufft mästerskap och många team blir snabbare och snabbare. Vi tar av hatten för X44. De drog det längre strået den här gången. Stor respekt för det, säger Johan Kristoffersson.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB