Startsida / Inlägg

Läget för de svenska racerförarna inför 2023

av Anna Andersson

Hur bra är våra svenska racerförare? 2022 var ett mycket bra år för svensk racing, Marcus Ericsson vann legendariska Indy 500, två svenskar var i inom topp tio i IndyCar medan Dino Beganovic och Linus Lundqvist vann sina mästerskap.
Men vad händer 2023?
Sportbladet ser över vilka svenska racerförare som kör var nästa år och hur det går för talangerna.

Svenska racerförare – läget inför 2023

Marcus Ericsson svenska racerförare
Marcus Ericsson en av flera svenska racerförare (INDYCAR)

Marcus Ericsson – IndyCar

Efter fem år i Formel 1 och tre år i IndyCar slog Marcus Ericsson verkligen igenom. Han vann överraskande racingklassikern Indy 500 och plötsligt klev han ur skuggorna och in i den svenska idrottens rampljus.
Svensken imponerade när han vann i Indianapolis i maj och han ledde länge mästerskapet, men under hösten gick det allt tyngre och han slutade sexa i IndyCar. Till nästa år återfinns han återigen hos toppteamet Chip Ganassi Racing, målsättningen kommer att ligga på att återigen vinna Indy 500 och den här gången även lyckas ta mästartiteln. Det har ingen svensk förare lyckats med sedan Kenny Bräck vann Indy Racing League 1998.

Felix Rosenqvist
Felix Rosenqvist (Motorsportpublications)

Felix Rosenqvist – IndyCar

Efter en tung inledning på säsongen lyckades McLarens svenske förare köra upp sig och han tog till slut plats åtta i mästerskapet. Han tog två pole positions, tre platser i topp fem vilket bidrog till att han fick behålla platsen i McLarens IndyCar team när den förre mästaren Alex Palou inte kunde bryta sitt kontrakt med Chip Ganassi Racing och ansluta till McLaren redan 2023. Till nästa säsong får Rosenqvist sällskap av högt rankade Pat O´Ward och nyförvärvet Alexander Rossi. Rosenqvist är redo för mer, nu måste bilen också vara det. Stämmer den kombinationen kan han utmana om en seger i mästerskapet 2023.

Dino Beganovic en av framtidens svenska racerförare
Dino Beganovic en av framtidens svenska racerförare ( Prema/Foto FormulaK)

Dino Beganovic – Formel 3

18-åringen är Sveriges framtidshopp. Han tillhör Ferrari Racing Academy och vann Formula Regional European Championship överlägset tillsammans med Prema i år. 2023 kör de tillsammans i Formel 3, som är det första steget på F1-stegen. De tio deltävlingarna avgörs på tre kontinenter, tillsammans med F1 och Dino som tillbringar sin tid i Ferraris fabrik i Maranello kommer allt närmare det klassiska stallet och drömmen om Formel 1 lever. Själv hoppas han på att vara i Formel 1 inom fem år, men det kan gå snabbare än så.
Prema är Ferraris talangfabrik och till 2023 måste målet vara att vara med och slåss i toppen av mästerskapet. För att nå F1 behöver han imponera i supportklasserna, en mästartitel i F3 gör att han måste flyttas upp till F2 året efter och en mästare i F2 får inte försvara sin titel. Då är det naturligt att bli testförare i F1 eller gå raka vägen in på gridden. Talanger som Charles Leclerc, George Russell och Oscar Piastri har vunnit F3 och F2 (eller motsvarigheten) under sina debutsäsonger. Samtliga finns i F1 2023.

Rasmus Lindh
Rasmus Lindh ( Rasmus Lindh Racing)

Rasmus Lindh – Indy Lights

Efter ett år på avbytarbänken är göteborgaren tillbaka i IndyLights. 21-årige Lindh är en av de mer okända svenska racerförarna i USA, men 2023 ska han köra med HMD. Det är samma team som Linus Lundqvist tävlade med när han vann titeln i Indy Lights 2022. Lundh är en stor talang, men han har valt att satsa på den amerikanska scenen, 2018 var han tvåa i USF2000, året efter var han tvåa i Indy Pro 200, 2021 fick han en sen styrning i IndyLights och ifjol körde han IMSA (den amerikanska sportvagnsserien) samtidigt som han letade efter sponsorer. Nu är finansieringen löst och Lindh satsar vidare mot sitt mål – IndyCar 2024. Med tanke på teamet och hans egen kapacitet är det ett realistiskt mål och han bör han vara med och slåss om titeln i IndyLights 2023.

Svenska racerförare som just nu sitter på avbytarbänken

Linus Lundqvist en talangfull svensk racerförare
Linus Lundqvist (Motorsport Publications)

Linus Lundqvist

23-åringen från Tyresö har racecraft som få. Han är alltid med i toppen av de mästerskap han tävlar i och han ger sig aldrig. 2023 dominerade han i IndyLights som är mästerskapet under IndyCar och han är attraktiv på förarmarknaden. Han har också de poäng som krävs för att få en superlicens, något som varje förare i F1 måste ha.

Problemet är finansieringen, även om han fick ett stipendium för segern i IndyLights räcker inte det för att finansiera en hel säsong i det amerikanska formelbilsmästerskapet. Svensken pratar fortfarande med flera team och han jagar en möjlighet hos ett team som inte bara vill ha hans tjänster för den peng han har med sig utan som också ser ett värde i hans kunskaper.
Målet är IndyCar, men han har också insett att det kanske inte är möjligt. Därför ser han sig även om för andra möjligheter, en sådan är Super Formula i Japan.

Joel Granfors
Joel Granfors (Motorsport Publication)

Joel Granfors

Född 2005 och en framtidsförare. Han slutade tvåa i brittiska GB3 under 2022 och har testat för Carlin och FIA Formel 3 under hösten. Vart vägen bär sedan är inte klart, men det finns flera alternativa mästerskap i Formel 3 både i Europa och i USA. I USA ingår F3 under IndyCars paraply, i Europa är det en väg mot F1 men det medför också större kostnader.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB