Startsida / Inlägg

Andretti + F1 = sant?

av Anna Andersson

Andretti och F1? Nu är Michael Andrettis dröm nära att bli sann, men först en annan nyhet.

Lewis Hamilton och Sebastian Vettel var föregångare. De använda F1 som en plattform för sina politiska budskap. I framtiden blir det betydligt svårare.

FIA har ändrat reglerna när det gällerpolitiska budskap. Nu är frågan, sätter de munkavle på F1-förarna?

I det nya sportsliga reglementet som gäller från och med 2023 har det skett en regeländring, eller i alla fall ett förtydligande. Förarna förbjuds att göra några politiska uttalanden, utan tillåtelse av FIA. Under artikel 12.2.1 står det att förarna bryter mot reglerna när de ”gör eller visar politiska, religiösa och personliga uttryck eller kommentarer som bryter mot i synnrehet den allmäna principen om neutralitet som främjas av FIA enligt dess stadgar” .

”Så vida uttrycken inte tidigare har godkänts skriftligen av FIA för internationella tävlingar eller av behörig ASN ( FIA:s auktoriserade representant i ett land) för nationella tävlingar inom deras ansvarsområde.”

Sebastian Vettel  i Ungern 2021 (AP/TT)

Under de senaste åren har vi sett hur Sebastian Vettel och även Lewis Hamilton har skapat uppmärksamhet kring frågor som exempelvis miljö och klimat, rasism och människors fria kärlek. I Ungern 2021 varnades Vettel för att han hade på sig en regnbågsfärgad tröja med texten ” Same love” under nationalsången, inför debuten i Miami 2022 visade han upp ett miljöpolitiskt budskap, precis som i Kanada.

Hamilton hade en tröja där det stod ”Say her name” på när han stod på prispallen efter Toskanas GP 2020.

Lewis Hamilton och Sebastian Vettel

Lewis Hamilton på Mugello 2020 (TT)

På T-shirten fanns också en bild av den amerikanska sjukvårdaren Breonna Taylor som blev skjuten av polisen i sitt eget hem. Efter Hamiltons agerande ändrades reglerna så att en förare numera måste ha racingoverallen stängd upp till halsen när de står på prispallen eller pratar med media efter ett GP.

Beslutet kommer att påverka förarnas möjligheter att belysa frågor som de anser är viktiga. Lewis Hamilton har än så länge inte kommenterat den nya regeln.

Andretti och F1?

Mario Andretti  världsmästare i F1 1978 (TT)

Är det dags att koppla samman Andretti och F1 igen? Ja, när jag pratade med Mario Andretti i ett annat ärende för några veckor sedan påpekade han att hans son Michael fortfarande jobbar för en plats i F1, även om köpet av Sauber (Alfa Romeo) inte gick igenom förra hösten.

Nu uttalar sig även Micheal Andretti och den enda möjligheten verkar vara att han bygger ett helt nytt team för Form1l 1. Enligt Indianapolis Star är Red Bull inte längre intresserade av att sälja AlphaTauri och några andra alternativ finns inte, inte just nu i alla fall.

– Vi jobbar med detta varje dag och jag är fortfarande positiv. Vi kommer närmare en lösning för varje dag som går.

Han hoppas på att få ett positivt svar från Formel 1 inom de kommande veckorna.

– Det vore en fin julklapp. Vi har inte fått okej än, men vi är väldigt nära nu, säger han.

Andretti vill till F1

Andretti Autosport skulle i sådant fall bli det elfte stallet och det är där som problematiken finns. Tio av stallen får en resultatbonus av F1 i konstruktörsmästerskapet, vad händer om det kommer ett elfte stall? Får de nuvarande stallen mindre pengar? Det är inget av de nuvarande stallen intresserat av.

– Om det kommer ett elfte stall, kan de då bevisa att det kommer in mer pengar i sporten än vad det kostar? Ett elfte stall betyder att alla förlorar tio procent av sina intäkter, sa Mercedes chef Toto Wolff nyligen.

Men Andretti ger inte upp. Stallet vill vara en del av Formel 1.

– Vi vill vara med i alla av racingens delar, från Le Mans till Monaco, till Indy 500 och Daytona 500. I framtiden vill vi ha allt under ett tak. Det är vårt stora mål, säger Michael Andretti.

Andretti Motorsport finns i dag i bland annat IndyCar, IndyLights, Formel 1 och Extreme. Det leds av Michael Andretti, som själv hade en mindre lyckad karriär som förare i F1, men som stallägare är han framgångsrik. Hans stall har vunnit IndyCar Series fyra gånger och Indy 500 fem gånger.

Michaels pappa, Mario Andretti, har bland annat vunnit VM i F1 (han var kollega till Ronnie Peterson 1978) och Indy 500. Mario Andretti är den stora racinglegendaren inom amerikansk formelbilsracing.

Plattan i Mattan

I dag är det dags för veckans ansnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan. Jag och Filip delar ut julklappar till årets förare och stall, vi hade väldigt roligt när vi gjorde avsnittet. Förhoppningsvis lockar vi fram ett par skratt hos dig som lyssnar också. God jul!

 

 

 
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB