Startsida / Inlägg

Möt den mäktigaste kvinnan inom internationell bilsport

av Anna Andersson

Detta är Anna Nordkvist. Sedan ett år tillbaka är hon den mäktigaste kvinnan inom svensk och internationell bilsport.
– Det har varit ett väldigt tufft år, men nu är jag på rätt väg, säger hon.

Anna Nordkvist (Foto Jonas Bilberg)

46-åriga Anna Nordkvist har en bakgrund inom ett där hon under tio år arbetat det amerikanska bolag som ansvarat Avicii Arena, Tele 2 och Friends. Där arbetade hon som projektledare för stora evenemang inom underhållning och sport. Efter ishockey-VM i Sverige 2013 gick hon vidare till Svenska ishockeyförbundet och därifrån tog hon år 2018 steget till Svensk Bilsport.

– Jag blev väldigt ifrågasatt när jag fick det jobbet, men styrelsen stod på sig. De menade på att 99 procent av alla inom bilsporten har motorsportkunskapen och då behöver de ha in en kraft som kan jobba med kommersialisering och förändringsledning. Det var min roll, men det var också väldigt tufft i början, berättar hon.

– Å andra sidan har det varit så under hela min karriär. Att sitta som ensam kvinna i ett möte med flera män från NHL är inte heller enkelt. Man är lite under bordet när mötet börjar. Samtidigt är det också en möjlighet att ta plats och visa sin kunskap. När man väl har gjort det så kommer respekten väldigt snabbt.

Anna Nordkvist  från Sverige är vice president i FIA

I dag är hon generalsekreterare och VD för SBF, för Rally Sweden och 2022 valdes hon, som första kvinna i Europa, in i styrelsen för internationella bilsportförbundet, FIA.

– Det är ett väldigt hedrande uppdrag och första året har varit en stor utmaning. Det har varit svårt att hitta en plats och hävda sig, men vid det senaste mötet i december kände jag att det är på rätt väg, säger Anna Nordkvist som är vice president med ansvar för Europa.

– FIA är ett förbunds som arbetar väldigt hands on när det gäller regelfrågor. De flesta har erfarenheter från att själva ha varit aktiva inom bilsporten. De expertkunskaperna har inte jag, men det är viktigt att vi har olika bakgrunder för att kunna föra bilsporten framåt. Däremot har jag med mig erfarenheter kring kommersialisering, kring hur vi bilsporten kan verka i Europas länder och hur vi kan jobba tillsammans.

Anna Nordkvist är vice president i FIA, men också generalsekreterare och VD för SBF, samt för Rally Sweden. (Foto Jonas Bilberg)

Hur har du upplevt det faktum att du inte kommer från motorsporten?

– Det är knepigt ibland. Mina kollegor är otroligt kunniga och har erfarenheter från bilsporten och det har inte jag. När vi samtalar om motorer inom F1, tekniken i historiska bilar kan jag inte riktigt vara med i diskussionen. Då har jag känt mig lite liten, även om jag kan massor om de 17 grenar vi utövar inom svensk bilsport. När diskussionen går vidare till mot kampen om elektrifieringen inom rallycross eller hur vi ska få fler biltillverkare intresserade eller vad som driver intäkter kan jag bidra. I början har detta året handlat mycket om sporten, men mina kunskaper ökar och våra diskussioner blir också bredare. Det gör att vi hittar en form där vi alla kan bidra till den fortsatta utvecklingen.

Hon delar sin post med Manuel Aviñó, Spanien, och arbetar mycket nära den nya presidenten Mohammed Ben Sulayem. De båda valdes in i slutet av år 2021.

– Vi jobbar mot ett par olika mål. Mot att göra sporten mer inkluderande, mångfalden, bygga starkare för förbund och regioner, hitta hållbara tävlingar och promotorer samt göra framsteg inom miljöarbetet. Vi gör det som en enhet, säger hon.
– Personligen vill jag vara en bra förebild, inte bara för tjejer. Jag vill visa att alla kan få ta plats och ska våga hoppa på någonting som de tycker är roligt. Ingen behöver inte kunna allt från början. Det går att lära sig och dessutom är det viktigt att bidra med en annan synvinkel och andra kunskaper.

Susie Wolff var testförare för Williams. Hon är den senaste kvinnan som kört F1 under en tävlingshelg Bilden kommer från 2015 då hon körde en tidsträning för stallet på Silverstone.  (AP /TT)

En ständig fråga kring framförallt F1 handlar om när F1 får en kvinnlig förare igen. Hur ser du på den debatten?

– Det pratas lite för mycket om kvinnliga förare, det handlar inte bara om förare. Bilsporten är större än så. Det finns många andra yrken i paddock där det är kvinnor som gör ett utmärkt jobb, mekaniker, ingenjörer, strateger, och exempelvis kommunikatörer. Varje gång du ser bilder från en F1-depå ser du kvinnor som är duktiga på sina jobb. Frågan om kvotering och liknande kommer ofta upp, men jag skulle aldrig kvotera in en kvinna i något av de bolagen som jag arbetar för. Det är den person som har bäst meriter för jobbet som ska ha det.

En annan fråga handlar om att bilsporten tar en stor plats i arabvärlden. I exempelvis Saudiarabien där Rally Dakar tävlar och under F1-helgen 2022 slog missiler ner i en oljedepå ett par kilometer från banan. Är det rätt att arrangera tävlingar i där?

– Det är en svår fråga. Jag tror att Rally Dakar kan vara till hjälp för kvinnor i Saudiarabien, där är det inte så länge sedan som kvinnor fick möjlighet att ta körkort. Som representant för Sverige kan jag föra in ett svenskt perspektiv i den internationella rörelsen och därmed verka internationellt för mänskliga rättigheter. Jag kan bidra med hur vi jobbar, vilka lagar och regler som finns och det är något positivt. Frågan är svår. Ingen människa ska må dåligt, samtidigt är det ett land med sin regering och sina lagar. Jag kan bara utgå från mig själv och vårt sätt att arbeta och försöka bidra till en förbättring.

Sebastian Vettel i Ungern 2021 (TT- AP)

Under 2022 tog förare som Lewis Hamilton och Sebastian Vettel tydligt ställning i samband tävlingshelger. Inför F1 2023 förbjuder FIA förarna att uttrycka religiösa, politiska och egna åsikter i samband med F1, om de inte har fått tillstånd att göra det. Det är som munkolv på förarna. Hur ser du på det?

– Lewis Hamilton går alltid långt fram och utmanar, inte bara när det handlar om smycken. Det är en fråga för presidentens team och Mohammed står längst fram i den diskussionen. Det är en fråga för F1 och hur mästerskapet ska behandlas.

Du har gjort ett år och har ett år kvar till halvtid. Vad vill du uträtta?

– Det är skönt att det handlar om fyra år. Det första året har mest handlat om strategi för våra medlemsländer och jobba mot det manifesto som vi står för och mitt jobb är att förbunden i Europa ska må bra och stärkas för att växa motorsporten. Jag skulle vilja jobba med fyra saker de kommande åren, miljöfrågor, jämställdhet, inkludering samt att vi jobbar tillsammans mellan länderna i ett kommersiellt perspektiv. Där kan jag bidra med mina kunskaper och erfarenheter.

••••

Nu ghar även Alfa Romeo presenterat datumet då de visar upp sin bil för första gången 2023. GIllar du Valtteri Bottas ska du hålla koll på den 7 februari. Då visas bilen, C34. Debetyder att Haas är det enda stallet som inte presenetrat ett lanseringsdatum än.

Här är alla datum bilarna till F1 2023 presenetras.

Sedan tipsar jag återigen om förra veckans avsnitt av Plattan i Mattan. Fredrik af Petersens besökte vår F1-podd och vi pratade om Ronnie Peterson. Även denna vecka törs vi lova en mycket intressant gäst i studion, en kille som vet hur det är att köra Formel 1. Det är tredje veckan i rad vi har haft gäster i studion, Charlie Häggstam, Fredrik af Petersens och denna gång blir det en annan meriterad svensk gäst. På onsdag kommer avsnittet.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB