Läget inför F1-premiären – alla team
avNu har vi sett alla F1-bilar till 2023 och efter testerna och inför F1-premiären kommer här en liten genomgång.
Alla F1-stall – rankade från botten till toppen.
Vilket team är din favorit till årets F1-premiär i Bahrain? Lägg en kommentar!
Williams
Fjolårets sämsta team verkar inte ha rört sig allt för mycket framåt. Racesimuleringar ligger runt tre sekunder efter Aston Martins Fernando Alonso i snitt vilket är ett bra mått att gå efter. Williams ligger långt efter Red Bull, som känns som det starkaste stallet, och upp till fem tiondelar efter McLaren.
Vad kan nya stallchefen James Vowles göra när han nu har börjat jobba hos Williams?
Det lär ta ett tag innan vi vet det.
Haas
Ifjol gjorde Haas ofta riktigt bra kval, men tappade sedan i racet. Efter testerna känns det som om den trenden fortsätter. Deras racesimuleringar låg kring 1.40. Fernando Alonso, Aston Martin, låg på 1.37,465 i snitt.
Det blir spännande att se vad rutinerade Nico Hülkenberg och Kevin Magnussen kan göra med teamet.
McLaren
McLaren verkar ha tappat och det rejält och känns som åttonde stall. Nya stallchefen Andrea Stella var inte nöjd och enligt VD Zak Brown har stallet inte nått alla de viktiga utvecklingsmålen och aerodynamiken stämmer inte. Bilen gör ett för stort luftmotstånd.
– Vi har tagit ett steg tillbaka och vi har inte utvecklat bilen tillräckligt snabbt, säger Andrea Stella.
Det finns en risk att vi får se McLaren lämna kvalet i Q1 under premiären.
AlphaTauri
Näst sist i fjol och nu rykts det om att Red Bulls systerteam är ute till försäljning. Hur såg då testerna ut?
Nyck de Vries gjorde sin racesimulering samtidigt som Valtteri Bottas gjorde sin och AlphaTaurin var i snitt en sekund efter finländaren.
Alfa Romeo
Valtteri Bottas och Alfa Romeo gjorde en stark säsong 2022 och inför 2023 ser det också riktigt bra ut. På grund av ett tekniskt fel fick han avbryta sin racesimulering på varv 52 av 57, men innan dess var han runt två tiondelar per varv snabbare än George Russell och det under de första 32 varven. Russell var snabbare i slutet av racesimuleringen.
Alpine
Det är oerhört svårt att rangordna Alpine efter testerna. Pierre Gasly har varit väldigt positiv och aldrig haft en bil som känts så bra inför en säsong, men enligt det stallet har visat på banan bör det ligga på plats fem, lite mer än en sekund efter Red Bull per varv.
Om stallet nu har visat allt.
Det säger Alpine själva att det inte har.
"We have a level of confidence because we're clearly not running the car at its full potential." 🗣️
The @AlpineF1Team believes there's much more to come from its current car after not showing its true potential in #F1 pre-season testing ⬇️https://t.co/lfnhMRyNu5
— Autosport (@autosport) February 26, 2023
Aston Martin
Det gröna stallet var testets stora överraskning. Fernando Alonso var bara tre hundradelar efter Max Verstappen under den första dagen och racesimuleringen under testets sista dag imponerande. Hans tider var oerhört konstanta och det var inte heller något däckslitage att räkna med. Aston Martin lämnar ett positivt intryck och det känns som om stallet var snabbare än Mercedes, kanske kan det även utmana Ferrari?
Orosmolnet är att Lance Stroll missade testet på grund av en cykelolycka. Stallet vet ännu inte om han är återställd till premiären.
An update on our driver line-up for the #BahrainGP.
The team will continue to give Lance every chance to race, pending recovery from his injury. Should he not be fit to compete, then Felipe will drive the AMR23 alongside Fernando. pic.twitter.com/G0gtPt0tAh
— Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team (@AstonMartinF1) February 26, 2023
Mercedes
Det tidigare mästarstallet hade inte alls de tester som det ville ha, även om problemen med porpoising verkar ha försvunnit. George Russell genomförde en racesimulering och han var i snitt runt nio tiondelar efter den racesimulering som Sergio Perez gjorde. Valtteri Bottas, Alfa Romeo, som också var ute på en racesimulering samtidigt var runt två tiondelar snabbare än Russell.
Stallet hade också problem med tillförlitligheten, hittade inte balansen i bilen och kallade till krismöte i Bahrain, ingenjörerna fick jobba nattskift och stallet har mycket jobb kvar att göra. Lewis Hamilton antydde också att W14 ärvt vissa problem från W13, Toto Wolff pratade om att det kan ta ett par race innan de hittar rätt.
Ferrari
Ferrari gjorde ett bra test, men framförallt under förmiddagarna när solen stod på och de var varmt verkades Ferraris bil SF-23 ha problem med högt däckslitage. Leclerc körde exempelvis elva varv i följd under lördagen och Sainz tio under fredagen med däcken C3 och plötsligt tappade båda förarna närmare tre sekunder på ett varv.
Samtidigt vet vi inte hur mycket bränsle som förarna hade ombord eftersom de inte körde en hel tävlingsdistans och bränslemängden påverkar naturligtvis tiderna.
Enligt Leclerc är bilen snabbare på rakorna, men långsammare i kurvorna, jämfört med förra året.
Intressant är dock att Ferraris tider låg närmare Red Bulls under eftermiddagarna när det var svalare, kanske är det tur för Ferrari att de två första loppen under säsongen avgörs under kvällstid?
Red Bull
Max Verstappen är mycket nöjd efter testerna och pratar om att det finns mycket potential i RB 19. Sergio Perez körde på testets snabbaste tid, en tid som var snabbare än den tid som gav pole position förra året. Sett till racesimuleringarna som gjordes under testerna har Red Bull ett försprång på mellan tre och fem tiondelar, jämfört med Ferrari medan Mercedes verkar ligga ytterligare tre till fyra tiondelar efter.
Men hur mycket visare Red Bull av sin sanna kapacitet?
Det vet vi inte, men mästarteamet är favoriter inför premiären.
Ranking efter F1-tester inför F1-premiären 2023
1. Red Bull
2. Ferrari: +0,4 sekunder
3. Aston Martin: +0,7 sekunder
4. Mercedes: +0,9 sekunder
5. Alpine: +1,2 sekunder
6. Alfa Romeo: +1,3 sekunder
7. AlphaTauri: +1,7 sekunder
8. McLaren: +1,9 sekunder
9. Haas: +2,3 sekunder
10. Williams: +2,6 sekunder
Sportbladets F1-bibel – den finns i butik nu. Allt du behöver inför säsongerna i F1 och i IndyCar.
Missa inte det.