Startsida / Inlägg

Ferrari och Alonso överraskar i Bahrain

av Anna Andersson

Fernando Alonso överraskar under årets första F1-test i Bahrain.

Veteranen är hack i häl på Max Verstappen.

Men Ferrari drog flest blickar till sig – vad hände på nosen?

F1-test Bahrain 2023
Fernando Alonso verkar trivas i sin Aston Martin under årets första F1-test (Aston Martin)

Årets första F1-test är igång och vi fick se Max Verstappen, Red Bull Racing,  köra på den snabbaste tiden (1:32.837 ), men det var ett varv som troligen hade struktits under en normal tränign eftersom han var över banbegränsningen (tracklimits).

– Max håller på och finputsar detaljerna. Det brukar vara ett bra tecken och jag tror inte att det är något större fel på bilen, säger stallchef Christian Horner.

Verstappen, som till skillnad från övriga förare, körde en hel dag var också nöjd:

– Vi hade inga problem utan kunde koncentrera oss på bilen och de nya däcken. Det är precis det som du vill göra under den första dagen, säger det två senaste årens världsmästare Max Verstappen.

F1-test 2023 – med överraskningar

Men det var bakom honom vi såg de stora överraskningarna. Vi pratar om Fernando Alonso, som körde 60 varv, jämfört med Verstappens 157, och var hack i häl, men också om Ferraris teknikchock. Så kanske vi kan kalla det?

Dels handlar det om nosen – ja kolla själv. Men det snack som jag har hört säger att det inte är något man strävat efter utan det det saknades en förstärkning på nosen. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om det. Kul bilder var det i alla fall.

Sedan handlar det om Ferraris ”S-duct”. Kan det bli problem hos FIA? Inte enligt stallchef Fred Vasseur. Vad det handlar om ser ni bra i inlägget nedan:

Fernando Alonso? Jo han var nöjd:

– Som team körde vi 100 varv, vilket är bra även om vi hade vissa mindre problem som vi också löste. Vi experimenterar med olika saker och lär oss hela tiden nya saker, säger han.

– Vi kommer att använda informationen för att optimera vårt paket framöver.

Hans kollega Felipe Drugovich som ersatte skadade Lance Stroll hade det tyngre. Enligt Aston Martin var det ett problem med golvet, men enligt ryktet var det en mekaniker som satt ner bilen för hårt och orsakat vissa skador. Han hade också ett problem med elektroniken och orsakade dagens enda rödflagg.

Vad mer finns det att berätta? Jo, vi kan konstaera att Nico Hülkenberg trivdes i sin Haas och sa:

– Ge mig ett par racehelger, sedan är jag på max.

Även Pierre Gasly var nöjd, trots att han låg långt ner i fältet i sin nya Alpine:

– Jag har aldrig haft en så bra känsla när jag startat en säsong tidigare under min karriär. Det är tydligt. När jag ändrar något i bilen så reagerar den direkt, men 60 varv är för lite för att få en hel bild, säger han.

Mercedes?

– Det tar alltid ett par dagar innan vi förstår hur den nya bilen fungerar, men vi fick en bra känsla för var vi kan förbättrra balansen. Det positiva är att bilen är mycket lugnare, vi har en mer stabil plattform att jobba med nu jämfört med W13, säger Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director.

– När det handlar om prestanda är det alltid lite rörigt den första dagen, det går inte att säga var vi står, men vi har redan identifierat flera nyckelområden där vi kan hitta mer fart.

Resultat årets första F1-test – dag 1

Här hitar du alla tider. Vill du se vem som kör vilken dag? Kika i morgonens inlägg. Där hittar du också all fakta inför testerna.

Vi kan konstatera att McLaren var det enda stallet som körde under hundra varv ( 92), för ett år sedan var det fyra stall som inte nådde hundra varv.

Förarna som kör dag två under årets enda F1-test:

Alfa Romeo: Zhou
AlphaTauri: Tsunoda/de Vries
Alpine: Ocon/Gasly
Aston Martin: Alonso
Ferrari: Sainz/Leclerc
Haas: Magnussen/Hülkenberg
McLaren: Norris/Piastri
Mercedes: Hamilton/Russell
Red Bull: Perez/Verstappen
Williams: Sargeant

Här finns en guide till vilka förare som kör var. Det har hänt en del under vintern.

F1-test
Sportbladets F1-bibel 2023 i butik nu!

Vill du ha maxkoll när säsongen startar? Köp Sportbladets F1-bibel. 84 sidor med stall, förare, banor, experternas tips, intervjuer, IndyCar och mycket mycket mer!

 

 

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB