Startsida / Inlägg

Hamilton vs Alonso – ett gott skratt

av Anna Andersson

Nu är Formel 1 2023 i gång med F1-tester i Bahrain och Red Bulls Max Verstappen laddade med 1,31,650 (c3) vilket var snabbare än i fjol.
Men han var inte snabbast.

Det var Alfa Romeos Guanyu Zhou, 1.31,610 med däcken C5.
Notera att däcken var två steg mjukare än Verstappens och banan var betydligt snabbare på kvällen så detta lär inte göra kinesen till världsmästare.
Men det är en kul utmärkelse.

Formel 1 2023
Esteban Ocon tävlar för Alpine, det är första gången på ungefär 30 år som det är en helfransk föraruppställing i F1 (Alpine)

F1-test 2023 – antal varv

Det är inte bara tider som räknas, utan här är tabellen över hur många varv de olika stallen har kört under de första två testdagarna:

Williams (303)
AlphaTauri (290)
Red Bull (280)
Ferrari (274)
Alfa Romeo (271)
Mercedes (250)
Haas (243)
McLaren (231)
Aston Martin (230)
Alpine (221)

Här nedan ser du dagens varvtabell:

Jag vet att jag har sagt det många gånger, men jag gör det igen. Lita inte allt för mycket på tiderna under ett test. Vi vet inte riktigt vad stallen testar och de gör olika saker och har olika program. Därför är det svårt att jämföra tiderna med varandra. Det vi kan säga någonting om är tillförlitligheten och sedan får vi se när säsongen drar igång nästa vecka.

Hela kalendern för F1 2023 hittar du här.

Här är tiderna från Testdag två i Formel 1 2023.

Det vi ska ta med oss från dagen är att Mercedes hade problem med hydrauliken vilket kostade dem en och en halv timme.

Nästan alla förare var snabbare under fredagen än under torsdagen.

Ett par förare körde racesimuleringar och det är nu bara en testdag kvar inför Formel 1 2023.

Svensk före detta F1-förare är död

Tommy Slim Borgudd är död. Den tidigare Abba-trummisen och F1-föraren avled i går. Han blev 76 år gammal. Slim Borgudd körde 10 F1-lopp under 1981 och 1982. Han var som bäst sexa och tog en poäng.

Du kan läsa mer om honom och flera andra svenska F1-förare här.

Tips kring Formel 1 2023

Jag kan inte heller låta bli att tipsa om denna reklam från McLaren-Mercedes årgång 2007. Den var rolig då, men den är ännu roligare när man vet hur den säsongen slutade:

I dag var det premiär för Drive to Survive. Här ser du vad du kan förvänta dig.

Här är min krönika, för jag är inte helt imponerad. Framförallt inte över den gigantiska miss som producenterna har gjort.

Har du en ledig helg? Passa på att lyssna på Plattan i Mattan. Vi snackar upp säsongen i vår F1-podd och i butik finns givetvis vår F1-bibel. Du hittar allt om F1 och även en stor satsning på IndyCar, där jag bland annat har pratat med Marcus Ericsson.

F1-bibel Sportbladet 2023
F1-bibeln 2023

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB