Startsida / Inlägg

Red Bull och Ford = sant

av Anna Andersson

Ford och Red Bull Racing i F1?

Ja visst. Från och med 2026.

Ford och Red Bull Racing i F1
Max Verstappen i samband med lanseringen i New York (Red Bull)

Efter en evighet av reklam och helt ointressanta samtal med sponsrade idrottare som inte har vanan att prata framför en mick presenterades Red Bull sin nya bil.

RB 19.

Den visades för första gången i New York, USA.

– Jag tycker att den är cool, säger Max Verstappen.

Den påminner mycket om den senaste årets bil, men som vanligt gäller samma sak. En bil som presenteras är inte samma som dyker upp på testerna och absolut inte den som kommer till start i premiären.

– Jag har testat den i simulatorn och då utgår man från den bilen vi hade förra året. Då har man en känsla för vad man vill förändra. Vi har jobbat med att förbättra bilen i simulatorn, för att sedan föra över de resultaten till banan för att fortsätta arbetet. Men den första känslan är bra.

Ford och Red Bull
Red Bull

Bilen är en tydlig fortsättning av den väg som Red Bull har gått de senaste åren, sett till färger och utseende.

– Det har varit några aerodynamikförändringar till i år och det har även skett vissa förändringar när det gäller däcken. Den här bilen är en utveckling av fjolårets bil som är en av de mest framgångsrika bilarna som vi någonsin har haft, säger stallchef Christian Horner.

https://www.instagram.com/p/CoNEak9M66t/

Red Bull fortsätter också att flirta med USA. Bilen kommer att köra med en lack, designad av fansen, under de tre tävlingarna i USA.

F1-kalender 2023.

Ford och Red Bull Racing i F1 2026

Den stora nyheten under lanseringen var annars det faktum att Ford kliver in som motorpartner till Red Bull från och med 2026.

– Vi kommer tillbaka till F1 efter nästan 20 år och vi jämförde flera möjligheter, men vill göra det med ett stall som står för samma saker som vi gör. Detta är ett stort tillfälle tekniskt och strategiskt partnerskap med Red Bull Power Train och detta är en stor grej, säger Fords VD Jim Farley.

Även Christian Horner är nöjd med att få en ny samarbetspartner efter Honda som tillverkat den motor som Red Bull och AlphaTauri nu använder sig av.

Det blir Ford och Red Bull Racing i F1 från och med år 2026.

– Det är stort att få välkomna Ford in i F1. Det är mycket spännande, säger Christian Horner.

– Detta är ett spännade kapitel för Red Bull som nu tar motortillverkningen in i vårt team och gör det i ett partnerskap med Ford.

Även AlphaTauri kommer att samarbeta med Ford från och med 2026.

Kort om F1 2023

FIA (Internationella bilsportförbundet) har öppnat processen för att fler stall ska kunna anmäla sig. En intresseanmälan behöver vara inne den 17 februari och den kostar runt 200 000 kronor, en formelanmälan ska vara inne den 30 april och kostar runt 2,9 miljoner kronor. Ett beslut ska sedan fattas innan den 30 juni 2023.

Enligt de uppgifter som släppts nu ligger gränsen på tolv team fram till och med 2025 och de tio team som nu är i F1 har företräde fram.

Nästa stora regeländring väntas till 2026. Då handlar det om nya motoregler och Audi har redan inlett sitt arbete med en motor och även börjat köpa andelar av Sauber.

Ferrari är på gång

Ferrari presenterar sin bil den 14 februari. Alla datum hittar du här.

Nu presenterar stallet sin fire-up.

https://www.instagram.com/p/CoM_TISqylX/

Haas har redan presenterat sin bil. Du kan se biler och läsa om Haas F1 här.

Fred Vasseur, ny stallchef hos Ferrari, har oxckså haft sin första mediaträff. Här kan du läsa om hans tankar.

För övrigt är det bara en förare i F1 som har Sebastian Vettels telefonnummer, detta skriver RTL. Bakgrunden till texten är att Fernando Alonso ville höra av sig till Vettel efter säsongen 2022. Han ville önska honom lycka till, men lyckades inte.
– Jag har inte hans nummer. Det är bara Lewis som har det, sa Fernando Alonso.

I veckans F1-podd, Plattan i Mattan, fick vi fint besök. Marcus Ericsson gästade Sportbladets F1-podd. Du kan lyssna på den i länken ovan.

Under vintern har vi haft besök av Charlie Häggstam som gett en mekanikers syn på F1. Vi har pratat med Fredrik af Petersens som berättade om sina minnen från Ronnie Petersons karriär och om den svarta dagen på Monza år 1978. I det avsnittet fick vi också höra Ronnies teamkollega Mario Andretti delge sina minnen. Även nästa vecka har vi fint besök i podden. Då kommer Dino Beganovic och pratar om sin nya utmaning på väg till F1.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB