Första F1-bilen till 2023 presenterad – alla datum
avDen första bilen till F1 2023 är här. Det är Moneygram Haas F1.
Eller bilen? Snarare lacken….
2022 gjorde Haas en bra säsong, stallet med chefen Günther Steiner, slutade på plats åtta och resultatet har bara varit bättre vid ett tillfälle. Det var år 2018 när stallet slutade på plats fem i konstruktörsmästerskapet. 2021 var det exempelvis tia och sist.
2023 heter stallet Moneygram Haas F1 och nu ska Nico Hülkenberg och Kevin Magnussen tävla med en bil vars lack ser ut så här:
Can’t wait to see the #VF23 livery out on track in a few weeks 😍#HaasF1 pic.twitter.com/3RMuckUtyZ
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) January 31, 2023
Moneygram Haas F1 – första F1-bil ut 2023?
Stallet var först ut med att presentera lacken på sin bil, men något mer kring vad vi kan räkna med 2023 får vi vänta på. Först den 11 februari är det shakedown på Silverstone. Då lär vi kunna visa bilder från banan.
– Vi känner oss stärkta av fjolårets säsong och ser fram emot att fortsätta ta poäng under 2023, säger stallets ägare Geene Haas.
– Målet för 2023 är att vara jämna och ta poäng i flera race och med Kevin Magnussen och Nico Hülkenberg tror jag att vi har en erfaren förarduo som verkligen är kapabel att ta poäng under söndagarna.
Notera att stallet har en ny huvudsponsor och har tappat en del av sponsorerna från i fjol. Framförallt har Mick Schumachers personliga och tyska sponsorer försvunnit.
Haas fortsätter dock sitt nära samarbete med Ferrari.
– Vi vill investera pengarna i vår bil och vi vill stabilisera den relation vi har och säkerställa att alla pengarna används till att göra bilen snabbare, säger Günther Haas.
Här är datumen att hålla koll på:
3. februari: Red Bull kl 15.00
6. februari: Williams
7. februari: Alfa Romeo
11. februari: AlphaTauri
13. februari: McLaren
13. februari: Aston Martin
14. februari: Ferrari kl 11.25
15. februari: Mercedes
16. februari: Alpine
Kort om F1
Saudiarabien har visat intresse för att köpa F1, nu uttalar sig Red Bulls Helmut Marko.
– Jag tror inte att det vore bra om F1 säljs till ett land där kulturen skiljer sig så mycket från de länder, där de flesta F1-loppen avgörs, säger han till tyska RTL.
För första gången på 36 år sänks inte minstavikten på bilen. Anledningen är att däcken är tyngre och därför behålls minstavikten 798 kg.
Audi har börjat köpa aktiekapital hos Sauber. precis enligt plan.
PKN ORLEN lämnar Alfa Romeo för AlphaTauri, frågan är då vad som händer med Robert Kubica som har varit testförare hos Alfa Romeo, bland annat tack vare sitt sponsorstöd från företaget.
Racerföraren Marcus Ericsson gästar veckans avsnitt av vår F1-podd ”Plattan i Mattan” vi snackar, F1, Indy, bucklans besök i Sveirge och hans nya stjärnstatus. Lyssna du med! Han är för övrigt stjärna i den nya amerikanska TV-serien ”100 days to Indy” som släpps inför Indianapolis 500 senare i vår. Vi snackade nyligen om det och artikeln läser du här.