Marcus Ericsson avslöjar hemligheten
avI ett halvår har Marcus Ericsson fokuserat på att vara med i kampen om titeln i IndyCar.
Han vann premiären. Nu avslöjar han hemlighteten bakom segern.
– Det kommer att bli en fajt hela året, men säsongen kunde inte ha startat bättre.
Marcus Ericsson startade säsongen med en seger i premiären i St Peterburg, Florida.
– Det var ett klassiskt galet stadsrace i Indycar, det hade många incidenter och krascher, säger han och konstaterar att vinterns träning har gett resultat.
– Kvalet var nyckeln till segern. Både jag och stallet har jobbat hårt på att förbättra den detaljen i vinter. Det var ett skönt att se vi var med i topp sex under kvalet och kunde ta startplats fyra. Det gav oss en bra position i starten av racet.
Marcus Ericssons toppar IndyCar
Samtidigt som Felix Rosenqvist hade otur, stötte ihop med sexfaldige mästaren Scott Dixon strax efter start, touchade muren och tvingades parkera sin Arrow McLaren i garaget, navigerade Ericsson säkert.
– Jag hade bra kontroll på läget,tog hand om bil och däck, jag valde mina fajter. Jag låg med där som fyra, femma och när Romain Grosjean och Scott McLaughlin kraschade ut satt vi med i en bra position för en pallplats och en chans på segern, säger han.
Marcus Ericsson jagar titeln
Sedan gjorde han en miss i omstarten, fick lite gummisester på däcket och tappade närmare tre sekunder till Pat O´Ward, Arrow McLaren.
– Men jag hade bättre fart och körde ikapp honom. Då satte jag ordentlig press på honom och försökte få honom att göra ett misstag. Det gjorde han. Vad som hände vet jag inte, men jag fick en chans, minns Ericsson.
– Det var ett perfekt tillfälle att smita förbi och sedan behövde jag bara att hålla positionen in i mål. Det var en fantatsisk start på säsongen. Helt perfekt att få en seger direkt och det momentumet som det ger. Det blir spännande att bygga vidare på detta. Det känns fantatsiskt och kul.
Marcus Ericsson sa inför premiären att han satsar på att vinnma både Indy 500 och mästartiteln i IndyCar 2023. Nu leder han mästerskapet. Läs den senaste intervjun med Marcus Ericsson här.
Nästa deltävling avgörs på ovalen i Texas den första helgen i april. Här är årets guide till IndyCar
Formel 1 – Mercedes med problem
Mercedes stallchef pratar om att ändra koncept. Efter Bahrain GP i Formel 1 är han tydlig.
– Allt är dåligt. Det finns ingenting positivt, inte en enda positiv nyhet. Farten saknas, downforce saknas och det går absolur inte. Det resulterar bara i att du kör sönder däcken, säger han till Sky.
– Ska vi kika på hur stallen är rangordnade just nu så befinner sig Red Bull på en annan planet. Aston Martin är ju också helt otroliga, när Alonso kör utan trafik är det stallet näst snabbar på banan. För ett år sedan kvalade de in på plats 17 och 19. Vi? Det är en plåga.
Mercedes är inte det enda stallet med problem. Ferrari vet fortfarande inte vad som hände med Charles Leclercs bil, varför den lade av.
– Vi vet inte exakt vad som hände, säger stallchef Fred Vasseur till motorsporttotal.com.
– Vi måste undersöka det och det tar tid. Innan vi drar några slutsatser måste vi förstå exakt vad som inträffat.
Enligt Vasseur har problemet inte dykt upp tidigare. Stallet testade 6600 km (tillsammans med sina kundteam) veckan innan premiären.
– Jag sa till stallet redan innan testerna att oavsett vad som händer tar säsongen inte slut i Bahrain, oavsett vilket resultat vi har när vi lämnar. Det gäller både tester eller premiär, säger han.
F1 har nu en paus och tävlar i Saudiarabien om tio dagar.