Startsida / Inlägg

Detta återstår av Romain Grosjeans bil

av Anna Andersson

Teknikchefen lämnar McLaren F1, men först en nyhet för alla som gillar Formel 1 och dess historia.

Romain Grosjean tappar kontrollen över bilen. Den förvandlas till ett eldklot. Enligt egen utsago är han fem, kanske tio sekunder från att dö.
Nu ställs bilen – eller det som är kvar av den – ut.

Romain Grosjean F1
Haas Romain Grosjean i eldhavet i Bahrain 2020 (Brynn Lennon, Pool via AP)

Romain Grosjeans F1-karriär tog slut i Bahrain 2020, men där kunde också hans liv ha tagit slut. Fransmannens olycka är en av de värsta F1-krascherna under 2000-talet.
– Som jag såg det var det en stor olycka, men jag insåg inte hur illa det såg ut utifrån, säger Grosjean till Formula 1.com.
– Det var först nästa dag, när jag såg bilderna som jag insåg hur illa det var. Min fru såg loppet med våra barn och min pappa. De kommer att minnas det tillfället under resten av sina liv. De var åskådare och väntade bara på att få höra någonting, på att få se någonting från Bahrain.

Romain Grosjean F1
Det som återstår av Romain Grosjeans Haas (Formula 1)

En av de värsta krascherna i historien om F1

G-krafterna nådde upp till 63 när han slog i barriären, bilen kilades fast och fattade eld. I 27 sekunder satt han fast i ett brinnande inferno.Han upplevde det som en evighet.
– Doktor Ian Roberts och Alan van der Merwe som körde läkarbilen försökte att öppna en korridor genom elden så att jag kunde ta mig ut. Jag tror att det i alla fall gav mig en bild av vart jag skulle flytta mig och var utgången fanns, säger Grosjean.

Bilen var fulltankad med 120 kg bränsle som brann. Batteriet brann.
Det var omöjligt från någon från utsidan att ta sig in. Grosjean satt fast i ett brinnande inferno.
– Jag fick bryta av mitt nackskydd, slå sönder det med hjälmen och till slut lyckades jag få ut hjälmen så att jag kunde ställa mig upp i sätet. Jag såg att min vänstra fot satt fast i chassit och drog så hårt jag kunde. Min sko satt fortfarande fast, men foten lossnade så att jag kunde ta mig ur bilen, säger fransmannen som numera tävlar i IndyCar.
– Vi sitter i en överlevnadscell i bilen för att skydda oss vid händelse av en för en rejäl krasch. Här var monocoquen var i ett stycke, halon satt kvar och bortsett från brännskadorna på bilen är allt intakt. Jag antar att det räddade mitt liv.

Romain Grosjean i våldsamm krasch under Formel 1 i Bahrain

Han klarade sig utan skador, bortsett från de brännskador på hans händer. Hans vänstra hand är opererad vid flera tillfällen, men han bär handskar för att skydda den från solljus.

Romain Grosjean Formel 1
Romain Grosjean ett par dagar efter olyckan i F1 i Bahrain 2020. Han drabbades av brännskador på båda händerna, värst på vänster hand. (TT)

Nu finns bilen på ett muséum i Madrid. I dag öppnas en exklusiv F1-utställning på IFEMA som håller öppet fram till den 16 juli. Där kan besökaren se allt från hjälmar, racingoveraller, däck och design till uppleva hur en F1-bil är uppbyggd.
Där finns också gamla F1-bilar, den Toro Rosso som tog Pierre Gasly till segern på Monza 2020 och det som finns kvar av Romain Grosjeans Haas från 2020.

Romain Grosjean F1 eldkrasch
Romain Grosjean överlevde 27 sekunder i eldhavet (Formula 1)

Teknikchefen lämnar McLaren F1

Den usla säsongsstarten får Zak Brown att reagera. McLaren F1 strukturerar om och sparkar sin teknikchef.

McLaren F1
Lando Norris och McLaren F1 har haft en tung start på säsongen (AP/TT)

Efter i Bahrain följdes upp med ett tungt resultat i Saudiarabien och McLaren Racing strukturerar om i sitt F1-team. Där Key hade huvudansvaret kliver nu tre personer in. Dels värvas David Sanchez och blir ansvarig för konceptet. Han jobbade för McLaren 2004 till 2007, men lämnade nyligen Ferrari och kan ansluta till 2024.

Peter Prodromou, som tidigare jobbat nära Adrian Newey hos McLaren och Red Bull, är ansvarig för aerodynamiken och Neil Houldey med ansvar för teknik och design.
– Under en tid har det varit tydligt för mig att vår tekniska avdelning inte har jobbat tillräckligt snabbt och effektivt för att vi ska kunna nå våra mål och vara med i toppen av startfältet, säger Zak Brown, VD för McLaren Racing i en kommentar.
– De strategiska förändringar som vi nu gör är nödvändiga för att McLaren skla kunna återvända till vinnarspråret. Nu har vi det vi behöver.

McLaren F1 slogs ifjol om plats fyra i VM stallet avslutade samarbetet med Daniel Ricciardo som tog allt för få poäng och kontrakterade Oscar Piastri, som anses vara en av de största talangerna inom sporten. Han tävlar nu tillsammans med Lando Norris.
Trots det ligger McLaren F1 sist i VM. Stallet har inte tagit en enda poäng under året och den bästa placeringen är plats 15, som Oscar Piastri nådde i Saudiarabien förra helgen. En tävling där Aston Martin, som ifjol var sämre än McLaren, tog årets andra pallplats genom Fernando Alonso.

Det pratar vi om i vår F1-podd, Plattan i Mattan.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB