Inför Saudiarabien GP i F1: Mercedes bekännelse
avInför Saudiarabien GP i Formel 1 kommer Mercedes med en bekännelse. Felaktig data och en seger är två av orsakerna bakom stallets misslyckande i F1.
Snart kommer Mercedes W14 med de minimala sidepodsen att vara historia. Ingenjörerna har bestämt sig för att ändra inriktning på sin bil.
– Vi har fått felaktig data från simulatorn. Det i kombination med segern i Brasilien har gjort att vi har hållit fast vid konceptet, bekräftar stallchef Toto Wolff för Auto, Motor und Sport.
När det ska ske, kan han däremot inte säga. Inte hur stallet ska kunna minska luckan till framförvarande stall heller.
– Vi har interna, väldigt tuffa målsättningar. Det gäller de områden där vi vet att vi ligger efter, men jag vill inte prata om det offentligt. Det sätter press på oss och pressen är tillräckligt stor ändå, säger Wolff när han möter media inför Saudiarabien GP i F1.
Däremot räknar han inte med några att göra några förändringar sett till personalen.
– Jag letar inte efter en syndabock, så fungerar det inte hos oss, säger Wolff till Sky.
– Nu handlar det om att vi ska utveckla stallet vidare och om diskussionen kring hur organisationen ska se ut framöver, säger han.
Max Verstappen missar i F1-kvalet
Mercedes George Russell gjorde ett bra kval inför Saudiarabien GP i Formel 1. Han startar från ruta tre, bakom Red Bulls Sergio Perez och Aston Martins Fernando Alonso. Red Bulls Max Verstappen fick problem med drivaxeln och lämnade kvalet redan i Q2. den regerande mästaren startar från ruta 15 och behöver jaga genom fältet, det är dock någonting han har varit duktig på tidigare. I fjol vann han från ruta 14 i Belgien och ruta tio i Ungern. Den här gången har han Ferrari Charles Leclerc strax framför sig på ruta 12, vilket kan ställa till problem.
Läs mer om kvalet till Saudiarabien GP i Formel 1.
Här är startuppställningen till Saudiarabien GP i F1.
I går meddelade Lewis Hamilton och Angela Cullen att de bryter samarbetet efter sju år. Varför är inte känt, men Cullen är gift och har två barn och det sägs att anledningen är att hon vill tillbringa mer tid med sin familj.
Kort inför Saudiarabien GP i Formel 1
Pirelli och deras chef Mario Isola räknar med en strategi med ett stopp med de två mjukaste gummiblandningarna.
– Banförhållandena förbättrar sig hela tiden. Med de förbättringar som görs i inställningarna tyder det mesta på att det blir en strategi med ett stopp, med medium och soft, säger han.
Medium är 0,4 sekunder långsammare än soft, medan hard är 1,2 sekunder långsammare vilket gör att det inte lär vara något alternativ för racet.
En intressant jämförelse mellan de två förare som var snabbast under fredagen på världens snabbaste stadsbana:
Max or Fernando?
Here's how our two fastest drivers on Friday evening in Jeddah stack up on the world's fastest street circuit… 👀#SaudiArabianGP pic.twitter.com/WNs2YfUXuP
— Formula 1 (@F1) March 17, 2023
Har du inget att göra i morgon, lyssna gärna på vår podd, Plattan i Mattan, där vi snackar upp helgens race och går igenom vilka det är som är stallchefer i de olika teamen.
En guide inför Saudiarabien GP i F1 och helgens däckval finns här.
I morgon kan ni hänga med i Sportbladets F1-live och ställa frågor till mig, samt kommentera under loppet. Hämg med!