Startsida / Inlägg

Kaos under F1 i Melbourne

av Anna Andersson

Omstart med två varv kvar. En rekordsprint mot mål och en enorm spänning? Ett jättekarambolage? Ett stort antiklimax? Och en enorm, helt onödig kostnad ?

Efter Australien GP är det några de frågorna som snurrar i mitt huvud.

F1 i Melbourne
Max Verstappentar sin första F1-seger i Melbourne (AP-TT)

När Kevin Magnussen tappar kontrollen över sin Haas och kör in i muren återstår två varv av Australien GP i Formel 1. Loppet flaggas rött och flera förare förstår ingenting. De återvänder till depån och ingen vet riktigt vad som händer. Blir det målgång bakom säkerhetsbil eller stående omstart som det var tidigare under loppet?

Det blir stående omstart. Ett varv bakom säkerhetsbil, för att sedan genomföra en stående start. Red Bulls Max Verstappen som har missat två starter tidigare sätter denna, bakom honom kommer Lewis Hamilton loss i sin Mercedes, men Fernando Alonso som är trea inte får den fria bana som han hade hoppats på. Bakom honom tar Carlos Sainz, Ferrari, en chansning. Den misslyckas och han kör Alonso av banan. Efter dem kolliderar Pierre Gasly med sin Alpinekollega Esteban Ocon och loppet flaggas av igen.

Kaos, frågetecken och frustration.

– Jag förstod inte den omstarten alls. Den första ja, men inte den andra, säger Max Verstappen efter loppet.

– De var rätt rörigt, jag försökte bara överleva.

Kaos under F1 i Melbourne

I Alpines fall kostar det också många miljoner och det under ett budgettak. Dessutom pågår en undersökning mot Pierre Gasly och om det resulterar i en straffpoäng på hans licens blir han avstängd under ett lopp.

Det blev aldrig någon ytterligare omstart utan målgång bakom säkerhetsbilen. Var det rätt beslut?

Det är svårt att säga. Situationen är komplicerad men för att fårstå måste vi gå tillbaka till VM-finalen i Abu Dhabi 2021. Där var det Nicholas Latifi som kraschade sin Williams i slutet av loppet och då valde man att inte rödflagga loppet. Istället blev det en gulflagg och en omdiskuterad situation där vissa bilarn fick ovarva sig, de som låg mellan Verstappen som bytt däck och Hamilton som ledde och var kvar på banan. Allt för att att få ett par racevarv i slutet.

Den avslutningen vill F1 inte ta igen. Därför tog man nu beslutet att rödflagga, för att få spänning och en bra avslutning på ett annars ganska sömnigt race,, som ändå avslutades med ett antiklimax bakom en säkerhetsbil.

Men var det rätt?

Det kommer att diskuteras. Alpine kommer att argumentera för att detta inte ska hända igen, troligen andra stall också. Inte för att de förlorade så mycket på det men för att de ekonomiska konsekvenserna kan bli enormt stora och under ett budgettak måste man väga varje dollar. Då kan en krasch hindra en uppdatering av bilen.

Andra korta snackisar efter F1 i Melbourne

Det tog tre lopp innan Esteban Ocon och Pierre Gasly kolliderade med sina rosa bilar. De två var inte vänner innan och de kommer inte att bli ännu värre.

Snacka om mardröm för Ferrari, Charles Leclerc försvann i första kurvan och Carlos Sainz fick en bestraffning efter incidenten med Fernando Alonso. Därmed blev det noll poäng för Ferrari. Den uppdatering stallet talar om måste inte bara vara bra. Den måste vara enormt bra för att säsongen inte ska vara körd när vi kommer till juli.

Poäng för McLaren och för AlphaTauri. Nu har alla stall tagit poäng i år.

Charles Leclerc bröt efter en incident i starten, han blev påkörd av Lance Stroll. George Russell bröt sedan det slagit lågor ur hans bil och Alexander Albon, Williams, sedan han gjort ett eget misstag. Samma sak gäller Kevin Magnussen.

Hela resultat från F1 i Melburne hittar du här

Felix Rosenqvist har pole position i kvällens lopp i IndyCar, tävlingen avgörs på den ultrasnabba ovaleni Texas.

Missa inte det.

Nu tävlar inte F1 förrän den sista helgen i april. Då i Baku. Vad kan hädna till dess?

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB