Startsida / Inlägg

Stallens oro inför årets första F1 sprint

av Anna Andersson

Formel 1 förändrar sin F1 sprint 2023. Det får teamen att oroa sig – för budgettaket.
De anser att risken för krascher är för hög.

F1 sprint
Max Verstappen och Sergio Perez stod på prispallen vid fjolårets första sprint på Imola i Italien. (AP -TT)

Redan under helgens deltävling i Baku har F1 gjort en förändring i konceptet för F1 sprint, det blir två kval och två lopp. Anledningen till det kan du läsa i gårdagens blogg om F1 i Baku.
Men nu börjar teamen att irritera sig. De anser att det finns en risk att det blir för dyrt med sex sprinthelger under året, eftersom budgettaket ligger kvar på samma nivå som inför säsongen 2023.
Bland annat är Tom McCullough, Performance Director hos Aston Martin, ”oroad” över att ha två lopp på den trånga, men också snabba stadsbanan i Baku dagarna efter varandra.
– Sett till budgettaket så är jag oroad, sa han redan i samband med Australiens GP RacingNews365.com.

– Som tur är, peppar, peppar ta i trä, har vi inte haft några sådana problem eller krascher än. Albert Park är alltid oroande och sedan kommer det tre stadslopp i rad efter det.

Han syftar på två i Baku, varav ett är 100 km långt, och ett i Miami helgen efter. Tre lopp under nio dagar, dessutom sker de på två kontinenter.
F1-bloggen kommer givetvis att fortsätta följa diskussionerna kring det nya formatet för F1 sprint.

Nyheter inför helgens F1 sprint i Baku

– Det finns en risk att upp till sex stall har brutit mot budgettaket 2022. Energipriserna har exploderat, men tack och lov är vi förskonade, säger Red Bulls stallchef Christian Horner.
Ifjol tvingades hans stall böta, samt fick en minskning av utvecklingstiden för sina bilar i år för att de överskridit taket.
Årets budgetrapporter lämnades till FIA den 31 mars.

Formel 1 ändrar i sina motorregler. Världsrådet har bestämt att stallen får använda fler motorer under årets säsong än vad som tidigare var sagt. Artikel 28.2 i det sportsliga reglementet sa att varje förare fick använda tre förbränningsmotorer (ICE) samt tre MGU-Hs, MGU-Ks och turbo under året. Vid den fjärde drabbades föraren av en bestraffning i starten av racet.

Antalet har nu ökat till fyra. Detta för att vi ska slippa ett stort antal motorbestraffningar under slutet av året. Än så länge har F1 2023 kört tre Grand Prix, men det är åtta av 20 förare är redan inne på sin andra motor. Det sker inte någon ändring när det gäller reglerna kring styrelektronik eller ERS (Energy Recovery System).

F1 sprint
Fernando Alonso under F1 i Saudiarabien 2023 (Aston Martin)

Världsrådet har också definierat vad som är arbete på bilen, detta efter incidenten med Fernando Alonso i Saudiarabien. Alonso blev av med tredjeplatsen, men fick den sedan tillbaka. Det vill F1 inte vara med om igen. Därför är det nu klargjort att varken en medarbetare, ett verktyg eller någon annan utrustning får vidröra bilen när en förare tar en bestraffning.

Dessutom skrevs det in att det borde finnas ytterligare undantag från budgettaket, förutsatt att dessa ökar hållbarheten. Det berör exempelvis kostnaden för att installera hållbar infrastruktur, för att övervaka vilket klimatavtryck ett stall gör, samt donationer till välgörenhetsorganisationer som verkar inom det segmentet.

Guide till F1 i Baku

Guide Azerbajdzjan GP  – F1 i Baku

Baku City Circuit

Tiderna för F1 i Baku hittar du här:
Varv: 51
Längd: 6,003 km – motsols
Kurvor: 8 höger/12 vänster
Avstånd till kurva ett: 330 m

Kurvor under 100 km/tim: 9 (T2, T3, T4, T6, T7, T8, T11, T12, T15)

Kurvor över 250 km/tim: 4 (T17, T18, T19, T20)

Däckslitage: Medel.
Bromszoner: 9 ( 5 hårda)
Bromsslitage: Högt
Maxfart utan DRS: 350 km/tim
Lägsta fart: 74 km/tim
Genomsnittsfart: 198 km/tim
Antal växlingar per varv: 78
Depårakan – med hastighetsbegränsning: 390 m
Körtid i depån med hastighetsbegränsning på 60 km/tim: 23,4 sek.
Vinnande strategi 2021: 2 depåstopp ( de flesta förarna gjorde 1 stopp)
Banans debut: 2016.
Första pole position – och segrare: Nico Rosberg, Mercedes, 2016.
Antal vinster från pole position: 2

F1 i Baku 2022
Daniel Ricciardo, Red Bull i Baku 2017 (AP/TT)

Segrare från högsta startposition: Daniel Ricciardo, Red Bull, vann från startposition 10, det var år 2017.

Daniel Ricciardos grymma omkörning av tre bilar från 2017 ser du här.

Detta är ett race där banpositionen är väldigt viktig, men det går att köra tre bilar i bredd in i kurva ett. Omkörningar brukar annars kunna inträffa på den långa raksträckan, som är en av de längsta i kalendern. Under F1 i Baku kan vi också få se flera olika strategier, men det är nästan alltid en förare som lyckas i Baku.

Sergio Perez. Han har fyra pallplatser på sex försök och under sina race med Red Bull har han slutat etta och tvåa.

Statistik F1 i Baku

Kval 2022 – topp 8:

1. Charles Leclerc, Ferrari
2. Sergio Perez, Red Bull
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Carlos Sainz, Ferrari
5. George Russell, Mercedes
6. Pierre Gasly, AlphaTauri
7. Lewis Hamilton, Mercedes
8. Yuki Tsunoda, AlphaTauri

Snabbaste  kvalvarv:

Absolut: 1:40.495 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2019)
2022: 1:41.359 (Charles Leclerc, Ferrari)
2021: 1:41.218 (Charles Leclerc, Ferrari)
2019: 1:40.495 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:41.498 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:40.593 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förare med flest pole positions:

Charles Leclerc (2)
Valtteri Bottas (1)
Nico Rosberg (1)
Lewis Hamilton (1)
Sebastian Vettel (1)

Resuktat F1 i Baku 2022 – topp 8:

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Sergio Perez, Red Bull
3. George Russell, Mercedes
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Pierre Gasly, AlphaTauri
6. Sebastian Vettel, Aston Martin
7. Fernando Alonso, Alpine
8. Daniel Ricciardo, McLaren

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:43.009 (Charles Leclerc, Ferrari, 2019)
2022: 1:46.046 (Sergio Perez, Red Bull)
2021: 1:44.481 (Max Verstappen, Red Bull)
2019: 1:43.009 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:45.149 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:43.441 (Sebastian Vettel, Ferrari)

Fem senaste vinnarna i Baku:

2022 Max Verstappen Red Bull
2021 Sergio Perez Red Bull
2019 Valtteri Bottas Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Daniel Ricciardo Red Bull

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB