Startsida / Inlägg

Teamen vill ha nytt sprintformat i F1

av Anna Andersson

Till tävlingen i Baku kan F1 förändra sin sprint så att den inte längre är kval till GP-loppet.
Istället införs ett nytt kval – men Max Verstappen är kritisk.
– Det handlar bara om att överleva, säger han.

F1
Red Bulls Max Verstappen och Sergio Perez var etta och trea under F1-sprinten på Imola 2022 (TT)

Under tävlingshelgen i Australien träffade stallen Formel 1:s VD Stefano Domenicali för att diskutera hur en F1-sprint ska avgöras framöver. Utan att rösta kom stallen fram till att de vill se ett kval till sprinten och ett annat kval till själva GP-loppet. Stallen vill slippa den ointressanta träningen på lördagen inför en F1-sprint.

Det nya kvalet blir troligen en kortare version av det kvalformat som annars används med ett Q1, Q2 och Q3. Troligen blir det tolv, tio och åtta minuter per sektion. Detta för att spara däck och stallen vill inte heller slita på bilarna i kvalmodus. Det betyder att sprinten förlorar sin funktion som kval och i sådant fall bara blir ett kortare race med färre VM-poäng.
Detaljerna måste arbetas fram och förslaget måste också godkännas av Sporting Advisory Committee och även av FIA:s världsråd innan det blir verklighet.

Nytt format för sprinten i F1?

En av diskussionspunkterna handlar om bestraffningen och som snacket går nu kommer tekniska bestraffningar, som ett motorbyte, att delas ut i Grand Prix. Ett sportsligt straff i en sprint, för att exempelvis orsaka en kollision, utdelas i nästa sprint.
Under 2023 avgörs sex sprinter i F1, den första i Baku den sista helgen i april.
Förarna är dock inte helt nöjda med förslaget.
– Jag är inget fan. Vi gör bara tävlingshelgerna mer och mer intensiva, även om vi redan kör väldigt många lopp, säger Red Bulls Max Verstappen till motorsporttotal.com.
– Jag tycker inte att det är rätt. De vill ha en större show varje dag. Jag hade hellre förkortat tävlingshelgen, bara haft den lördag och söndag för att ge mer krydda åt de dagarna.

Han är inte heller förtjust i att det är sex sprinter i F1 i år, tidigare var det tre.
– Det handlar bara om att överleva. Det är inte racing. Har du en snabb bil finns de ingen anledning att riskera det i sprinten. Då vill jag bara köra in den hel i garaget så att jag kan attackera på söndagen.

Verstappen kritisk mot F1-sprint

Han förklarar varför han gillar den traditionella helgen:
– På lördagen tar vi ur allt ur bilen under kvalet och sedan blir det en fantastisk söndag med ett långt race. Det är sportens DNA och jag tycker att vi får en fantastisk show.
Han påtalar istället att han gärna ser fler stall, upp till sex stycken, som kämpar om segern. Så är det inte i dag när hans Red Bull vunnit de tre inledande loppen, två av dem dubbelt.

Även Mercedes tidigare mästare Lewis Hamilton är kritisk till sprintloppen.
– Jag tycker inte at vi måste ändra något hela tiden, säger han.

Samtidigt ser han gärna att fansen inkluderas mer i tävlingshelgen. Hans kollega George Russell hävdar däremot att han är öppen för förändringar.
Vad tycker du? Diskutera gärna frågan i komentarerna, ni har säkerligen en spännande åsikter och tankar.

Kort om F1 inför påsken

I går diskuterade vi alla rödflaggen i det senaste avsnittet av vår F1-podd Plattan i Mattan. Vi har också laddat upp avsnittet om Lewis Hamilton och hans väg till Formel 1 en gång till, det som av någon teknisk anledning försvann under en stor del av onsdagen förra veckan.
Jag ber om ursäkt för det.

I veckan har jag också skrivit om att Felipe Massa ser över rättsliga åtgärder för att kanske få en VM-titel i alla fall, den från 2008. Cheferna i F1 visste om Crashgate, men valde att dölja det. Mer om det läser du i länken ovan.
Sedan kan du också läsa om Max Verstappens mörka familjehistoria och hur han hanterade pappas tid i polisens förvar.

Glad Påsk!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB