Startsida / Inlägg

Nico Rosberg: Därför lämnade jag F1

av Anna Andersson

När Nico Rosberg passerat mållinjen och säkrat sin VM-titel i F1 bestämde han sig.
Han skulle lägga av. Han var rädd.
Rädslan över att förlora mot Lewis Hamilton blev för stor.

Nico Rosberg F1
Nico Rosberg på toppen av sin karriär, efter Singapore GP 2016. (AFP-TT)

– Jag var rädd för att om jag skulle fortsätta skulle jag inte vara tillräckligt snabb och då skulle inget stall vilja ha mig, säger han.
– Jag ville hellre sluta för tidigt än för sent, jag ville ta det beslutet själv.

Det tyska magasinet Men’s Health har gjort en intervju med Nico Rosberg som nu hunnit fylla 37 år. Han avslutade sin karriär i december 2016. Trots att han hade ett långt kontrakt med Mercedes valde han att lämna Formel 1.

Nico Rosberg om varför han lämnade F1

Fem dagar efter att han säkrat VM-titeln i F1 meddelade han sitt beslut och Mercedes ersatte honom med Valtteri Bottas till 2017.
– Där spolade jag ner en miljard kronor i avloppet. ”Shit happens”, sa han till Squaremile.
– Jag gav allt jag hade. Frågan var om jag ville fortsätta att prestera på den nivån och leva ett så intensivt liv när jag hade uppnått min dröm om att bli världsmästare. Det kändes som det perfekta tillfället att ta ett kliv åt sidan och starta ett nytt liv med andra fördelar.

Nico Rosberg erkänner att han drabbades av en identitetskris när han plötsligt lämnade det liv hamn hade levt sedan han var liten. Tillsammans med sin pappa Keke, även han världsmästare i F1, strävade han efter att nå toppen. Han var teamkollega med Lewis Hamilton redan som tonåring och de tävlade i allt från att äta pizza till att cykla enhjuling. Rosberg vann sedan GP2, supportserien till F1, år 2005 och anslöt till F1 2006.
Ett år senare gjorde Hamilton samma sak.
Rosberg inledde med att tävla för Williams innan han 2010 blev teamkollega med Michael Schumacher hos Mercedes som gjorde comeback i F1. Han tävlade sedan för det tyska fabriksstallet fram till och med att han hade säkrat sin första VM-titel.

Nico Rosberg teamägare i Extreme E

Därefter valde han ett liv med familjen i Monaco. Han inledde en ny karriär där han investerade i hållbara mobila lösningar, som exempelvis hans egna stall i Extreme E. Där har han numera Johan Kristoffersson och Mikaela Åhlin-Kottulinsky i sitt team.
Men övergången har varit svår och han erkänner för det tyska magasinet att han drabbades av en identitetskris när han lämnade Formel 1.
Allt han visste var racing. Under hela sin tonårstid och sitt vuxna liv hade han bara tiden fokuserat på nästa lopp.
Nu var kalendern tom.
– På ett sätt så gav jag upp hela min identitet. Allt i mitt liv var racing, men att avsluta det på en gång var verkligen en chock för mitt system, säger han.
– Som förare och världsmästare var jag på toppen, men när jag startade mina nya projekt fick jag verkligen börja från botten.

Kort om F1

Det pratas om att Aston Martin och Mercedes är på väg at avsluta sitt samarbete och att Aston Martin framöver hellre vill köpa sina motorer från Honda. Just nu samarbetar Honda med Red Bull, men från och med 2026 kliver amerikanska Ford in som partner till Red Bull Racing och deras systerstall. Det namnet heter just nu AlphaTauri, men det kan vara på väg att ändras.

Kliv in bakom kulisserna i Red Bulls F1-fabrik!

Veckans gäst i vår F1-podd Plattan i Mattan har vunnit VM-titlar med Red Bull. Han har jobbat nära den legendariska F1-designern Adrian Newey. Christian Arnell hade titeln aerodynamic design engineer hos Red Bull. I vår F1-podd berättar han om hur det är att vara en del av Red Bull, hur de är att jobba tillsammans Adrian Newey och mycket, mycket mer.

Joakim Bonnier, Ronnie Peterson och Marcus Ericsson. Bonnier var den första svensken i F1. Peterson den mest framgångsrika. Ericsson är den senaste svensken som tävlat i Formel 1. Men hur ser framtiden ut?
Vilka talanger har chansen att bli framtidens svenska stjärnor på den internationella motorsportscenen?
Jag har tagit mig an den nästan omöjliga uppgiften att väga samman prestationer, potential, stöttning och olika discipliner för att ta fram en lista över framtidens talanger. Topp 20 upp till och med 20 år.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB