Startsida / Inlägg

F1 i Barcelona: Stort avbräck för Red Bull

av Anna Andersson

Inför F1 i Barcelona tappar Red Bull Racing ytterligare en nyckelperson.

Rob Marshall blir ny teknisk direktör hos McLaren.

F1 i Barcelona
Ytterligare nyckelpersoner lämnar Red Bull och Max Verstappen (AP-TT)

Marshall stannar alltså i Formel 1 och hans nya roll hos McLaren blir ”Technical Director, Engineering & Design”. Han kommer att tillträda sin nya roll den 1 januari 2024. Hos McLaren ska han jobba i team med Peter Prodromou och David Sanchez. Marshall har jobbat hos Red Bull Racing sedan 2006 och varit starkt bidragande till teamets framgångar, både med Sebastian Vettel och nu med Max Verstappen.

Men det som är intressant är att han nu är den andra nyckelpersonen på relativt kort tid som lämnar Red Bull. Dan Fallows lämnade stallet 2022 och han hade då arbetat ungefär 15 år i teamet. Fallows är numera knuten till Aston Martin, som också är det team som överraskat mest i år.

Enligt Red Bulls Helmut Marko beror förlusten av medarbetare bland annat på budgettaket.

– Det är ett stort problem, säger Marko till Sky.

– Framförallt är de stora summorna ett problem, våra medarbetare får upp till dubbelt så mycket betalt när de byter stall.

I reglerna står det att de tre bäst betalda medarbetarna undantas från budgettaket och hos ett team som Red Bull är den kvoten snabbt fylld. Övriga medarbetare måste då få plats inom budget.

Red Bull har dock knutit fast Max Verstappen till  2028 och designgurun Adrian Newey förlängde nyligen sitt kontrakt.

Däckvalen inför F1 i Barcelona

F1-banan i Barcelona har länge varit en av de mest populära testbanorna, både för bilar och däck. Det är en bana som har allt, en lång raka olika hastigheter och typer av kurvor. Till i år har den sista chikanen byggt om, vilket ska ge den tredje sektorn ett betydligt bättre flyt och underlätta för förarna att ta med  sig mer fart ut på den långa start/målrakan.

Enligt Pirelli är kurva 3 och kurva 9 de två kurvor som kräver mest av däcken.

– Vi har valt samma gummiblandningar som vi gjorde i premiären i Bahrain, men det är viktigt att komma ihåg att C1 är ett nytt alternativ, sett till årets säsong. Fjolårets C1 är numera C0 och detta ska minska gapet mellan de två  hårdaste gummilblandningarna från 2022, säger Pirellis Mario Isola.

Han berättar också att förarna ska testa nya hårda däck under träning ett och två, dessa ska sedan användas från och med Storbritanniens GP. Ursprungligen var det tänkt att använda dem till 2024, men premiären har flyttats.

Efter helgens tävling ska Mercedes och Ferrari genomföra två testdagar i Barcelona.  De handlar om att testa däck. Enligt uppgifter i Tyskland ska Mick Schumacher köra sina första meter i Mercedes W14 under det testet.

Notera att det kan bli en blöt helg under F1 i Barcelona. Vädret är inte alls lika givet som det brukar vara kring banan som ligger i bergen i närheten av Medelhavet.

Guide till F1 i Barcelona

Circuit de Barcelona-Catalunya

Tider för F1 i Barcelona 2023.
Längd: 4,655 km

Varv: 66
Tävlingsdistans: 307,104 km.
Avstånd till första kurvan: 730 m
Antal vänsterkurvor: 7

Antal högerkurvor: 9
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim:      4 (T5, T10, T14, T15)
Bromszoner: 8 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Minsta hastighet: 75 km/tim.
Vinnande strategi 2021: 3 depåstopp ( Två depåstopp var den vanligaste strategin förra året)
Risk för säkerhetsbilen: 36 procent.
Seger från lägst startposition: Fernando Alonso, Ferrari, år 2013, från startplats 5.
Segrar från pole position: 23
Första segrare: Nigel Mansell, 1991, men Gerhard Berger hade pole position.

F1 i Barcelona
Hemmarace för Fernando Alonso, Aston Martin (Aston Martin)

Stastistik F1 i Barcelona

Kval 2022:

1. Charles Leclerc, Ferrari
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Carlos Sainz, Ferrari
4. George Russell, Mercedes
5. Sergio Perez, Red Bull
6. Lewis Hamilton, Mercedes
7. Valtteri Bottas, Alfa Romeo
8. Kevin Magnussen, Haas F1

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:14.648 (Fernando Alonso, Renault, 2006)
2022: 1:18.750 (Charles Leclerc, Ferrari)
2021: 1:16.741 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:15.584 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:15.406 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:16.173 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förare med flest pole positions:

Michael Schumacher (7)
Lewis Hamilton (6)
Mark Webber (2)
Nico Rosberg (2)
Mika Häkkinen (2)
Kimi Räikkönen (2)

Spanien GP i Formel 1 2022

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Sergio Perez, Red Bull
3. George Russell, Mercedes
4. Carlos Sainz, Ferrari
5. Lewis Hamilton, Mercedes
6. Valtteri Bottas, Alfa Romeo
7. Esteban Ocon, Alpine
8. Lando Norris, McLaren

Snababste varvet:

Absolut: 1:15.641 (Giancarlo Fisichella, Renault, 2005)
2022: 1:24.108 (Sergio Perez, Red Bull)
2021: 1:18.149 (Max Verstappen, Red Bull)
2020: 1:18.183 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2019: 1:18.492 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:18.441 (Daniel Ricciardo, Red Bull)

Senaste fem vinnarna:

2022 Max Verstappen Red Bull
2021 Lewis Hamilton Mercedes
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes

Förarna med flest segrar i Spanien GP

Lewis Hamilton (6)
Michael Schumacher (6)
Mika Häkkinen (3)
Max Verstappen (2)
Kimi Räikkönen (2)
Fernando Alonso (2)
Nigel Mansell (2)

I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan. Vi snackar ner Indy 500 och Monaco GP, samt upp F1 i Barcelona.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB