F1 på Imola: Hotar vädret helgens lopp i Formel 1?
avVädret kan ställa till det för F1 på Imola. Det råder starka ovädersvarningar över regionen och det finns en risk för jordsskred.
Under den första selen av maj har det regnat rejält i området kring Imola i Italien. Redan i samband med tävlingen i Miami i början av maj skrev AlphaTauri på sociala medier att det var översvämningar i området kring deras fabrik i Faenza och att flera medarbetare var drabbade.
Sedan dess har ovädret fortsatt och F1-meteorologen Steffen Dietz skickar oroande uppgifter inför helgens race. Han meddelar att det är en stor risk för regn under både lördag och söndag och att floden intill Imola har väldigt höga vattennivåer.
Pirelli har med sig helt nya regndäck till helgens deltävling. De ska vara bättre än de tidigare och ska inte heller behöva värmas innan de används. Mer info om däcken hittar du längst ner i bloggen.
This is the situation in #Cesena at the moment.
It is just 45 minutes way from @autodromoimola 🧐 https://t.co/agxHpiljJb
— Steffen Dietz (@sdietzf1) May 16, 2023
Vi får helt enkelt se hur detta påverkar helgen, men enligt F1 ska deltävlingen köras som planerat, men man ser över situationen noga.
⚠️ The river Santerno next to @autodromoimola has reached the highest possible flood alert level now ⚠️
At the track 54 mm of rain have been recorded in the last 24 h. In the mountains to the south, where all the water is coming from, 100 to 140 mm have been measured so far. pic.twitter.com/QEy9OBfcWq
— Steffen Dietz (@sdietzf1) May 16, 2023
Así está ahora la situación del río que pasa al lado del circuito. Se ha evacuado al personal como precaución.
This is the situatuon right now of the river next to Imola circuit. The personnel has been evacuated as precaution. #f1 #EmiliaRomagnaGP pic.twitter.com/dflBCQK0ry
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 16, 2023
Guide till Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1 2023
Bana: Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola, Italien.
Banlängd: 4.909 Meter, 63 varv.
Kurvor: 10 vänster/9 höger
Tider finns här:
Vinnande strategi 2021: 2 depåstopp ( vilket också var den mest valda strategin)
Första vinnare: Nelson Piquet 1980.
Antal GP: 30
Segrar från pole position: 10
Vinst från högsta startpositione: 6: Nelson Piquet, Brabham, 1980 (René Arnoux, Renault hade pole position)
Statistik Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1
Snabbaste kvalvarvet
Absolut: 1:13.609 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2020)
2022: 1:27.999 (Max Verstappen, Red Bull)
2021: 1:14.411 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:13.609 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2006: 1:22.795 (Michael Schumacher, Ferrari)
2005: 1:19.886 (Kimi Räikkönen, McLaren)
Förarna med flest pole positions:
Ayrton Senna (8)
Michael Schumacher (5)
René Arnoux (3)
Mika Häkkinen (2)
David Coulthard (2)
F1 på Imola 2022 – topp 8
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Sergio Perez, Red Bull
3. Lando Norris, McLaren
4. George Russell, Mercedes
5. Valtteri Bottas, Alfa Romeo
6. Charles Leclerc, Ferrari
7. Yuki Tsunoda, AlphaTauri
8. Sebastian Vettel, Aston Martin
Snabbaste varvet
Absolut: 1:15.484 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)
2022: 1:18.446 (Max Verstappen, Red Bull)
2021: 1:16.702 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:15.484 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2006: 1:24.569 (Fernando Alonso, Renault)
2005: 1:21.858 (Michael Schumacher, Ferrari)
Senaste fem vinnarna:
2022 Max Verstappen Red Bull
2021 Max Verstappen Red Bull
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2006 Michael Schumacher Ferrari
2005 Fernando Alonso Renault
Förarna med flest vinster
Michael Schumacher (7)
Ayrton Senna (3)
Alain Prost (3)
Damon Hill (2)
Nelson Piquet (2)
Max Verstappen (2)
Nigel Mansell (2)
Notera att stallen vid helgens kval måste använda hårda däck i Q1, medium i Q2 och mjuka i Q3. Det betyder att förarna har elva set däck till sitt förfogande, inte 13 som brukligt. Detta är ytterligare ett led i F1:s arbete för att förbättra hållbarheten.
Pirelli har också med sig ett helt nytt regndäck, enligt Mario Isola är det bättre än det tidigare.
Key tyre info for the #ImolaGP 🛞
🆕 Fixed compounds for qualifying sessions
🔵 New Cinturato Blue full wet tyreLearn more 👉 https://t.co/VJlOWJmnMW#Fit4F1 pic.twitter.com/gumCDtQGqU
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) May 15, 2023
Indy 500 och Kenny Bräck
Nu har uppladdningen för Indy 500 startat och jag har pratat med Marcus Ericsson om hur han har laddat upp för att försvara sin titel.
Han berättade också att han inte kommer att fira med mjölk om han vinner i år. Vi har också snackat med Kenny Bräck, som berättade att han faktiskt inte alls heter Kenny.
I Plattan i Mattan berättar Kenny om hur chipsen tog honom till IndyCar, hans riktiga namn, hur han backade med släps – som tolvåring och om att överleva en av racingsvärldens värsta olyckor.