Startsida / Inlägg

Audi F1 presenterar supervärvning från McLaren

av Anna Andersson

Nästa team storsatsar mot framtiden. Det  handlar om Audi F1.

Stallet har redan knutit till sig Andreas Seidl och värvar nu ytterligare medarbetare från McLaren.

Audi F1
Valtteri Bottas och Alfa Romeo har gjort en prestigevärvning (Alfa Romeo)

James Key är från och med den 1 september 2023 ny teknikchef hos Alfa Romeo. Du kanske har hört namnet James Key tidigare? Han har en lång karriär inom Formel 1 och mellan 2010 och 2012 var han teknisk direktör hos Sauber och på den tiden körde stallet in fyra pallplatser med Sergio Perez och Kamui Kobayashi. Stallet var också nära en seger i Malaysia 2012.

Key har också arbetat för Jordan, där han 33 år gammal blev den yngsta tekniska direktören i Formel 1. Det var 2005. Han behöll sin tjänst även om stallet bytte namn till Midland F1, Spyker F1 och därefter Force India. Han gick vidare till Sauber, fortsatte till Toro Rosso och bytte till McLaren år 2019.

Audi F1 värvar från McLaren

Där arbetade han tillsammans med Andreas Seidl, tidigare stallchef hos McLaren och numera VD för Sauber Group.

Nu tar de två upp samarbetet igen hos det som ska bli Audi F1. Sauber lämnar samarbetet med Alfa Romeo efter årets säsong Alfa Romeo diskuterar istället ett samarbete med Haas. Audi har redan börjat köpa  aktier i Sauber Group och från och med 2026 blir stallet Audis fabriksteam i Formel 1. Så inleds också en ny rea i sporten med ett nya motorregler.

– Vi vet att det krävs tid, uthållighet och ambitioner för att vi, om två år,  ska kunna skörda frukterna av det arbete som vi nu lägger ner. Men vi har en resa framför oss och vi har en plan som vi måste följa. Jag ser fram emot detta, säger James Key.

Britten Key ersätter Jan Monchaux som nu har gått på betald semester, vad han ska göra sedan är inte klart. Efter en bra start på 2022 har Alfa Romeo haft det tyngre, både under avslutningen förra året och inlendingen av årets säsong.

Audi F1 vill betydligt mer än så och har nu startat arbetet mot toppen.

Kort om F1 – Mercedes, Schumacher och Imola

Pappa körde för Mercedes. Nu får även Mick Schumacher köra en Mercedes. Han gjorde det under dagens däcktest:

För Ferrari satt Carlos Sainz i bilen i dag. I går var det Charles Leclerc. George Russell körde det första testet för Mercedes.

Deltävlingen på Imola ströks på grund av en pågående översvämningskatastrof i området och nu är det klart att den inte kommer att köras under 2023. Samma sak gäller Formel 2 och Formel 3.

Ni är många som diskuterar Mercedes insats i Barcelona. Om den beror på deras egen kapacitet? På vädret eller det faktum att Ferrari presterade långt under sin kapacitet och Fernando Alonso satte krokben på sig själv och Aston Martin redan i kvalet?

Troligen är det en kombination. Mercedes var vassa i Barcelona redan 2022 för att sedan vara ingenstans igen. Samtidigt så väcker Toto Wolffs uttalanden en förhoppning:

– Jag är aldrig optimistisk. Det är bara dumhuvuden som är optimister, säger han till motorsporttotal.com.

– Men generellt så tycker jag att det känns annorlunda jämfört med för ett år sedan. Vi har fortfarande problem med att bilen hoppar och det blir intressant för oss att lära oss varför. Vi har lärt oss enormt mycket det senaste året och därför finns det en anledning för oss att känna tillförsikt.

I veckans avsnittt av vår F1-podd Plattan i Mattan så snackar vi också om Spanien GP, om golv och Mercedes. Hur bra är de egentligen?

Vann du inte i vår tävling, här är en annan som jag kan tipsa om, du behöver dessutom bara svara på en fråga.

Vem var tvåa efter Max Verstappen i Nederländernas GP 2022?

Tävla här.

Har du någon fråga du vill att vi ska svara på där, eller här? Mejla gärna.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB